Průzkum: Potraviny se budou na Vánoce nakupovat online hlavně v Praze. Zájem je o speciální a těžší suroviny

Kristýna Hořovská 19. listopadu 2019

Prostřednictvím internetu se budou letos na vánoční svátky nakupovat nejen dárky, ale i potraviny. Zatím se k tomu chystá zhruba desetina dotázaných. V Praze chce ale na Vánoce a Silvestra tímto způsobem nakupovat víc jak čtvrtina respondentů průzkumu* společnosti Seznam.cz. Zájem o online nákupy potravin v hlavním městě potvrzují i služby Košík.cz a Rohlík.cz.

Na internetu se budou nakupovat hlavně speciální, běžně nesehnatelné a zejména těžší potraviny. Jídlo online sice pravidelně pořizuje zatím jen 12 % lidí, v Praze (kterou mají dovážkové služby dobře pokrytou) je ale počet zákazníků dvojnásobný. Nakupovat online tu na vánoční svátky plánuje 26 % obyvatel.

Ze zmíněného průzkumu vyplývá, že 95 % lidí, kteří nakupovali online loni, to plánují i letos, protože měli dobrou zkušenost. Přestože hodnocení loňského vánočního online nákupu potravin bylo pozitivní, téměř polovina lidí se setkala s nějakým nedostatkem. Pokud už se nějaké potíže vyskytly, jednalo se zpravidla o dlouhou dobu dodání, nebo nedoručení všech objednaných položek,“ říká Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz.

České dovážkové služby zavážejí hlavně velká města

Největší dovážkové služby se v současné době primárně zaměřují na velká města a jejich blízká okolí. „Dlouhodobě pozorujeme, že čerstvé potraviny si na Rohlik.cz objednávají hlavně zákazníci z největších měst, zejména z Prahy. V hlavním městě a Brně si už zvykli na to, že jim čerstvé potraviny přivezeme do dvou hodin od objednání na internetu, což ocení zejména o vánočních svátcích,“ říká Olin Novák, komerční ředitel Rohlik.cz.

Zájem o nákup potravin online primárně ve velkých městech potvrzuje i konkurenční Košík.cz. „Online supermarketům se daří především ve velkých městech všude na světě. Například ve Velké Británii, tedy na jednom z průkopnických trhů, služba nikdy nedokázala opustit metropolitní oblasti, kde je nejvíce poptávky na nejmenším území, a logistika tedy nejjednodušší. Česko je vlastně unikátní v tom, kolik zákazníků si objednává také v regionech. Obyvatelé větších měst nicméně mají standardně trochu jiné životní tempo a například v Praze přibývá těch, kteří považují velké zásobovací nákupy v supermarketech za zážitek, který si rádi odpustí,“ podotýká Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz.

„Zájem o službu online nákupy vykazuje neustále rostoucí trend. Proto jsme ji v poslední domě rozšířili o další závozové oblasti. Konkrétně se jedná o Prostějov, Přerov, Olomouc, České Budějovice, Český Krumlov a Třeboň. Předvánoční období patří z pohledu prodejů k těm nejvytíženějším,“ doplňuje Věra Szabó, manažerka internetového prodeje společnosti Tesco.

S online nákupy potravin má špatné zážitky jen minimum lidí

Z těch, kteří minulý rok nakupovali potraviny online, polovina respondentů uvedla, že si nákup užívali, případně to pro ně nebylo nic strašného. Nepříjemné zážitky měla jen 4 % lidí. V kamenných obchodech si nákup vyloženě užívala jen zhruba čtvrtina respondentů. Hned 17 % dotázaných uvedlo, že nakupování pro ně bylo stresující, nic příjemného nebo dokonce hrozný zážitek. „Nejvíc jim vadilo množství lidí v obchodech, shon, tlačenice, zmatek a třeba i plná parkoviště,“ doplňuje Pikálek.

Nakupování online se tak pomalu ale jistě stává trendem. Lidé se také stále častěji informují na slevové akce potravin na internetu. Opět jde z velké části o zákazníky z Prahy. „Návštěvnost nákupního rádce Kupi.cz se slevovými letáky online roste hlavně u mladší generace, zejména u osob do 44 let věku. Třetinu uživatelů tvoří obyvatelé hlavního města Prahy,“ uvedl Petr Miklík, analytik vývoje retailových cen.

*Průzkum proběhl formou online dotazování uživatelů služeb Seznam.cz v době od 23. do 30. 9. 2019 (N = 639 uživatelů Seznam.cz, kteří jsou ve své domácnosti zodpovědní za nákup potravin).

Rohlik.cz: Rozváží ve většině velkých měst a v jejich blízkém okolí. Jedná se o Prahu, Brno, Plzeň, Liberec, Jablonec nad Nisou, Pardubice, Hradec Králové, Olomouc a Prostějov. Potraviny doručuje také do příměstských oblastí nebo větších měst u Prahy a Brna. Jezdí například do Berouna, Kladna, Říčan, Brandýsa nad Labem, Vyškova nebo do Pohořelic.

Košík.cz: Funguje v Praze a středních Čechách (což zahrnuje Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Český Brod, Velké Popovice, Mníšek pod Brdy, Beroun, Kladno, Slaný, Kralupy nad Vltavou a jejich okolí), Mladé Boleslavi, v Plzni, Liberci a Jablonci nad Nisou, Ústí nad Labem, Teplicích, Hradci Králové, Pardubicích, Chrudimi, Mostu a Chomutově. Kolem všech měst je do závozové oblasti zahrnuto také jejich bezprostřední okolí.

itesco.cz: Online nákupy rozváží z Prahy (Letňany, Zličín a Skalka), Plzně, Kladna, Mladé Boleslavi, Kolína, Hradce Králové, Brna, Prostějova, Českých Budějovic a Ostravy.

Kristýna Hořovská

PR specialista

Sdílet na sítích