Vánoce se u nás v současné době považují za nejvýznamnější občanské a církevní svátky, ale rovněž je můžeme označit jako největší svátky marketingu, včetně PPC reklamy.
V první části článku jsme se zmiňovali především o rozpočtech a ukázali si zajímavé grafy hledanosti a vývoje konverzí během celého roku. V této části se podíváme na to, jak dále připravit Vaše kampaně tak, aby byly maximálně efektivní.
Pečlivě analyzujte historická data
Pokud každoročně prodáváte druhově stejný sortiment, podívejte se na výsledky „Vánoc“ z minulých let. Slova, která Vám nepřinesla vůbec žádné pozitivní výsledky, podrobte analýze. Snažte se zjistit proč tomu tak bylo. Byla slova umístěna ve vhodných sestavách, nebyla jejich CPC příliš nízká, vedly odkazy do relevantní části webu atd.? Pokud zjistíte, že to byla zkrátka slova nerelevantní, pak je smažte a naopak posilte ty nejvíce konvertující.
Zaměřte se i na možné obsazení TOP pozic. Pokud Vám velké množství konverzí přinesla slova s průměrnou pozicí větší než 3,5, představte si, kolik konverzí by Vám mohla přinést tento rok, pokud se Vám podaří obsadit jednu z TOP pozic, které jako celek tvoří 90 % všech prokliků na Skliku (více o TOP pozicích se dočtete zde – PDF, 0,6 MB).
Výsledky vyhodnocujte objektivně
Každý produkt má svého kupce a zvlášť to platí o Vánocích! Vše spočívá v tom, spočítat si, kolik jste ochotni investovat do prodeje určitého typu zboží. Častou chybou bývá vyhodnocování návratnosti investic plošně podle hodnoty CPA (Cost Per Action), nekalkuluje se už ovšem s tím, že každý produkt může mít odlišnou marži. Snažte se tedy nevyhodnocovat výsledky plošně podle nějakého průměru, ale zvlášť po jednotlivých kampaních či sestavách. Myslete rovněž na možné opakované nákupy od zákazníků, kteří k Vám z Skliku přišli.
Další častou chybou je vyhodnocování kampaní pouze na základě online měřitelných metrik. Nezapomínejte na vztah online marketingu a off-line nákupů. Pro přesnější výpočet návratnosti investice (ROI) by měl inzerent dnes počítat jednak objednávky, které mu přišly online, tak zároveň počítat s lidmi, co po průzkumu na internetu nakoupili v jeho kamenné prodejně osobně.
Kampaně udržujte aktuální
V ideálním případě by každý produkt či značka měl směřovat do nejrelevantnější části webu, například do detailu produktu nebo příslušné kategorie. Zkontrolujte, zda jsou odkazy aktuální. Pro rychlou a efektivní kontrolu aktuálnosti odkazů můžete použít například program Xenu Link Sleuth 1.3.8. Není téměř nic horšího, než se z PPC reklamy dostat na neexistující stránku na webu. Zákazník pak téměř vždy odejde a vy přijdete o cenu za proklik bez jakéhokoliv pozitivního efektu.
Buďte kreativní
Zapojte do reklam kreativitu a zákazníky oslovte vánočním textem či vánočními bannery v obsahové síti. Upozorněte na vhodnost Vašeho zboží jako dárku k Vánocům pro jejich blízké. Použijte tedy odlišné texty, než používáte během zbytku roku.
Upravte vstupní stránky
Pokud jste zákazníka naladili vánočním textem či vánočním bannerem, udržte ho ve vánoční náladě i na Vašem webu! Zdánlivě maličkost může vést k vyšší míře konverze.
Pokud je během roku Vaše cílová skupina tvořena z velké časti „teenagery“, pak před Vánoci bude nejvhodnější cílit na jejich rodiče. Pokud tedy používáte ve vašich kampaních texty a bannery ve stylu „easy talk“ (buď cool, skvělý hadry, krutopřísný slevy apod.), zkuste zauvažovat o změně. Vytvořte si třeba další inzerát, kde uživatele oslovíte jinou formou, poté uvidíte, která verze Vám v tomto období přinese lepší konverze. Nejde však jen o teenagery. Dárky pro muže nakupují ženy a obrácené, dárky pro seniory nakupují jejich děti a vnoučata. Zauvažujte tedy nad tím, jak oslovit i jinou než Vaši celoroční cílovou skupinu.
Nevypínejte Vaše kampaně ihned po Vánocích
Nevypínejte kampaně ihned na Štědrý den, nebo krátce před začátkem Vánoc. Vánoční nákupy pokračují i po prvním svátku vánočním. Jedním z důvodů je, že čím dál tím větší část populace obdrží pod stromečkem finanční obnos, aby si mohli sami vybrat co si koupí. Dalším důvodem je, že v lednu začínají povánoční výprodeje a různé slevy a tím pádem hledanost dárkového zboží příliš neopadá. V neposlední řádě mnoho dárků také vyžaduje další a další příslušenství (např. herní konzole). Doporučujeme změnit text inzerátů ihned po Štědrém dni, věty typu skvělý dárek pod stromeček, nebudou po datu 24. 12. působit na uživatele dobře.
Šťastnou přípravu kampaní a veselé výsledky pro ještě příjemnější prožití Vánoc Vám za celý tým Skliku přeje Ondřej Smékal.