Od září pro vás pod novým názvem Seznam se s médii pravidelně připravujeme přehled toho nejdůležitějšího ze světa médií. Listopadové vydání nám tentokrát dalo zabrat – v našem seriálu o hlavních českých mediálních domech jsme se totiž postupně dostali až k Seznamu. Psát o nás samotných je občas jako bruslit po tenkém ledě, výsledek vám ale nabízíme s čistým svědomím a jako bonus přidáváme i tři filmové tipy!
Nový newsletter Seznam se s médii vás provede světem médií, sociálních sítí a žurnalistiky ve všech jejích podobách. Sledujte jej na blogu Seznamu nebo se registrujte k odběru a dostávejte novinky jednou měsíčně do e-mailu.
Kampaň proti veřejnoprávním médiím. V posledních týdnech vrcholí organizovaná kampaň proti navyšování poplatků za veřejnoprávní média. Přestože se částka nezvedla již 16 let, zvyšování vadí především soukromým rádiím, která ve svém vysílání vybízejí posluchače k hromadnému psaní dopisů poslancům s žádostí, aby navýšení neprošlo. Poslední kapkou byl nový podcast pro mladé Slast, nad kterým se zvedla ostrá diskuze o tom, co je vlastně úkolem veřejnoprávních médií. Vy to naštěstí víte i díky zářijovému vydání našeho newsletteru, debata o zvyšování se nicméně minulý týden zasekla i v Poslanecké sněmovně. Čtěte více: Komentář: Slast Lindy Bartošové ukazuje, jaká debata nám chybí (Seznam Zprávy)
Jeff Bezos ovlivňuje svůj deník. I když se v našem newsletteru držíme především v českých vodách, tady musíme udělat výjimku. Jak majitelé ovlivňují svoje média, totiž řeší nejen náš seriál, ale také čtenáři Washington Post, jednoho z největších amerických médií. Jeho vlastník Jeff Bezos totiž navzdory dlouholeté anglosaské tradici zakázal redaktorům před prezidentskými volbami podpořit demokratickou kandidátku Kamalu Harris. Následoval nejen protest novinářů, ale i čtenářů – do dalšího dne zrušilo své předplatné více než 200 tisíc lidí. Je tu nicméně riziko, že tyto následky pocítí nikoli Jeff Bezos (mimo jiné druhý nejbohatší člověk planety), ale spíše samotný Washington Post, který teď platí za jedno z nejdůvěryhodnějších médií na světě. Čtěte více: Deník Washington Post nepodpoří Trumpa ani Harrisovou. Bezos tradiční doporučení zatrhl (Novinky.cz)
Petr Fiala na Tiktoku. Na čínskou sociální síť, o jejíž bezpečnosti se diskutuje už několik let, se nově přihlásil i český premiér Petr Fiala. Motivem jsou jistě blížící se volby – otázkou je, nakolik se podaří uspět na tiktokové politické scéně proslavené především tanečky Aleny Schillerové právě Petru Fialovi, kterému se dosud v oblasti vtipů a virálnosti moc nedařilo. Čtěte více: Šťastný podcast: Z premiéra člověkem? Zoufalý Fiala šaškuje na TikToku (Seznam Zprávy)
FOKUS / Mediální mapa Česka: Seznam.cz
V našem pravidelném seriálu tento podzim postupně představujeme ta nejzásadnější česká média. Začali jsme logicky těmi veřejnoprávními a v říjnu pokračovali přehledem největších redakcí v soukromých rukou. Jeden mediální dům jsme ale zatím vynechali: Seznam.cz. Proč? Nejen že právě pod ním vzniká tento newsletter, navíc ale nejde čistě jen o mediální instituci. Seznam.cz je primárně technologická firma s mnoha uživateli, z čehož těží všechna jeho média. Tato symbióza si tedy zaslouží hlubší vhled.
Začneme ale úplně od začátku…
1996: Počátky internetu
Je rok 1996 a mladý student ČVUT Ivo Lukačovič přemýšlí o tom, že by mohl zveřejnit katalog všech webových stránek (kterých u nás tehdy existovalo jen několik set), a tak usnadnit lidem orientaci na českém internetu. Jejich seznam pak vydal online pod jednoduchým názvem Seznam.cz.
Uběhlo několik let a Seznam přidal e-mailovou schránku, vyhledávač, Mapy.cz a další služby, které si postupně oblíbila naprostá většina Čechů. Po dlouhou dobu také v Česku vítězilo seznamácké vyhledávání nad zahraničním Googlem, což se nepodařilo téměř v žádné jiné zemi na světě. Seznam si tak postupně vybudoval mimořádnou (a ve světě neobvyklou) pozici, kdy nabízí služby v mnoha různých odvětvích od e-mailu, map a vyhledávání až po počasí, reality, slovník nebo TV program. Pravidelně jej využívá přes sedm milionů všech Čechů a navštěvuje jej více lidí než například Google nebo Facebook.
2001: Legendární stránka Seznam.cz
Takzvaná homepage, tedy hlavní stránka Seznamu, je ikonickým místem českého internetu. Chodí na ni miliony lidí denně, třetina Čechů ji má dokonce nastavenou jako svou domovskou stránku. Právě v roce 2001 začíná vypadat stránka podobně, jako ji známe dnes – včetně zpravodajského obsahu. Jakýkoli článek, který se na ní teď objeví, okamžitě získá obrovskou návštěvnost – první zpráva na domovské stránce se dokonce jmenuje „zlatá pozice“, protože automaticky zajišťuje redakci desetitisíce čtenářů. Pro mnoho lidí je Seznam mimochodem také jediné místo, kde vůbec přijdou do kontaktu se zpravodajstvím.
Zdroj: Wayback Machine, web.archive.org
2016: První vlastní redakce
Právě v tuto chvíli začíná Seznam zajímat i náš newsletter. Zpravodajství je na Seznamu už dlouho, ale teprve v roce 2016 vzniká první redakce přímo pod ním: Seznam Zprávy. Postupně přibyla i televize, rádia a tisk, my se ale na chvíli zastavíme právě u online zpravodajství.
Zvlášť v oblasti internetu, kam chodí naprostá většina lidí pro informace, totiž vznikla neobvyklá situace. Nová seznamácká online média nemusela hledat své publikum na zelené louce, naopak – mohla využívat vysoké návštěvnosti a oblíbenosti Seznamu, který si ji budoval už dvě desítky let. Seznam Zprávy tak velmi rychle dosáhly na nejvyšší příčky čtenosti v České republice – a to i díky návštěvnosti z domovské stránky Seznamu a možnosti zaplatit kvalitní novináře a editory, kteří dodávají důvěryhodný obsah.
2022: Názorové Médium
Před dvěma lety proud zpráv na hlavní stránce Seznamu zpestřila i rubrika platformy Médium. Jde jednoduše o blogy, přispívat do ní tedy může úplně kdokoli z vás. Nás tu zajímá především proto, že název i vzhled mohou připomínat klasické zpravodajství a čtenářům tedy občas může dělat potíže odlišit blogovací příspěvky od skutečných zpráv. Proto i tady pro jistotu přidáváme upozornění, které najdete u každého příspěvku: Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty a nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí. Doplňujeme ještě naši starou známou poučku, že ne všechno, co vypadá jako žurnalistika, jí opravdu je.
2024: Seznam jako mediální tržiště
Během posledních let se ze Seznamu, který se stále profiluje především jako technologická firma, stal i nezanedbatelný mediální dům. Kromě blogu přibyly především další zpravodajské weby, televize, rádia i jeden tištěný deník. Momentálně patří pod Seznam tato média:
Seznam Zprávy
Novinky.cz
Super.cz
Sport.cz
Televize Seznam
Rádio Expres
Rádio Classic Praha
Právo
Lifestylové weby Proženy.cz a Garáž.cz
Stream.cz
Aby to nebylo tak jednoduché, Seznam na své domovské stránce dává prostor i obsahu konkurenčních médií, která díky tomu často získávají nesrovnatelně vyšší návštěvnost. Zároveň ale mohou mít někteří čtenáři pocit, že veškerý obsah produkuje Seznam.cz. Proto je důležité vždy sledovat, kterou redakci na Seznamu vlastně ve skutečnosti čtete – můžou to být seriózní Seznam Zprávy, bulvární Super.cz, ale také obsah třeba z televize Nova. Jako všude na internetu, i tady tedy platí klasické pravidlo: pečlivě kontrolujte své zdroje.
Nepřipomíná vám Seznam něco?
Seznam vlastně funguje podobně jako třeba Facebook. Je plný zpráv a komentářů z různých zdrojů – média a autoři dodávají zajímavý obsah, Seznam dodá čtenáře a společně se pak podělí o zisk z reklamy. Díky tomu všemu návštěvník na Seznamu najde kompletní zpravodajství na jednom místě, přizpůsobené jeho zájmům, rozmanité zdroje a pluralitu názorů. Seznam navíc svou obrovskou návštěvnost získal poctivě, díky mnoha svým oblíbeným nástrojům a desítkám let rozvoje. Z hlediska mediální transparentnosti má nicméně tento servis svá úskalí – čtenář snadno ztrácí přehled, jaký blog, novináře či titul vlastně čte, natož komu tento titul patří.
A na závěr zpět k majiteli
Na závěr se ještě vrátíme k mladému studentovi z našeho úvodu – právě Ivo Lukačovič zůstal jediným vlastníkem Seznamu. Dlouhá léta o něm nebylo téměř slyšet, věnoval se svému velkému koníčku létání a v mezičase spustil oblíbenou aplikaci na předpověď počasí Windy. Mezi ostatními mediálními vlastníky byl tak téměř jediným, u kterého nehrozilo, že by své redakce využíval ve prospěch svého podnikání.
V poslední době se ale Lukačovič začal na různých sociálních sítích více vyjadřovat, občas i k dění v Seznamu. Jeho komentáře mohou vést ke spekulacím, zda nemůže ovlivňovat směřování redakce. Jak ale glosoval jeden z novinářů, je vlastně sympatické, že celá diskuze probíhá veřejně, ve světle reflektorů, takže si názor může udělat každý sám – nikoli za zavřenými dveřmi jako u ostatních majitelů.
Ano, čtete správně, tentokrát vás v rámci mediálního vzdělávání posíláme do kina! Tam můžete spojit příjemné s užitečným a nahlédnout pod pokličku fungování (konkrétně rozhlasových) novinářů. Právě teď totiž v kinech běží hned tři filmy spojené právě s Českým rozhlasem. Kromě oceňovaného velkofilmu Vlny a rozporuplného snímku Výjimečný stav velmi doporučujeme Válečného zpravodaje, dokumentární portrét rozhlasového reportéra z Ukrajiny Martina Dorazína.
Každý měsíc shrnujeme to nejpodstatnější, co se děje u nás v Seznam se s médii. Co stihneme ještě do konce letošního roku?
Online kurzy. V listopadu a v prosinci se učitelé a knihovníci můžou těšit na téma investigativní žurnalistiky s novinářem Lukášem Valáškem nebo školního podcastu s autorem Jiřím Svobodou. Termíny, přihlášku, ale i témata na příští rok najdete na našich stránkách.
Mediální den. Každé čtvrtletí v Seznamu pořádáme mediální den pro všechny žáky a učitele se zájmem o exkurzi po našich redakcích – nejbližší termín je 11. prosince.
Seznam Akademie. Další z ročního cyklu setkání učitelů mediální výchovy, kde sbírají inspiraci od odborných lektorů i od sebe navzájem.
Seznam se s médii 50+. V říjnu k nám do Seznamu zavítali dříve narození účastníci pilotního semináře o médiích, internetu a sociálních sítích. Bylo to inspirativní pro ně i pro nás!
V našem newsletteru občas propadáme pesimismu z krize tradičních médií. Dnes pro vás ale máme dobré zprávy – stále se objevují nové projekty, které se rozhodly vydat klasickou cestou seriózní žurnalistiky. Na závěr našeho seriálu jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější z nich, které se rozhodly nespoléhat na velké mediální domy a vydaly se vlastní cestou.
Kdo jsou majitelé největších soukromých redakcí a která média mají vlastně v Česku největší vliv? V dalších odstavcích se dozvíte nejen odpovědi na tyto otázky, ale také stručné zpravodajství z mediálního světa nebo náš Tip měsíce na podcast, který by vám neměl uniknout.
Startuje nový newsletter Seznam se s médii. Každý měsíc připravujeme souhrn všeho důležitého ze světa médií, sociálních sítí a žurnalistiky ve všech jejích podobách. Sledujte jej na blogu Seznamu nebo se registrujte k odběru a dostávejte novinky jednou měsíčně do e-mailu.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.