Lidé o letošních Vánocích plánují za jeden větší dárek utratit v průměru tisíc korun. Dražší dárky budou kupovat hlavně muži, kteří ale s nákupem často vyčkávají do posledních chvil před Štědrým dnem. Vyplývá to z průzkumu české internetové jedničky Seznam.cz, který dále odhalil, že 82 % dotázaných bude dárky vybírat a nakupovat v internetových obchodech a 71 % lidí plánuje využít k nákupu vánočních dárků nákupní rádce, mezi které patří například Zboží.cz. Trendem letošních svátků pak budou zejména elektronika a chytré produkty, hlavně hodinky nebo automatické dávkovače krmiva pro domácí mazlíčky.
Z průzkumu společnosti Seznam.cz mimo jiné vyplývá, že své blízké obdarovává na Vánoce 94 % z nás. Nejčastěji chceme potěšit svého partnera/partnerku a matku. Otci dává dárek jen polovina lidí. Dražší vánoční pozornosti obecně kupují muži, kteří s jejich nákupem ale otálí déle než ženy. Nejvíc investují do svých partnerek a za jeden dárek pro ně neváhají dát až 2500 korun. Ženy pro své partnery kupují dárky v průměru za 1450 korun.
Zajímavé je, že lidé dnes nezapomínají ani na domácí mazlíčky a pořizují jim dárky za přibližnou hodnotu 350 Kč. Letošním trendem jsou chytré dávkovače umožňující díky internetovému připojení odměřit psí granule na dálku. Jejich výhodou je i to, že jejich prostřednictvím mohou majitelé své mazlíčky sledovat nebo na ně mluvit. Pro domácí zvíře plánuje koupit dárek více jak třetina z nás.
Nákupní aktivita internetových uživatelů začíná dosahovat svého vrcholu přibližně měsíc před Vánoci. „Nejvíc nákupů se podle našeho odhadu uskuteční 10. prosince. Predikujeme, že letos se v listopadu a v prosinci utratí v české e-commerce zhruba 20 miliard korun,“ uvedl Milan Šmíd, manažer nákupního rádce Zboží.cz.
Nakupovat se budou hlavně chytré produkty
Lidé chtějí v letošním roce dostávat chytré produkty. Podle dat Zboží.cz jsou klasickým dražším dárkem posledních let mobilní telefony. „Očekáváme, že letos tomu nebude jinak a domácnosti jimi budou dovybavovat hlavně děti a seniory. Trendem jsou samozřejmě chytré telefony, které u střední a mladé generace nahrazují ty klasické. Nárůst zájmu je i o moderní chytré hodinky nebo drony,“ říká Šmíd. Klasikou vánočních dárků zůstávají dámské parfémy.
Vedle cenných dárků, jako je právě elektronika, si lidé oblíbili také zážitkové nebo pobytové poukazy a nabité nákupní karty. „Ušetřit za dárky můžete tak, že je pořídíte prostřednictvím cenového srovnávače, díky kterému je možné uspořit téměř čtvrtinu nákladů. Je třeba ale nakupovat do konce listopadu, s blížícím se Štědrým dnem může totiž jejich cena plošně stoupat,“ dodává Šmíd.
TOP 12 kategorií vánočních a povánočních nákupů
Pro editory:
Průzkum společnosti Seznam.cz
- Dotazování proběhlo v termínu 24. 9. až 30. 9. 2018.
- Data jsou reprezentativní na uživatele Seznamu starších 15 let. Vážení proběhlo na základě pohlaví, věku a vzdělání.
- N = 977 respondentů.