Martin Jandora je moderátorem nového podcastu Seznamu Nejen o reklamě. Pravidelně si do něj zve lidi, kteří se ve své profesi věnují právě reklamě z různých perspektiv. Povídá si s nimi nejen o tom, co to reklama vlastně je a kam směřuje, ale i o kariérních výzvách, vedení lidí či práci v 21. století.
Martine, řekni nám něco o sobě a o tom, co v Seznamu děláš.
Jsem profesí sociolog, který má to štěstí, že se může živit oborem, který vystudoval. V Seznamu pracuji takřka 4 roky a mým úkolem je analýza a monetizace datového potenciálu firmy. Jednoduše řečeno, jsem člověk odpovědný za reklamní technologie, které zobrazují konkrétní reklamu těm správným lidem a ve správný čas. Pracuji na tom se šikovnými kolegy a daří se nám pracovat na velice zajímavých datových projektech. Spravujeme datové sklady, do kterých jednak data získáváme, ale také je modelujeme a prodáváme klientům skrze reklamní kampaně nebo Data management platformu.
Co tě na tvé práci nejvíce baví?
Jednoznačně její různorodost. Reklamní prostředí, zejména to programatické, je velice dynamické. Před pár lety jsme celý datový byznys startovali a během něj se mnohé učili a každá odbavená poptávka přinášela nové zkušenosti. Na českém datovém trhu jsme zavedli několik nových přístupů a pohledů na data, za což patří velké díky mému kolegovi ze Seznamu Kubovi Novotnému. Díky tomu máme možnost nejenom data analyzovat a míchat klientům na míru, ale také o nich diskutovat, vzdělávat trh a být v popředí celkového dění na poli cílené reklamy. Jsem velice rád, že se na tom mohu podílet.
Máš nějaké kariérní mety? Něco, co by sis rád splnil?
Nemám žádnou kariérní metu, ani nad tím takto neuvažuji. Asi se řídím mnohem jednoduššími metrikami. Práce musí člověka bavit natolik, aby do ní nechodil otrávený a musí mu za ni chodit tolik, aby se nenaštval při každém pohledu do výplatnice. Zní to jako naprostý základ, ale podívej se okolo sebe, kdo to tak doopravdy má?
Na tom něco bude. A je něco, co bys na práci v Seznamu změnil?
Bude to znít prvoplánově, ale NE. Jsem v Seznamu institucionalizovaný, jako Brooks v Shawshangu. Mám nesmírně rád barák, ve kterém je cca 1000 lidí a každý se podílí na svém projektu, o kterém tě kdykoliv rád nachytří, když ho o to poprosíš. A to mě baví.
Nově ses pustil na nahrávání podcastu. Posloucháš podcasty i ve svém volném čase?
Přiznám se, že než jsme začali pracovat na tomto projektu, jsem podcasty moc neposlouchal. Jsem ten typ člověka, který nedokáže provozovat vícero činností naráz, takže poslouchat podcasty jako kulisu k práci, či sportování, mi moc nejde. Když už si vynahradím čas, kdy se věnuji na 100 % poslechu podcastů, tak jsou to reklamní kanály, díky kterým získávám inspiraci a benchmark. Velice pěkně to dělají v Mitonu a v R2B2. Podcast mám spojený zejména se vzděláním, zpravodajstvím, self-improvementem, takže pokud se nesoustředím nebo se chci bavit, raději sáhnu po rocku.
Proč jsi do projektu podcastu Nejen o reklamě šel?
Během minulého roku jsme s týmem pracovali zejména na interních projektech a dost jsme omezili kontakt s digitálním trhem, pro který cílení vytváříme. Možnost podílet se na moderním mediu, které komunikuje přesně s tímto trhem, byla jasná volba. Jednak mohu připravit prostředí pro zajímavé hosty, kteří mají reklamnímu trhu co sdělit, a také se s nimi mohu osobně setkávat a obohacovat sebe i posluchače. Win-Win.
Jaké hosty bys do podcastu chtěl pozvat?
Když se oprostím od osobních tužeb a odpovím z pohledu reklamního kontextu, chtěl bych si pohovořit s osobnostmi, které reklamu a marketing dělají v tuzemsku nebo ve světě na top úrovni. Představte si, kdyby Marek Prchal nepřišel hovořit o politice, ale o politickém marketingu jako řemesle, ve kterém mu u nás není rovno. Nebo kdyby pozvání přijal Martin Veselovský, jehož kriticky konstruktivní rozhovory nemají oponenta. Třešničkou na pomyslném dortu nemožného je Ivo Lukačovič, který mě už léta zaměstnává, a proto bych jej rád poznal a pozdravil. Jsou to mety vzdálené na světelné roky, ale kdo nic nezkusí, nic nezíská.
Jak hodnotíš práci moderátora teď, po několika nahraných epizodách?
Jelikož nejsem profesionální moderátor, bylo pro mne ze začátku hodně věcí docela obtížných. Zmínil jsem již, že neumím dělat moc činností najednou, což ovšem přesně definuje rozhovor s hostem. Mám z té profese stále větší respekt, protože není snadné vést jednu myšlenkovou rovinu, která poslouchá a reaguje na hosta, zároveň přemýšlet o druhé myšlenkové rovině, která hlídá strukturu rozhovoru, a je o krok napřed. Pak se nesmíš přeříct, přetrhnout plynulost hostovy myšlenky, hovořit mimo mikrofon nebo do něj prostě moc funět. Stále se to učím a vážím si všech lidí, kteří zvládají veřejný projev na profesionální úrovni.
Nelákala by tě i novinářská dráha např. v Seznam Zprávách? :)
Kdepak. Možnost podílet se na reklamním podcastu je pro mě oddechová část práce, mohu si vybírat hosty, témata, mám veliké množství svobody. Nemyslím si, že by se mnoho z těchto vlastností slučovalo s novinářskou profesí, a tak pevně doufám, že mě ještě dlouho bude živit cílená reklama a podcasty mi zůstanou jako super koníček.
Na co by ses zeptal sám sebe, kdybys dostal pozvání do podcastu?
Zeptal bych se na to, jak se mám 😊 Odpověděl, bych, že se mám dobře a poděkoval všem, kdo se na tom podílí.
Všechny epizody podcastu Nejen o reklamě si můžete poslechnout na našem blogu, nebo v aplikacích Spotify a Apple Podcasts.