
Mapy.cz přechází na doménu Mapy.com. Rosteme i v zahraničí a sjednocujeme jak název, tak doménu. Proč se na tuto cestu vydáváme a co tím uživatelům přinášíme si můžete přečíst zde.
Nedávný přechod české domény Mapy.cz na globální Mapy.com představoval pro Jana Havlíčka a jeho tým nejednu technologickou výzvu. Vedoucí vývoje v Seznamu přibližuje, co vše bylo nutné zajistit, aby služba mohla expandovat do světa bez negativního dopadu na uživatelskou zkušenost, výkon či dostupnost služby. Jak se řešilo přesměrování, lokalizace obsahu, ale i to, jakou roli sehrála open-source komunita nebo jak probíhala interní spolupráce v rámci vývoje prozradil v rozhovoru.
Výzev bylo rozhodně několik. Kvůli SEO jsme nemohli provést přechod v jednom kroku, takže se doména nejprve změnila na Mapy.com pouze pro zahraniční uživatele, zatímco česká verze dočasně zůstala na doméně Mapy.cz. To znamenalo, že jsme museli provozovat dvě domény zároveň a přepínat mezi nimi podle zvoleného jazyka stránky. Protože cookies nelze sdílet mezi doménami, museli jsme jinými způsoby zajistit, aby fungovalo přihlášení a nastavení preferovaného jazyka i při přepínání mezi doménami. Zároveň jsme chtěli zachovat funkčnost všech existujících odkazů, což si vyžádalo vytvoření množství přesměrovacích pravidel. Důležité také bylo zajistit dostatečný výkon a dostupnost ze zahraničí.
Samotný přechod na jinou doménu znamenal úpravu jen několika málo komponent, bez zásadního dopadu na celkovou architekturu. Přípravné kroky, které měly zlepšit dostupnost ze zahraničí, už ale určité změny přinesly, například zapojení globální CDN.
Škálování řešíme průběžně, protože počet uživatelů stále roste. Seznam.cz má několik vlastních serveroven, ve kterých provozuje něco jako interní cloud, takže přidání výkonu je často jen otázkou změny konfigurace. Zahraničním uživatelům aktuálně doručujeme většinu obsahu z Česka. U datově náročných částí, jako jsou mapové dlaždice, jsme ale zaznamenali problémy s rychlostí, a proto jsme nasadili globální CDN od jednoho z velkých cloudových poskytovatelů. S rostoucím podílem zahraničních uživatelů nás v budoucnu čekají zásadnější změny, kdy bude třeba přesunout více komponent a dat blíže k uživatelům. To ale závisí na tom, kde a jak moc budeme úspěšní.
Web i aplikaci jsme už měli přeložené do několika jazykových mutací. Obsah se snažíme získávat z dostupných zdrojů (OpenStreetMap, Wikipedie, Wikidata) ve všech jazycích, které nám dává smysl podporovat. U recenzí nabízíme možnost strojového překladu. Experimentujeme také s využitím velkých jazykových modelů k překladu obsahu do jazyků, které nám zatím chybí. Žádné větší regionální úpravy dat zatím ale neděláme, ani neplánujeme zobrazovat různé verze hranic jako Google.
Není v našich silách ručně udržovat aktuálnost a správnost dat pro celý svět. V tomto ohledu spoléháme na komunitu OpenStreetMap a další veřejně dostupné zdroje. Nemůžeme zaručit, že v datech nebudou chyby, a proto jsme vděční za každé nahlášení. Aktualizace probíhají jako dosud, to znamená, že se mapy aktualizují každé dva týdny, body v mapě denně a balík offline dat je ke stažení každý měsíc.
Mapy (a Seznam.cz obecně) běží na mnoha open-source technologiích. Téměř všechny naše servery používají Linux, reverzní proxy zajišťuje nginx, komponenty běží v Docker image a spouštíme je pomocí Kubernetes. Databáze stavíme na PostgreSQL a používáme množství knihoven, které bych ani nedokázal všechny vyjmenovat.
Samotný přechod na novou doménu zahrnoval úpravy DNS, certifikátů, SEO, backendu, frontendu a testování, což zabralo několik týdnů a technicky se na tom podílelo asi pět lidí. Pokud bychom ale brali v úvahu celou expanzi do světa, jde o práci, které se věnujeme už několik měsíců. Patří sem například přidávání funkcí, doplňování překladů, nasazení globální CDN, získávání a vylepšování datových zdrojů, optimalizace, spuštění nové nápovědy a fóra nebo placené verze Mapy Premium. Celkem se na těchto aktivitách podílí více než 30 vývojářů.
Vývoj probíhal interně, jen použitou CDN nám zajišťuje externí partner
Změnu jsme dopředu oznamovali a její důvody uživatelům vysvětlovali. Oddělení marketingu a PR předem vše srozumitelně a transparentně komunikovali, pro mnoho uživatelů to tak už nebylo žádné překvapení. Přechod jsme provedli tak, aby pro uživatele bylo vše co nejplynulejší, to znamená původní odkazy zůstaly funkční a ani na nové doméně se nebylo potřeba znovu přihlašovat. Mnozí si možná ani nevšimli, že se jim změnila adresa v prohlížeči. Monitorovali jsme diskuze pod články i na sociálních sítích a zaznamenali převážně pozitivní reakce. Lidé třeba oceňovali, že česká služba míří do světa. Mezi negativními reakcemi se objevily i spekulace, že změna domény souvisí s prodejem služby, což ale není pravda.
Zaujalo vás téma? Máte další otázky? Honzu Havlíčka můžete potkat 5. června v Bratislavě na letošní konferenci Codecon .
PR specialistka