Na začátku ledna vešla v platnost novela zákona o elektronických komunikacích, která ukládá nutnost získání explicitního souhlasu s ukládáním dat do koncového zařízení uživatele, tzv. opt-in. Jaké musí weby respektovat pravidla, a jak nakládat s nesouhlasem uživatele o ukládání informací?
Do konce roku 2021 mohly být weby v režimu opt-out. To znamená, že uživatel musel vyjádřit nesouhlas s ukládáním dat do zařízení. Míra těchto nesouhlasů se většinou pohybovala pod hranicí 0,5 %.
Od konce srpna 2021 Seznam.cz nabízí uživatelům vyjádřit nesouhlas s ukládáním informací prostřednictvím CMP formuláře a jím uloženého souhlasu. Míra těchto nesouhlasů s ukládáním do zařízení se pohybuje do 10 %. Tolik uživatelů se tedy vyjádřilo, že si nepřeje ukládat jakékoliv identifikační údaje do zařízení a to pak má vliv na personalizaci a analytiku.
V loňském roce byli všichni, kdo nevyjádřili nesouhlas, bráni jako souhlasící (tj. režim opt-out). V novém roce, v režimu opt-in, již toto není možné. Uživatelé, kteří nemají uložen jakkoli nastavený consent (tj. souhlas nebo nesouhlas) jsou bráni tak, že nesouhlasí s ukládáním informací do zařízení a jejich odesílání pro možnost personalizace, analytiky, A/B testování. Díky této úpravě se významně navyšuje procento necílitelné návštěvnosti pomocí sofistikovanějšího cílení reklamy. Toto procento se ale neustále mění a k jeho snížení je potřeba získat od uživatelů souhlas.
Kombinace sezónnosti a přechodu na opt-in má vliv na výnosy, které mohou být meziročně nižší. S tímto se nepotýká jen eko-systém Seznamu, ale i ostatní reklamní systémy. Doporučujeme uživatele pozitivně motivovat k odsouhlasení.
V případě dotazů jsme k dispozici, napište nám: seznam.partner@firma.seznam.cz.