In May this year, Seznam.cz will organize a workshop in English language called “Recommendation Systems and User Representations” at the scientific conference Machine Learning Prague 2022. Participants will learn about the current state of research on recommendation systems, including the deep neural network architectures used in them. The workshop will include a practical part, during which participants will be able to train a deep neural network that they will apply to solve the problem of recommending messages on prepared datasets. The lecture and practical part will then focus on solving selected practical recommendation problems, in particular on solving the “cold start” of the problem using user representation methods.
Insight into RS
If you have recently visited any news portal, theme-focused website, or shopped at an e-shop, you may have seen a menu of articles or products that were tagged as “popular articles”, “similar products”, or even “users who bought this product were also interested in these products”. In all cases, these offered items were presented to you by recommendation systems (RS), which are now widely used by online service providers.
Online service offers have grown by more than an order in the last decade, and the number of items (e-shop products, news portal articles, etc.) offered by a single online service can be in the hundreds of thousands to millions. For the average Internet user, choosing from such a large number of products and services has become a very difficult and unpleasant task – an often-cited psychological study dated 2000 concluded, based on well-designed experiments, that too many choices tend to be off-putting. Recommendation systems were designed as a response by technology companies to this situation. A well-designed recommendation system will simplify and streamline the user’s selection of target services and products. This will give the user a positive feeling about using the service, and this will most likely result in more time spent on the service provider’s site, more services, items, or products viewed, and of course the amount of revenues that the service provider records.
Seznam.cz has been using a recommendation system in its content network since 2016 and has been offering recommendation as the ”Seznam Recommends” service for partner webs since 2019. A case study from 2019 reports a 22% increase in readership of the web after the service was launched.
Another significant impact of the rapid development of RS in the last decade is the ever-increasing demand for IT professionals with expertise in machine learning for application in recommendation systems. For example, a search for job opportunities on the professional network LinkedIn by querying “recommendation technology” returns several hundreds of job opportunities. Seznam.cz offers several positions in this area.
In the previous blog post, we have pointed out that the modern Recommendation Systems became widespread as they significantly improve user experience of consumers of online services and goods. For the same reason, the RS became subject of advanced research in leading technological companies. In this blog post, we will closely look at how the …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.