7. 11. 2008

Východiskem z krize je internet

6.11.2008 Lidové noviny str. 20 Byznys

Pokud firmy budou v důsledku finanční krize hledat efektivní způsoby marketingu, mohou najít řešení na internetu, říká produktový manažer databáze Firmy.cz Tomáš Vyskočil ze Seznamu.cz.

* LN Prakticky každé hospodářské odvětví je v současné době do určité míry ovlivněno světovou finanční krizí. Představuje tato krize pro internetovou reklamu a vyhledávače, jako jsou Seznam. cz, respektive Firmy.cz, hrozbu? Nebo je to spíše příležitost?

Nás krize zatím nepostihla. Marketingové rozpočty na reklamu, včetně internetové, se plánují na několik měsíců dopředu, a bude tedy ještě delší dobu trvat, než se to projeví v číslech. My se však krize bát tolik nemusíme. Společnosti budou omezovat svoje rozpočty na reklamu, ale internet umožňuje velmi efektivně prodávat a nakupovat reklamu oproti ostatním běžným médiím. Internet má na rozdíl od ostatních médií, například televize, vzestupnou tendenci sledovanosti. Vzrůstá počet připojení k internetu domácností v rámci České republiky. Pokud firmy budou v důsledku finanční krize hledat efektivní způsoby marketingu, mohou najít řešení na internetu.

* LN Je to tedy příležitost přetahovat klienty, kteří omezí výdaje na dražší reklamu v televizích, rozhlasu a tištěných médiích?

Přímé přetahování není na pořadu dne. To by nastalo pouze tehdy, kdyby samotný internet procházel krizí a my chtěli náš byznys nějak „nakopnout“. Internet již prošel před lety vlastní krizí, která postihla zejména Ameriku, a nyní stojí na pevném základě. Budeme doufat, že mu krize v nejbližší době nehrozí. Navíc český internet je poměrně uzavřený, a proto by ho ani případná světová krize neměla výrazněji zasáhnout.

* LN V souvislosti s finančními trhy se traduje okřídlené rčení, že když si Amerika kýchne, Evropa dostane rýmu. Platí to i v internetovém byznyse?

Hraje se s americkými penězi, protože největší firmy působící na evropském trhu, jako jsou Yahoo či Microsoft, jsou amerického původu, ale podle evropských pravidel. Zde je zajímavé upozornit, že Seznam.cz je zvláštností na světě, protože nebyl převálcován na domácím trhu globálním hráčem. Kromě České republiky se taková tržní situace vyskytuje pouze v Rusku, Číně a Jižní Koreji. Seznam. cz vede v regionalitě poskytovaných služeb, kam patří například Firmy.cz. Do těchto regionálních služeb globální hráči z obchodního hlediska nepůjdou, protože se tomuto trhu neumějí přizpůsobit. Navíc služby jako Firmy.cz si obsah tvoří převážně samy, zatímco velcí hráči jako například Google pracují s agregovanými údaji z jiných webů.

* LN Jenže v porovnání s ostatními zeměmi čeští podnikatelé stále internetovou prezentaci podceňují. Proč?

Je pravda, že internet nebyl zpočátku pro malé a střední podniky příliš důležitý. Nyní si ale čím dál více z nich uvědomuje, že je třeba být na internetu. Význam tištěných médií klesá a lidé, když dnes potřebují vyhledat specifickou informaci, obracejí se převážně na internet. Inzerentům proto dochází, že na internetu musí být alespoň v nějaké formě zastoupeni.

* LN Máte zkušenost s tím, že by firmy po vstupu na internetový reklamní trh odcházely zpět do jiných médií?

Nejsem si toho vědom. Pakliže se takové případy vyskytnou, jsou výjimečné. Internetová forma prezentace je finančně výhodnější, což je podstatné zejména v této době. Internet totiž umožňuje podnikatelům zaregistrovat se ve firemních katalozích zdarma, případně si za poplatky dokupovat další služby a rozšířené formy prezentace. Nově je možné otestovat efektivitu zápisu v našem internetovém katalogu formou zlevněného zkušebního zápisu, kde se po třech měsících lze rozhodnout, zda je tato prezentace pro firmu výhodná, a tudíž v ní chce pokračovat.

* LN Kolik firem využívá rozšířenou formu prezentace, a tudíž je ochotno využívat placené formy zápisu?

Z více než 460 tisíc zápisů, které registrujeme, jich je placeno něco přes deset procent. Zdá se to málo, ale je to skoro padesát tisíc firem. Očekáváme, že toto číslo se bude zvyšovat jak z řad nově se registrujících firem, tak i ze stávajících, již zaregistrovaných společností.

* LN Existuje i na internetu efekt tzv. snobské spotřeby, tedy že placený zápis má větší kredibilitu než neplacený?

Do jisté míry ano, i když firmy stále spíše porovnávají, co dostanou a za jakou cenu.

* LN Na začátku rozhovoru jste zmínil, že internetová prezentace může pro firmy být cenově efektivnější. Jaké jsou tedy ceny placených zápisů?

Cena za dvanáct měsíců je pět tisíc korun. To vám zajistí nepřetržitou přítomnost po celý rok. Prakticky každý podnikatel má dnes e-mail a připojení ADSL. Chceme je přesvědčit, že využívat i internetovou inzerci je pro ně výhodné.

* LN Je podmínkou k zalistování firmy do internetových katalogů firemní web?

Není. Před časem jsme se setkávali s případy, že firmy nechtěly být v katalogu, protože neměly vlastní web. My ale neříkáme, že mít web je povinnost. Už informace obsažené v zápisech v katalogu postihují základní informace o firmách. Ze současných zaregistrovaných společností nemá vlastní webovou stránku zhruba osmdesát procent firem.

* LN Jak byste reagoval na možnou námitku drobných podniků, že na internetu mají kontinuální prezentaci, avšak je na něm obrovské množství firem a „malí“ se na něm ztratí?

Internet je soubor mnoha mikrosvětů, ve kterých spotřebitelé hledají cíleně podle toho, co potřebují najít. Firmy.cz na Seznamu jsou jedním takovým mikrosvětem, kde jsou informace tříděné jak podle předmětu činnosti firmy, tak podle regionu. To zaručuje, že se tady žádná firma ani uživatel neztratí.