Jak princ v pohádce poznal, která princezna je ta pravá, když vypadaly všechny stejně? Taky mu někdo napověděl!
Světové vyhledávače Google, Yahoo a MSN Live ohlásily minulý týden podporu nové funkčnosti v HTML, jež umožňuje vyhledávači v případě skupiny velmi podobných stránek na Vašem webu napovědět, která stránka z této mnoziny je ta preferovaná. Příkladem může být eshop s jinak seřazeným výpisem produktů nebo stejný výrobek ve více různých kategoriích. Vyhledávače se momentálně s těmito duplicitami musí poprat po svém.
Webmaster sice může tyto situace řešit, ale dosti obtížně a někdy může být zkrátka naším cílem, aby uživatel viděl stejný obsah pod více různými url. V takovém případě však vyhledávač najde tento stejný či podobný dokument také a v indexu ho pak drží ve více kopiích, kde zabírá místo a kromě toho se dokumentu tříští zpětné odkazy.
Nyní se nabízí nové řešení, použít tag <link> a oznámit tak vyhledávači formu url, kterou považujeme za hlavní. Stačí do hlavičky stránky přidat:
<link rel="canonical"
href="http://www.mojedomena.cz/cesta/ke/kanonickemu/url/" />
Robotu tato nová informace umožní držet dokument v indexu pouze jednou a spojit rank pro různé formy url. A nyní ještě několik pravidel:
- Cesta ke kanonickému url může být absolutní i relativní, doporučuje se absolutní, aby se snížila možnost špatné interpretace.
- Odkaz musí být v rámci stejné L2 domény, tedy může být na jinou subdoménu či z HTTPS formy na HTTP.
Kanonické linky je možné řetězit (A->B, B->C).
- Url spojená pomocí kanonického linku musí mít stejný či velmi podobný obsah, případně jinak uspořádaný.
A nyní to nejdůležitější, podporu zatím oznámil Google, přislíbily Yahoo a Microsoft. Nám se tato nová možnost označování duplicitního obsahu také líbí, prozatím budeme sledovat výskyt tohoto tagu na stránkách a v brzké době jeho podporu začleníme. Budeme se těšit na mnoho takto označených duplicitních url, pomůžete tak našemu robotovi i svým webovým stránkám.