Kdo jsou majitelé největších soukromých redakcí a která média mají vlastně v Česku největší vliv? V dalších odstavcích se dozvíte nejen odpovědi na tyto otázky, ale také stručné zpravodajství z mediálního světa nebo náš Tip měsíce na podcast, který by vám neměl uniknout.
Nový newsletter Seznam se s médii vás provede světem médií, sociálních sítí a žurnalistiky ve všech jejích podobách. Sledujte jej na blogu Seznamu nebo se registrujte k odběru a dostávejte novinky jednou měsíčně do e-mailu.
Ruská média mizí ze sítí. Facebook, Instagram, ale i Tiktok smazaly zpravodajské účty ruským médiím, jako jsou Russia Today nebo Sputnik. Reagují tak na jejich snahy manipulovat a šířit dezinformace v zahraničí, a to v souvislosti s válkou na Ukrajině i s americkými prezidentskými volbami. Čtěte více: TikTok zrušil účty ruských státních médií, obává se ovlivňování voleb v USA (Česká televize)
Personální změny ve vydavatelství Mafra. Po definitivním odchodu Andreje Babiše z mediálního vydavatelství Mafra (pod nějž patří například iDnes.cz či desítky lifestylových magazínů) končí i její ředitel Štěpán Košík. Střídá ho nicméně jeho dosavadní zástupce. Čtěte více: Štěpán Košík v čele Mafry končí, střídá ho Michal Hanák (Médiář.cz)
Novinky namísto Seznam Zpráv. Nově budou návštěvníci hlavní stránky Seznamu (kterých je více než 3,5 milionů denně) číst nejprve zpravodajský servis Novinek. Seznam Zprávy, které byly posledních pět let na prvním místě, najdou čtenáři až za Novinkami.
FOKUS / Mediální mapa Česka: Soukromá média
Náš seriál o klíčových médiích v Česku jsme minulý měsíc zahájili veřejnoprávními médii – Českou televizí, Českým rozhlasem a Českou tiskovou kanceláří. Od nich se v tomto vydání posuneme k médiím, která patří soukromým vlastníkům. To jsou velmi jednoduše všechna ostatní média. Zaměříme se tak na české klíčové televizní stanice, rádia i tisk a jejich majitele. Komu patří Blesk, jak je to s médii Andreje Babiše a proč nám v našem přehledu jeden velký mediální dům úplně chybí? Čtěte dále.
Kdo to platí?
Může se zdát, že v případě soukromých médií je naše otázka z titulku úplně jednoduchá – vždyť noviny si prostě kupujeme v trafice, a platíme je tedy my, čtenáři. Nebo ne?
Částečně média skutečně financují svoje fungování, tedy práci novinářů a provozní náklady, skrze prodej svého obsahu. Noviny a časopisy mají své čtenáře, kteří si je pravidelně kupují, internetové zpravodajské servery umisťují své články a videa za paywall, tedy do placené sekce (více jsme psali v květnovém vydání), stejně tak televize Nova nebo Prima mají své placené streamovací platformy.
Většina rozpočtu každé redakce však pochází z něčeho úplně jiného. Za kvalitní novinářský obsah jsme totiž zvyklí platit příliš málo a redakci jako čtenáři neuživíme. Média tedy musí doplňovat příjmy ze zdroje, který ovšem diváci, čtenáři a posluchači nemají vůbec rádi – a to z reklamy. Na televizních nebo rozhlasových stanicích už jsme zvyklí na reklamní bloky, ale na internetu je pro nás stále velmi těžké přijmout všudypřítomnou inzerci, která rámuje každý článek a přerušuje videa, která si chceme pustit. Reklamní smog může být nepříjemný, ale právě díky němu pro nás mohou novináři a tvůrci vytvářet obsah, který nás zajímá.
I přes veškerou snahu má mnoho redakcí v Česku ztrátové fungování. V překladu to znamená, že je musí dotovat jejich majitelé – což může vzbuzovat otázky, proč je tedy vlastně ve svém portfoliu chtějí mít. Někteří z vlastníků jistě považují za důležité podporovat českou žurnalistiku. Jiní si je ovšem mohou pořídit pro případ, že by potřebovali mediálně podpořit své podnikatelské zájmy. Na každý pád stojí za to udržovat si přehled o tom, která média vlastně komu patří.
Kdo vlastní nejvlivnější média?
V následujících odstavcích najdete přehled majitelů nejvlivnějších českých médií. Všichni jakékoli své vlastní zásahy do obsahu popírají a označují svá média za nezávislá – a skutečně existuje jen málo případů, které by dokládaly ovlivňování redakčního obsahu jeho majitelem. Na každý pád vlastníci média málokdy zasáhnou přímo do práce redaktora, jejich vliv může probíhat spíše skrze celkové nastavení priorit, ale také skrze rozhodování, jaké společnosti mohou v titulech inzerovat. Napovědět nám často také může nikoli to, o čem se píše, ale spíše o čem se nepíše.
Zároveň však zdůrazňujeme jednu věc – ačkoli je v Česku mediální situace nepříliš příznivá a výrazná část médií patří oligarchům nebo donedávna i politikům, naprostá většina žurnalistického obsahu v tradičních médiích splňuje vysoké novinářské standardy a musí obstát při opakovaných editorských kontrolách, které jsou v každé redakci nastavené. Zároveň musí zpravodajství splňovat zákonné požadavky na základní objektivitu a pravdivost a pravidelně podléhá kontrole, třeba například od autorů Mapy médií, již jsme zmiňovali v minulém čísle. Přestože je na místě klást si otázky o zájmech majitelů, stále tradiční média nabízí mnohem důvěryhodnější zpravodajství než internetové komentáře na blozích a sociálních sítích, o motivacích jejichž autorů většinou nevíme téměř nic.
Daniel Křetínský a Patrik Tkáč
Mediální dům Czech News Center (především Blesk a jeho internetová varianta Blesk.cz, dále E15, Reflex či Aha!)
Stanice Frekvence 1 a Evropa 2
Server Info.cz
Daniel Křetínský a Patrik Tkáč jsou dva ze tří nejbohatších Čechů – podnikají především v energetice a bankovnictví. Spekuluje se o zásazích majitelů do redakčního obsahu – například po rozhodnutí vlády koupit síť plynovodů, o které měla původně zájem i společnost Daniela Křetínského, vyšla v Blesku série negativních článků na účet ministra Síkely s titulky typu „pan Průser“.
Karel Pražák
Mediální vydavatelství Mafra (MF Dnes a iDnes.cz, Metro, donedávna také Lidové noviny, dále mnoho lifestylových titulů jako Cosmopolitan či Rytmus života.)
Třetí největší tuzemské rádio Impuls nebo stanice Óčko
Mnoho let patřila Mafra Andreji Babišovi, který ji spravoval skrze své svěřenské fondy, nicméně jeho pokusy zasahovat do obsahu a ovlivňovat politiku jsou mnohokrát doložené. Nakonec situace dospěla až k novele zákona nazývané Lex Babiš, podle níž politici nemohou vlastnit média. Ztrátovou Mafru tak letos koupil nový vlastník Karel Pražák, který byl spolupracovníkem Petra Kellnera i Daniela Křetínského. Mluví se ale i o tom, že skutečným investorem mohl být někdo úplně jiný.
Renáta Kellnerová
CME Media (televize Nova, TN.cz, Voyo, Markíza)
Nova patří pod skupinu PPF, kterou nyní spravuje rodina zesnulého Petra Kellnera. PPF má rozsáhlé podnikatelské zájmy nejen v Česku, ale dříve i v Rusku a Číně. Existují obavy, zda neovlivňuje zpravodajství a publicistické pořady ve prospěch svých byznysových aktivit, to vše však bez důkazů. Dříve nicméně Kellnerův Home Credit prokazatelně platil kampaň na podporu čínského režimu, a to včetně novinářů serveru Info.cz majitele Daniela Křetínského.
Ivan Zach
Prima Media (televize Prima, CNN Prima News a jejich internetové verze)
Rádia Kiss, Country či Beat
Magazín Playboy
Ivan Zach je poměrně neznámou postavou českých médií, nicméně pod jeho vedením na Primě pravidelně dochází k zásahům do objektivního zpravodajství, snad nejviditelnější bylo nařízení poskytovat výhradně negativní informace o uprchlické krizi. V té souvislosti se mluví i o jeho kontaktech s Milošem Zemanem a Andrejem Babišem.
Kromě těchto nejvýznamnějších mediálních skupin jsou tu ještě o něco menší, jako je například Penta Marka Dospivy, která vydává především regionální Deníky, nebo Economia Zdeňka Bakaly, pod kterou patří Hospodářské noviny nebo Aktuálně.cz.
… a ještě Seznam
Jak jste si možná všimli, něco nám v tomto vydání chybí. Zcela jsme vynechali nejvýraznější mediální dům v Česku, kterým je Seznam.cz. Právě pod ten spadají nejčtenější česká média (a patří pod něj také tento newsletter) – ty mají však zcela specifickou pozici i fungování právě kvůli svému majiteli, společnosti Seznam.cz a své domovské stránce, kterou navštěvuje mimořádný počet čtenářů, jak jsme mimochodem zmiňovali už v úvodu tohoto newsletteru. Rozhodli jsme se Seznamu tedy věnovat samostatnou kapitolu, kterou si necháme na listopadové vydání. V prosinci pak shrneme české mediální projekty, které se rozhodly vydat nevyšlapanou cestou a fungují samostatně, bez zázemí velkých mediálních domů. Pokračování příště!
Kolegové ze Seznam Zpráv v čele s moderátorkou Marií Bastlovou vydávají pravidelný podcast Mediální cirkus, který shrnuje aktuální mediální dění, ale především nabízí upřímný pohled pod pokličku české žurnalistiky skrze velké rozhovory s klíčovými českými novináři. V archivu tak najdete rozhovor s Norou Fridrichovou, Čestmírem Strakatým, Apolenou Rychlíkovou, ale třeba i s Jaromírem Soukupem.
V našem newsletteru občas propadáme pesimismu z krize tradičních médií. Dnes pro vás ale máme dobré zprávy – stále se objevují nové projekty, které se rozhodly vydat klasickou cestou seriózní žurnalistiky. Na závěr našeho seriálu jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější z nich, které se rozhodly nespoléhat na velké mediální domy a vydaly se vlastní cestou.
Od září pro vás pod novým názvem Seznam se s médii pravidelně připravujeme přehled toho nejdůležitějšího ze světa médií. Listopadové vydání nám tentokrát dalo zabrat – v našem seriálu o hlavních českých mediálních domech jsme se totiž postupně dostali až k Seznamu. Psát o nás samotných je občas jako bruslit po tenkém ledě, výsledek vám ale nabízíme s čistým svědomím a jako bonus přidáváme i tři filmové tipy!
Startuje nový newsletter Seznam se s médii. Každý měsíc připravujeme souhrn všeho důležitého ze světa médií, sociálních sítí a žurnalistiky ve všech jejích podobách. Sledujte jej na blogu Seznamu nebo se registrujte k odběru a dostávejte novinky jednou měsíčně do e-mailu.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.