14. 4. 2006

Televizní kachna v době manažerských blogů

Využívá Nova ve svém zpravodajství fiktivní respondenty? Internetová firma Seznam tvrdí, že přesně to nejsledovanější televize udělala. V pátek 7. dubna informovala, že nejnavštěvovanější internetový portál napadl počítačový pirát. Diváci tak mohli nabýt dojmu, že se v nebezpečí ocitla pošta stovek tisíc uživatelů.

     Vymyšlená postižená

    Jedna z postižených uživatelek dostala v příspěvku slovo. Televize ovšem neukázala její tvář a ani neuvedla jméno. Pouze uživatelskou přezdívku “fazolkalistova”. Reportér ji představil jako Štěpánku. “Postižena vůbec nebyla a celý rozhovor je smyšlený. Tato praxe je v TV Nova zcela běžná,” tvrdí šéf Seznamu Ivo Lukačovič.
Že všechno není tak docela v pořádku, muselo být jasné kritičtějším divákům už při sledování příspěvku. Především je záhada, proč Nova právě tímhle přípěvkem svou večerní relaci zahájila. Obvykle jde totiž o zprávu, která je daný den nejdůležitější anebo nezajímavější. To o “napadení” poštovního serveru Seznamu lze říct jen stěží.

     Velbloudí komár

    Reportáž Novy nese všechny znaky toho, čemu se říká dělání z komára velblouda. Je velmi strohá na fakta. Kdesi na internetu se objevil seznam několika lidí, který obsahoval přístupová hesla do jejich e-mailových stránek. Kromě anonymní postižené v reportáži nikdo relevantní nevystupuje. Dva experti mluví povšechně o počítačové bezpečnosti, velmi obecné je i vyjádření mluvčí Seznamu.
Dramatická dikce reportéra, respondenti odmítající zveřejnit svou identitu, ilustrační záběry – to je návod, jak v komerční televizi uvařit z vody “zajímavou” reportáž a okrajovou událost či jev povýšit na fenomén. Něco podobného vidíme na obrazovce dnes a denně.
Tentokrát však Nova udělala chybu. Na záběrech dokazujících údajné napadení Seznamu sice rozostřila identifikační data poškozených, čitelné však zůstaly IP adresy jejich počítačů. A tak zatímco televizní odborníci na obrazovce mluvili cosi o tom, že by vykradení mailových schránek “zvládl i žák základní třídy”, lidé se znalostí internetu z řad diváků celkem přesně zrekonstruovali, co se vlastně stalo.
Databázi Seznamu nikdo nenapadl a už vůbec nevykradl. “Pirát” pouze zveřejnil na webu přístupová hesla do pošty několika svých spolužáků. Získal je tak, že je s pomocí nijak sofistikovaného programu “odposlechl” ve školní zabezpečené síti. To celé se navíc stalo už před delší dobou.
Interpretace Novy byla mylná, motivem pak bylo zřejmě učinit událost zajímavější. Asi tak, jako kdyby kdosi přečetl přes rameno čísi PIN, a média pak informovala, že se vloupal do bankovního systému. Není divu, že se tím Seznam cítí poškozen.
Bylo by dobré se dozvědět, zda Nově náhodou v rozhovoru nepomohla “komparsistka”. Nebylo by to poprvé. V lednu 2003 Nova řešila skandál, kdy v jedné reportáži (odvysílané 14. prosince 2002) představila “pana Karla” jako muže, který musel zastavit kolo, aby měl na vánoční dárky, a v další reportáži (z 8. ledna 2003) udělala z téhož respondenta “muže z Liberce”, který manželce koupil pod stromeček dům za devět miliónů.
Podle bývalého šéfa zpravodajství Pavla Zuny zavinilo incident “neuvěřitelné selhání a pitomost jedné konkrétní redaktorky”, byť se objevily hlasy, že o zas tak výjimečný styl práce v Nově nejde. Tím spíš by si televize měla dát záležet, aby pochyby kolem “fazolkylistove” rozptýlila.

     Koho lze ošulit

    Tehdy i nyní poukázali na nesrovnalosti uživatelé internetu. Takzvaní blogeři celkově odvedli lepší práci než takzvaná tradiční média: zatímco noviny a velké zpravodajské servery informovaly o tom, jak se Seznam stal podle Novy terčem útoku počítačového piráta, mnohé webové stránky nabídly už kompletní příběh. A to včetně informací o šestnáctiletém školákovi vystupujícím pod přezdívkou Modrák, který je oním údajným pirátem. Některé blogy publikovaly dokonce i jeho fotografii.

     Ať žijí manažerské blogy!

    A konečně, blogování se vyplatilo i šéfovi Seznamu Ivo Lukačovičovi. Ten si už přes rok vede svůj napůl soukromý a napůl pracovní internetový deník. Novináři na něm argumenty proti reportáži na Nově mohli najít mnohem dříve, než Seznam k této věci vydal tiskovou zprávu a uspořádal tiskovou konferenci.
Je to dobrý argument do debaty, která se v poslední době vede v zahraničním ekonomickém tisku: je blogování manažerů velkých firem jen projevem jejich exhibicionismu, a tedy ztrátou drahocenného času, nebo se může stát efektivním komunikačním nástrojem?
V této kauze je to celkem jasné.
Autor je redaktorem Reflexu

URL| http://HN.IHNED.CZ/?m=d&article[id]=18236720