Česká internetová jednička, společnost Seznam.cz, v roce 2023 nepatrně zvýšila své tržby – oproti roku 2022 vyrostly o 0,18 % na 5,939 miliardy korun. Mírně rostl i zisk před zdaněním, a to o 6,06 % na 1,362 miliardy korun.
„Do roku 2023 jsme vstupovali s vidinou ochlazení tuzemského online trhu i pokračující hospodářské recese. Střízlivé plánování investic i pozitivnější ekonomický vývoj nám nicméně umožnily překonat tržby roku 2022, takže můžeme loňský rok opět považovat za velmi úspěšný. Poděkování za to patří všem zaměstnancům i našim uživatelům,“ komentuje finanční výsledky Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz.
Seznam.cz pokračoval v roce 2023 v naplňování své dlouhodobé vize stát se platformou – obsahovou, reklamní, znalostní, komunikační, sociální, e-commerce nebo cloudovou. V březnu 2023 otevřela firma své druhé vlastní datové centrum Nagoja v Benátkách nad Jizerou. Na domovské stránce přibyl obsah z lokálních samospráv a v diskuzích se objevil fact-checking uvádějící manipulativní komentáře na pravou míru. Počet navigací v aplikaci Mapy.cz meziročně vzrostl o 22 %, Sreality.cz představily nový investiční nástroj Cenová mapa vývoje realizovaných cen bytů v České republice a přechodem na nový a lepší vektorový model se zlepšily výsledky vyhledávání.
Seznam.cz věří ve vlastní umělou inteligenci
Dlouholeté zkušenosti se strojovým učením přiměly českou internetovou jedničkou založit nový tým, který vyvíjí vlastní generativní jazykový model. Už dnes se objevuje například ve vyhledávání. K nasazení vlastního LLM na další služby Seznamu by mělo dojít během letošního a příštího roku.
V červnu 2023 začala na vlnách rádia Expres FM vysílat Hacsiko – první moderátorka se syntetickým hlasem vytvořeným s umělou inteligencí. Jednalo se o vůbec první počin svého druhu na audio trhu v České republice i v Evropě. Syntetické hlasy umožňují vysílat regionální obsah v lokalitách, ve kterých rádio Expres FM začalo v loňském roce úspěšně působit. Jedná se například o západní Čechy, Zlín, Jihlavu nebo Ústí nad Labem.
Umělá inteligence je úspěšně využívaná i v diskuzním ekosystému, kde zpracovává a klasifikuje komentáře. Jejich počet meziročně narostl o 24 %. Zvýšilo se i množství aktivních uživatelů, a to o 43 % ve srovnání s předchozím rokem.
Přípravy na budoucnost bez cookies
Ondřej Krišica, aktuální předseda představenstva Seznam.cz, přibližuje, že firma se už dlouhé měsíce připravuje na změnu reklamního trhu, kterou přinese ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome. „Soustředíme se na práci s uživatelskou identitou, abychom i po konci cookies třetích stran mohli v rámci Seznam služeb nabídnout uživatelům ten nejlepší možný zážitek. Nastartovali jsme také nový program, který významně pomáhá s distribucí našich řešení, například Přihlášení přes Seznam, směrem k vydavatelům, inzerentům či e-shopovým platformám působícím na českém online trhu. Pokračovali jsme také v rozvoji vlastního ID grafu,“ upřesňuje Ondřej Krišica.
V oblasti práce s uživatelskými daty byla spuštěna služba Aktivita na Seznamu, která uživatelům transparentně ukazuje historii jejich návštěv na službách tuzemského technologického lídra.
Zatímco tzv. Black Friday je tradičně považován za nejvýhodnější období pro nákup vánočních dárků, analýza loňských dat z nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz naznačuje, že chybu neudělají ani ti, kteří nechávají nákup dárků na poslední týden před Vánocemi. Díky porovnání cen na Zboží.cz mohou lidé na svých výdajích ušetřit až 45 %.
Ceny bytů zaznamenaly podle dat portálu Sreality.cz v průběhu roku 2022 strmý pokles, a zároveň začalo docházet k nárůstu prodejní inzertní doby. Od začátku letošního roku ale přichází opětovný nárůst nabídkových cen. Pokud porovnáme třetí kvartály roku 2022 a 2024, vidíme nárůst nabídkových cen u malých i velkých bytů o 4 %. Meziročně se opět …
Seznam Diskuze jsou nedílnou součástí obsahových služeb Seznam.cz už více než čtyři roky. Nově se pod články kromě samotných diskuzních příspěvků zobrazuje shrnutí nejdiskutovanějších témat, které vytváří umělá inteligence. Díky sumarizaci nejčastějších úhlů pohledu uživatelé získají rychlý přehled o tom, co rezonuje v konkrétní diskuzi, aniž by museli pročítat desítky či stovky komentářů.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.