Správa PPC reklam v sobě skrývá nudné rutinní pasáže, které jsou však pro efektivní kampaně nezbytné. My ale věříme, že většinu této rutiny lze vykonávat automaticky, pomocí drobných skriptů. Ty za vás vykonávají činnosti a vám dají jen souhrnné výsledky nebo se ozvou, v případě, že narazí na problémové či důležité místo.
Jeden z těchto skriptů jsme představili před měsícem. Je jím konektor do Google Data Studia, který vám, dle vašeho nastavení, automaticky importuje aktuální data do přehledů. Nemusíte data z Skliku exportovat ručně a proklikávat se více různými statistikami. Vše můžete mít na jednom místě v graficky pěkném přehledu.
Dnes vám představím něco trochu jiného. Dva skripty do Google App Script. Mnozí z vás budete jistě už vědět o co se jedná. Zvláště pokud podobné automatické skripty používáte pro AdWords. Se skripty jste se také mohli setkat u Standy Jílka, který má velkou zásluhu za jejich popularizaci na českém trhu a adaptaci vlastních skriptů pracujících i s Sklik reklamním systémem. I my velkou měrou navazujeme na jeho práci, za což mu děkujeme.
App Script je v jednoduchosti spouštěč javascriptových skriptů dostupný v rámci Google Drivu. Kromě všeho, co jazyk JavaScript nabízí, je obohacen o možnost práce s aplikacemi v Drivu, jako je SpreadSheet, Docs a další. Skript si pomocí API Drak stáhne informace z účtu na Skliku, zpracuje je a poté výsledek může poslat na e-mail a vepsat do SpreadSheetu.
Hlavní výhodou tohoto prostředí je automatický spouštěč. Skript se podle nastavení frekvence sám pravidelně spustí, běží na serveru, takže nemusíte mít zapnutý počítač ani být zrovna přihlášení k účtu. Výstupy tohoto skriptu si můžete kdykoliv zobrazit ve SpreadSheetu nebo si v případě zjištění problému nechat posílat notifikace na e-mail.
Skript na kontrolu URL linků se zásobníkem
Tento skript načte z vašich účtů všechny URL adresy a zkontroluje, jestli jsou stále platné, tedy neodpovídají 404 nebo jiným chybám. Následně vám pošle e-mail o výsledku kontroly a červeně označí chybné URL adresy spolu s ID umístění této URL.
Protože běh skriptu je časově omezen a otestování jedné URL zabere sice malý, ale nezanedbatelný čas, skript si proto po ukončení jednoho běhu zapamatuje, kde skončil a při dalším spuštění na toto místo naváže. Teoreticky je schopný denně zkontrolovat účet, který má až 150 tisíc unikátních URL.
Skript nových vyhledávacích dotazů
Druhý skript každý den kontroluje, jestli v účtu nepřibyl nový vyhledávací dotaz, popřípadě jestli nějaký z méně častých dotazů nepřesáhl vámi nastavenou hodnotu počtu zobrazení, počtu prokliků nebo počtu konverzí. Skript pak výsledek kontroly pošle v přehledné tabulce na váš e-mail.
Využít se dá u nových kampaní a nastavování klíčových i negativních slov, ale také u dlouhodobě běžících kampaní a sledování nových trendů.
Jak skripty spustit
O nastavení skriptů se stará náš Wizard.
Stačí jen vyplnit jednotlivé parametry a zbylou práci necháte na něm. Vám pak stačí v Google Drive najít složku SklikApi a tam si jednotlivé skripty spustit a nastavit jim frekvenci automatického spouštění.
Podrobný návod na spuštění Wizardu, detailnější popis skriptů najdete na github účtu, kde jsou dostupné i veškeré zdrojové kódy.
Něco navíc
Stejně jako konektor pro GDS, tak i tyto skripty jsme vydali jako Open Source. Skripty můžeme libovolně upravovat nebo rozšiřovat. Není to nic složitého a zvládne to každý, kdo má nějaké základy programování.
Skripty využívají i univerzální Sklik jádro, které odbavuje společné věci jako je připojení na API, načítání nastavení z configu nebo logování. Není tedy vůbec těžké se pustit do zcela nového skriptu, který vyřeší zcela jinou, ale přesto stejně rutinní a nudnou část vašich pracovních povinností.
Užitečné skripty, které pomůžou uživatelům ušetřit práci v Skliku, rádi podpoříme. Neváhejte se jimi pochlubit.
Za tým Skliku Roman Stejskal