Rostoucí cena másla na sebe strhává pozornost. Nezapomínáme ale na něco? Mimo pozornost zůstává zajímavý fakt: zatímco máslo zdražilo zhruba o 40 procent, výrobci rostlinných tuků zdražují jen velmi mírně a zřejmě doufají, že získají větší část trhu. Ukazují to dlouhodobá data služby Kupi.cz, která nabízí porovnání cen z letáků a katalogů všech českých supermarketů a hypermarketů.
„Po sametové revoluci margaríny jely na vlně zdravého životního stylu a novosti, díky čemuž prodeje raketově vystřelily. Od roku 1998 ale jejich spotřeba v podstatě stagnuje. Objevily se pochybnosti o zdravotní vhodnosti margarínů a lidé naopak znovu přišli na chuť máslu, bez kterého se česká kuchyně prostě neobejde,“ vysvětluje Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz. Předloni podle údajů ČSÚ zkonzumoval průměrný Čech 5,5 kilogramu másla, zatímco v roce 2007 to bylo jen 4,2 kilogramy. Díky „máslové krizi“ se ale situace v posledních měsících začala prudce měnit. Pomáhá tomu cenová a prodejní politika výrobců margarínů. Kupi.cz, které dlouhodobě sleduje několik desítek produktů v této kategorii, zjistilo, že průměrná cena za jedno balení margarínu stále osciluje v rozmezí 40 – 45 korun. Akční ceny se pohybují dokonce mezi 25 – 29 korunami. To se nijak nevymyká normálu posledních několika let. Kromě toho server Kupi.cz zaznamenal, že proti stejnému období loňského roku vzrostl v posledních měsících počet slevových akcí na margaríny. Je tedy jasné, že na trhu mezi nadnárodními potravinářskými koncerny, které produkují margaríny, a českými zemědělci s jejich máslem probíhá skrytý souboj o pozice. To potvrzují i čísla z nedávného průzkumu agentury Nielsen, podle které od září 2016 do října 2017 spotřeba másla na hlavu klesla o 16 procent, a naopak prodej margarínů se o 9 procent zvýšil.
Ať už bude další vývoj jakýkoliv, důležité je, jak se podepíše na obsahu peněženky českého spotřebitele. Speciálně před Vánoci se tato otázka týká možné náhrady másla margaríny na pečení. Jejich typickým příkladem jsou Hera a Omega. Oba produkty zatím také cenami nijak nevybočily ze svých dlouhodobých hranic. Hera je s průměrnou říjnovou cenu 21,90 Kč na úrovni cen z let 2013-2015. Podobně je na tom Omega. Ani její současná cena 29,90 Kč nebyla v uplynulých letech nijak výjimečná. Navíc, pokud hospodyňky plánují péct vánoční cukroví z těchto tuků, speciálně zde se jim vyplatí sledovat slevové akce. Ceny ve slevách běžně klesají až o třicet procent – tedy Hera na necelých 15 korun a Omega na 20 korun. Heru bylo v listopadu dokonce možné na některých místech koupit za cenu kolem 13 korun. Vzhledem k jasné strategii výrobců lze tyto slevy očekávat i v předvánočním a vánočním období. Aktuální přehled cen a slev mohou lidé jednoduše sledovat na www.kupi.cz nebo v mobilní aplikaci dostupné pro telefony s operačním systémem Android.
A jak to podle Kupi.cz bude na Vánoce s máslem?
„Je možné, že opticky základní cena ještě o něco málo vzroste. Třeba až někam k šedesáti korunám. Očekáváme ale, že to bude spíš marketingový tah a obchodníci budou nabízet akční ceny na úrovni těch současných. V období Vánoc tak podle nás bude možné máslo stále koupit za cenu kolem padesáti korun,“vysvětluje Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz. Průměrná cena másla v akci byla toto září 53,47 Kč. Z dat Kupi.cz je zároveň vidět, že počet slevových akcí v posledních měsících klesl. Zatímco ještě v květnu jich bylo 32, v srpnu jen 8, v září 18 a v říjnu opět 8. A jaký je zájem lidí o máslo? Samozřejmě vysoký. Na Kupi.cz slevy na tento produkt v letošním říjnu hledali oproti dubnu čtyřikrát častěji.
Prostřednictvím internetu se budou letos na vánoční svátky nakupovat nejen dárky, ale i potraviny. Zatím se k tomu chystá zhruba desetina dotázaných. V Praze chce ale na Vánoce a Silvestra tímto způsobem nakupovat víc jak čtvrtina respondentů průzkumu* společnosti Seznam.cz. Zájem o online nákupy potravin v hlavním městě potvrzují i služby Košík.cz a Rohlík.cz.
Nákupní rádce Kupi.cz přichází s novým internetovým titulem s názvem Kupimagazín.cz. Ten přináší trendy v oblasti vaření, lifestylu i péče o domácnost, zaměřuje se na tipy na výhodné nákupy a čtenáři se díky němu dozví o nových akcích na Kupi.cz. Šéfredaktorkou je Linda Michalčíková.
Podle průzkumu české internetové jedničky Seznam.cz je původ potravin, v tomto případě vajec, důležitější zejména pro mladší lidi a obyvatele větších měst. Váhu mu přikládá téměř třetina lidí ve věku 15 až 24 let a také spíš ti, kteří žijí v Praze. Obecně si však Češi za kvalitní vejce připlatit nechtějí. Podle nákupního rádce Kupi.cz spíše vyčkávají, …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.