Nejrychleji v ČR prodáte malý bytNejdéle budete prodávat nemovitost na Karlovarsku a ve Zlínském krajiSreality.cz představují Realitu českých realit
5. února 2015
Byt v ČR máte šanci prodat v průměru do tří měsíců, najít kupce na dům trvá téměř pět, u pozemku více než půl roku. Jsou samozřejmě regiony, kde lze prodat rychleji a jiné, kde na kupce čekáte mnohem déle. Nejvíce se obrňte trpělivostí v Karlovarském kraji – prodej jakékoliv nemovitosti zde zabere v průměru zhruba půl roku. Podobně ve Zlínském kraji, kde pod tři měsíce prodáte maximálně jednopokojový byt. Takto mluví data největšího inzertního serveru v oblasti realit Sreality.cz.
„V projektu Realita českých realit, jehož výsledky dnes máte poprvé před sebou, budeme kvartálně přinášet zajímavé údaje o nabídce a poptávce po nemovitostech. Vycházíme z databáze serveru Sreality.cz, v níž je více než 140 000 aktuálních nabídek nemovitostí na prodej, pronájem či dražbu. Tentokrát jsme analyzovali data o inzerátech stažených z nabídky za listopad a prosinec – tedy o nemovitostech, které tak logicky našly nového majitele či nájemce. Bylo jich 17 073, což je pro datovou analýzu robustní vzorek. Kromě tiskové zprávy najdete strukturovaný přehled v infografice,“ popsal projekt Realita českých realit Michal Zadák, manažer služby Sreality.cz.
(Po kliknutí na obrázek se otevře kompletní infografika)
Jak se prodávají reality Regionálně platí, že nejrychleji se nemovitosti v průměru prodávají v Praze a Ústeckém kraji. Naopak nejdéle kupce hledají nemovitosti v Karlovarském, Zlínském a Plzeňském kraji. Zatímco v Praze průměrný prodej nemovitosti zabere méně než tři měsíce, v posledních třech jmenovaných krajích si prodávající na nového majitele počká téměř dvakrát tak dlouho. Michal Zadák dodává: „Překvapivý je výsledek u Ústeckého kraje, který patří k regionům s nejvyšší nezaměstnaností v ČR (10,7 % k 31. 12. 2014), a předpokládali bychom zde tedy nižší aktivitu trhu. Naopak Plzeňský region má po hlavním městě druhou nejnižší nezaměstnanost (5,7 %) a přitom zde prodej nemovitosti trvá velmi dlouho. A až nepochopitelné se může zdát, že zrovna na Karlovarsku, kde se nemovitosti prodávají nejhůře, prodáte pozemek určený na bydlení za v republice téměř rekordních pět měsíců.“
Čím menší byt, tím rychleji jej prodáte Byty se prodávají v celorepublikovém průměru tři měsíce. Nejrychleji v Praze, Pardubickém, Olomouckém, Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Čím větší a tedy i dražší byt, tím déle mu budete hledat kupce. Jednopokojové byty se v průměru v ČR prodávají za 86 dní a s velikostí bytu doba prodeje stoupá až po pětipokojové za 121 dní. Pak dochází k obratu: pokud máte šestipokojový či větší byt, prodáte ho naopak rychleji: do dvou měsíců. Zřejmě proto, že nabídka je zde omezená a poptávka tedy převyšuje nabídku. Výjimkou z celkového pravidla „čím větší, tím déle“, je Plzeňský kraj: početně vzácnější čtyř a pětipokojové byty zde získají kupce až dvakrát rychleji než ty jednopokojové.
„Největší poptávka po jednopokojových bytech je v Libereckém kraji, konkrétně v okrese Liberec. Tam v průměru prodáte malý byt dokonce do měsíce. Tentýž kraj ale paradoxně patří k těm, kde budete dvoupokojový byt prodávat nejdéle v republice – až 4 měsíce,“ doplňuje Michal Zadák. Jednopokojové a dvoupokojové byty z trhu rychle mizí (prodej trvá okolo tří měsíců) kromě Prahy i v Olomouckém, Ústeckém a Pardubickém kraji. Naopak dlouho – čtyři až pět měsíců – na kupce jednopokojové byty čekají v Karlovarském a Plzeňském kraji i v kraji Vysočina.
Prodejní doba třípokojových bytů se podle regionu pohybuje v rozmezí 85 a 138 dnů. Jsou také nejžádanější: za prosinec a listopad 2014 se jich prodalo přes tři tisíce. Nejvíce v nejlidnatějších krajích, tedy v Praze (912), Moravskoslezském (461) a Středočeském kraji (278). Statistiky z Moravskoslezského kraje přitom ukazují, že v problematickém regionu nepomůže ani nízká cena. Na Bruntálsku jsou byty o více než polovinu levnější než v okrese Frýdek-Místek, ale na kupce čekají dvakrát déle, tedy více než sedm měsíců.
Vilu prodáte rychleji než rodinný dům Nejvíce domů se za poslední dva měsíce roku 2014 prodalo ve Středočeském (1 264), Jihomoravském (638) a Moravskoslezském kraji (483). Platí přitom, že nejrychleji prodáte vilu (v průměru 100 dní), pak rodinný dům a chatu (142 dní), následuje chalupa (5 měsíců) a zemědělská usedlost (6 měsíců v průměru).
Rodinný dům prodáte nejrychleji v jednom ze čtyř nejlidnatějších krajů republiky. Vily se prodávají hlavně v Praze (33) a Středočeském kraji (30). Dvakrát rychleji se po nich zapráší ve středních Čechách, kde jsou řádově levnější než v hlavním městě. Asi nikoho nepřekvapí, že prodávané chaty jsou levnější než chalupy, a s tím souvisí i jejich rychlejší prodej.
Koupit velký byt, pozemek či dům? Situace u pozemků napovídá, že doba, kdy všichni, jejichž snem byl rodinným dům, stavěli, je pryč. Průměrná doba prodeje stavebního pozemku je sedm měsíců a určitě se tedy neprodávají „jako housky na krámě“. Obecně platí, že prodat pozemek trvá déle než rodinný dům. Jsou ale kraje, kde toto pravidlo, obzvláště u pozemků určených pro výstavbu bydlení, neplatí. Například v Ústeckém kraji trvá prodej pozemku na bydlení v průměru o měsíc, a v Karlovarském kraji o 70 dní méně než prodej rodinného domu.
„Data serveru Sreality.cz ukazují, že úplně nejdéle budete rodinný dům prodávat v Karlovarském kraji (7,5 měsíců). V témže kraji ale trvá prodat čtyřpokojový byt o téměř dva měsíce méně. Ukazuje to, že na Karlovarsku je větší zájem o velké byty než o rodinné domy. Nahrává tomu i nižší cena čtyřpokojových bytů v regionu,“ komentoval Michal Zadák, manažer serveru Sreality.cz. Naopak v Jihomoravském kraji, kde je 30 % všech prodaných rodinných domů v posledních měsících roku 2014 v okrese Brno-venkov, je čtyřpokojový byt spíše znamením luxusu. Průměrný čtyřpokojový byt zde stojí téměř dvojnásobek, co rodinný dům. A možná právě proto je zde prodej čtyřpokojového bytu o 100 dní delší než u rodinného domu. Rodinné domy jsou populárnější než čtyřpokojové byty i v Olomouckém a Zlínském kraji. I když jejich cena je v těchto krajích dost podobná, velké byty čekají na prodej o měsíc, respektive tři déle.
Ceny bytů zaznamenaly podle dat portálu Sreality.cz v průběhu roku 2022 strmý pokles, a zároveň začalo docházet k nárůstu prodejní inzertní doby. Od začátku letošního roku ale přichází opětovný nárůst nabídkových cen. Pokud porovnáme třetí kvartály roku 2022 a 2024, vidíme nárůst nabídkových cen u malých i velkých bytů o 4 %. Meziročně se opět …
Listopad pro mnohé představuje čas, kdy pořizují adventní kalendáře svým blízkým. Zatímco děti ocení tradičně čokoládové, dospělí budou mít radost spíše z něčeho nápaditějšího. Podle dat Seznam.cz Vyhledávání a nákupního srovnávače Zboží.cz jsou hitem letošního roku vedle čokoládových kalendářů také čajové, kosmetické nebo alkoholové. Do větší obliby se ale dostávají také ty s erotickou tématikou, zájem o ně je letos dvakrát vyšší než loni.
17. října se uskutečnil už druhý ročník Seznam Meetupu zaměřeného na vývoj a praktické použití generativních jazykových modelů. Akce přilákala pestrou směsici technologických nadšenců, výzkumníků i odborníků z oblasti umělé inteligence. Meetup byl součástí Dnů AI 2024 a přinesl řadu inspirativních přednášek, praktických ukázek a networkingových příležitostí. O účast na akci, která proběhla v budově ČVUT i online, projevilo zájem bezmála 600 účastníků.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.