Česká internetová jednička, společnost Seznam.cz, v roce 2023 nepatrně zvýšila své tržby – oproti roku 2022 vyrostly o 0,18 % na 5,939 miliardy korun. Mírně rostl i zisk před zdaněním, a to o 6,06 % na 1,362 miliardy korun.
„Do roku 2023 jsme vstupovali s vidinou ochlazení tuzemského online trhu i pokračující hospodářské recese. Střízlivé plánování investic i pozitivnější ekonomický vývoj nám nicméně umožnily překonat tržby roku 2022, takže můžeme loňský rok opět považovat za velmi úspěšný. Poděkování za to patří všem zaměstnancům i našim uživatelům,“ komentuje finanční výsledky Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz.
Seznam.cz pokračoval v roce 2023 v naplňování své dlouhodobé vize stát se platformou – obsahovou, reklamní, znalostní, komunikační, sociální, e-commerce nebo cloudovou. V březnu 2023 otevřela firma své druhé vlastní datové centrum Nagoja v Benátkách nad Jizerou. Na domovské stránce přibyl obsah z lokálních samospráv a v diskuzích se objevil fact-checking uvádějící manipulativní komentáře na pravou míru. Počet navigací v aplikaci Mapy.cz meziročně vzrostl o 22 %, Sreality.cz představily nový investiční nástroj Cenová mapa vývoje realizovaných cen bytů v České republice a přechodem na nový a lepší vektorový model se zlepšily výsledky vyhledávání.
Seznam.cz věří ve vlastní umělou inteligenci
Dlouholeté zkušenosti se strojovým učením přiměly českou internetovou jedničkou založit nový tým, který vyvíjí vlastní generativní jazykový model. Už dnes se objevuje například ve vyhledávání. K nasazení vlastního LLM na další služby Seznamu by mělo dojít během letošního a příštího roku.
V červnu 2023 začala na vlnách rádia Expres FM vysílat Hacsiko – první moderátorka se syntetickým hlasem vytvořeným s umělou inteligencí. Jednalo se o vůbec první počin svého druhu na audio trhu v České republice i v Evropě. Syntetické hlasy umožňují vysílat regionální obsah v lokalitách, ve kterých rádio Expres FM začalo v loňském roce úspěšně působit. Jedná se například o západní Čechy, Zlín, Jihlavu nebo Ústí nad Labem.
Umělá inteligence je úspěšně využívaná i v diskuzním ekosystému, kde zpracovává a klasifikuje komentáře. Jejich počet meziročně narostl o 24 %. Zvýšilo se i množství aktivních uživatelů, a to o 43 % ve srovnání s předchozím rokem.
Přípravy na budoucnost bez cookies
Ondřej Krišica, aktuální předseda představenstva Seznam.cz, přibližuje, že firma se už dlouhé měsíce připravuje na změnu reklamního trhu, kterou přinese ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome. „Soustředíme se na práci s uživatelskou identitou, abychom i po konci cookies třetích stran mohli v rámci Seznam služeb nabídnout uživatelům ten nejlepší možný zážitek. Nastartovali jsme také nový program, který významně pomáhá s distribucí našich řešení, například Přihlášení přes Seznam, směrem k vydavatelům, inzerentům či e-shopovým platformám působícím na českém online trhu. Pokračovali jsme také v rozvoji vlastního ID grafu,“ upřesňuje Ondřej Krišica.
V oblasti práce s uživatelskými daty byla spuštěna služba Aktivita na Seznamu, která uživatelům transparentně ukazuje historii jejich návštěv na službách tuzemského technologického lídra.
Mezi nejhledanější události loňského roku se dle dat služby Seznam.cz Vyhledávání, kam denně míří několik milionů dotazů, probojovaly podzimní povodně a výskyt vztekliny v Česku. Češi se však ve velkém zajímali také o své oblíbené herce a herečky, sportovní akce či praktické informace. Služba tradičně představila i takzvané skokany roku – výrazy, jejichž hledanost ve srovnání s předchozím rokem vyrostla nejvíce.
Televize Seznam meziročně navýšila v prosinci svůj podíl ve sledovanosti o téměř 24 % na trhu tuzemských televizních stanic na 2,29 %. Svým prosincovým a vánočním programovým schématem zasáhla celkem 3,48 miliónů diváků v České republice. Pro posílení své pozice na trhu výrazně navýšila investice na nákup akvizičního obsahu pro rok 2025. Divákům nabídne například zahraniční seriál …
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války. Nejčtenější tuzemský zpravodajský server Novinky.cz proto připravil projekt s názvem Rok osvobození, který moderní formou přiblíží klíčové události roku 1945 i týdny po konci války. Jeho součástí budou desítky reportáží, rozhovorů, podcastů a interaktivních materiálů. V rámci projektu Rok osvobození jsou využívány moderní AI …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.