Firefox začal blokovat cookies třetích stran. Co to reálně znamená pro cílení a vyhodnocování reklamy?

27. září 2019

Od 3. září se všem uživatelům prohlížeče Firefox instaluje aktualizace, která automaticky a bez upozornění zapíná blokování cookies třetích stran. Ačkoli je možné si v nastavení tuto funkci vypnout, málokterý uživatel to udělá. Vzhledem k tomu, že na bázi cookies funguje princip cílené reklamy i měření konverzí, pocítí dopady této změny takřka všichni inzerenti.

Dopad na cílenou reklamu na Seznamu

Uživatelé Firefoxu po proběhlé aktualizaci nově vidí pouze běžnou reklamu cílenou na umístění, témata nebo klíčová slova na stránce, což vede k viditelnému propadu impresí z kampaní s retargetingem, Dynamickým retargetingem, zájmy a zájmy o koupi, a tím pádem snížení návštěvnosti. Pozorovaný pokles činí přibližně 10–20 %, což odpovídá podílu uživatelů Firefoxu na službách Seznamu.

Dopad na měření konverzí

Efektivitu reklamní kampaně vyhodnocujete nejčastěji pomocí měření konverzí, přičemž Sklik využívá i data z cookies. Novinka od Firefoxu se tedy projevuje i v kampaních Skliku, kde můžete vidět pokles změřených konverzí od 3. 9. o 10 až 20 %, a to napříč všemi kampaněmi – vyhledávacími i obsahovými. Uživatelé u vás nakupují stále ve stejné míře, jen pro část návštěvnosti konverze v Skliku nově nevidíte. To se netýká Zboží.cz, protože na této službě se konverze měří pomocí cookies první strany.

Doporučení pro inzerenty

Společnost Seznam.cz se snaží dělat reklamu férově a transparentně, a proto jsme v intenzivním kontaktu se společností Mozilla, provozovatelem prohlížeče Firefox, se kterou jednáme o odstranění ze seznamu reklamních platforem, na které se blokace vztahuje.

Než se tak stane, máme pro vás následující tipy:

  1. U kampaní, kde potřebujete maximalizovat zásah, využijte také cílení na umístění nebo témata. Největší weby z partnerské sítě Skliku najdete v nápovědě.
  2. Nepanikařte kvůli optickému poklesu konverzí. Podívejte se na konverzní výkon kampaní v Google Analytics (která používají 1st party cookies a konverze nadále měří), případně si upravte cílové CPA nebo PNO tak, aby bralo v potaz, že část není vidět. Přesnější podíl vyčtete z podílu Firefoxu na vašem webu (např. v Google Analytics, report Publikum > Technologie > Prohlížeč a operační systém). S blížící se vánoční sezónou konverzní poměr bude spíš růst.
  3. Poučte své známé a rodinné příslušníky, kteří nepracují v oboru, o tom, že cílené reklamy se není třeba obávat. Nikdo nesleduje, co si konkrétní člověk prohlíží nebo nakupuje. Blokací cookies se připravují dále i o personalizovaný obsah a další výhody internetu.

Tým Sklik.cz

 

Sdílet na sítích