Čtyřčlennou rodinu vyjde večeře na Štědrý den bezmála na 2 500 Kč. Při nákupu za akční ceny je možné ušetřit až třetinu nákladů. Z průzkumu společnosti Seznam.cz vyplývá, že necelá polovina lidí útratu za sváteční nákupy potravin nedokáže předem odhadnout. Předpokládají, že za celé sváty projí částku, která ale ve skutečnosti odpovídá nákladům jen na sváteční večeři.
„Zejména lidé ve věku 25 – 34 let mají sklon náklady na jídlo podceňovat. Téměř polovina z nich předpokládá útratu do 3 000 korun. Na našich datech přitom sledujeme, že běžné ceny potravin v porovnání s loňským rokem stále rostou. Navíc některé základní suroviny, jako je máslo, vejce nebo zelenina, obchody zlevňují jen zřídka,“ říká Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz.
Necelých 2 500 Kč je částka, za kterou za běžné ceny nakoupíme suroviny na tradiční štědrovečerní stůl pro čtyřčlennou rodinu. Největší část nákladů přitom padne na maso (necelých 900 Kč) a na nápoje (kolem 700 Kč). Online dotazování společnosti Seznam.cz ukázalo, že osm z deseti lidí předpokládá celkové výdaje za jídlo na vánoční svátky včetně Silvestra do 5 000 Kč. „Jasně se zde projevuje nepoměr mezi odhadem a realitou. Ten umocňuje fakt, že 43 % z těchto lidí si myslí, že se vejde do rozpočtu 3 000 Kč. Znamenalo by to, že na zbylé dny vychází částka pět set korun, což je při nejlepší vůli nepravděpodobné,“ komentuje Petr Miklík. Průzkum dále ukázal, že v porovnání s mladší generací pětina lidí ve věku 45 až 54 let kalkuluje mnohem častěji s rozpočtem mezi 5 000 Kč a 10 000 Kč.
Za co tedy během Vánoc ušetřit?
Nejsnáze se dá ušetřit na nápojích, konkrétně na nealku a pivu. „Limonády i voda jsou před svátky tradičně ve slevě. Zajímavé je porovnání Kofoly, Pepsi a Coca Coly. Domácí značka sice oproti loňsku nejvíce zdražila, přesto je i za běžnou cenu dostupná o třetinu levněji než Pepsi,“ upozorňuje Petr Milík a dodává, že chytré nákupy se vyplatí i v případě piva: „Pivovary na podzim sice ohlásily mírné zdražení, na druhou stranu se to už teď promítlo do zvýšeného počtu akcí obchodních řetězců. Neočekávejme, že před svátky cena piva klesne, avšak díky slevám bude možné půllitr pořídit téměř o 40 % levněji.“
Při porovnání vývoje slev od roku 2014 se nejvíce vyplatí sledovat zejména akce na zeleninu. „Díky chytrému nákupu zeleniny na bramborový salát nám totiž v peněženkách zůstane navíc až 44 % nákladů. Její cena se zvedla na konci letošního jara a obchody s četností slev šetří. Jedná se zejména o kořenovou zeleninu, kolem které se tradiční česká kuchyně točí. V porovnání s loňským rokem dáme například za celer či petržel i v akci o polovinu více než loni,“ vysvětluje Petr Miklík.
Za co si nejvíce připlatíme?
Kupi.cz vybralo 79 základních surovin, bez kterých se o Vánocích neobejde snad žádná domácnost. Patří mezi ně suroviny na pečení, zelenina, ovoce, ale i nápoje. Porovnání jejich dnešních a loňských cen ukázalo, že tři čtvrtiny z nich stojí dnes více než loni. Vedle másla, z nějž se stal společenský fenomén, významně zdražují vejce. Ta jsou přitom elementární surovinou pro vánoční pečení. „Aktuálně si oproti loňsku za deset vajec připlatíme v akci deset korun a běžná cena se vyšplhala přes třicet korun. Obchodníci je přitom zlevňují jen zřídka. Proto se mohou před Vánoci stát stejně silným tématem, jakým se ukázalo být máslo,“ komentuje Miklík.
Na máslo nesmíme zapomenout
Další vývoj ceny másla je jen velmi těžké předvídat. Poté, co na konci léta vyšplhala jeho běžná cena na dvojnásobek a akční cena se pohybovala nad úrovní padesáti korun, stalo se jeho zlevnění hlavním lákadlem, které mělo lidi do obchodu přitáhnout. „Zvýhodněných nabídek másla je nyní jako šafránu. Řetězce je umisťují do méně populárních víkendových akcí a při částce 40 až 45 Kč za kus to fungovalo. Na sociálních sítích se tyto informace šířili rychlostí blesku,“ říká Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz, a dodává: „Aktuální nejnižší akční ceny se pohybují kolem 37 Kč. To je o celých dvacet korun výhodnější v porovnání s cenami před dvěma týdny. Stále ale zůstávají o deset korun výše, než byla úroveň akčních nabídek čtyři měsíce nazpět.“
Prostřednictvím internetu se budou letos na vánoční svátky nakupovat nejen dárky, ale i potraviny. Zatím se k tomu chystá zhruba desetina dotázaných. V Praze chce ale na Vánoce a Silvestra tímto způsobem nakupovat víc jak čtvrtina respondentů průzkumu* společnosti Seznam.cz. Zájem o online nákupy potravin v hlavním městě potvrzují i služby Košík.cz a Rohlík.cz.
Nákupní rádce Kupi.cz přichází s novým internetovým titulem s názvem Kupimagazín.cz. Ten přináší trendy v oblasti vaření, lifestylu i péče o domácnost, zaměřuje se na tipy na výhodné nákupy a čtenáři se díky němu dozví o nových akcích na Kupi.cz. Šéfredaktorkou je Linda Michalčíková.
Podle průzkumu české internetové jedničky Seznam.cz je původ potravin, v tomto případě vajec, důležitější zejména pro mladší lidi a obyvatele větších měst. Váhu mu přikládá téměř třetina lidí ve věku 15 až 24 let a také spíš ti, kteří žijí v Praze. Obecně si však Češi za kvalitní vejce připlatit nechtějí. Podle nákupního rádce Kupi.cz spíše vyčkávají, …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.