Zpráva, nebo příběh? Rozdíl mezi zpravodajstvím a dalšími útvary

Veronika Geltner 17. srpna 2022

Tereza Strnadová na setkání s partnery publikujících ve feedu na domovské stránce Seznam.cz prozradila, proč je dobré správně využívat jednotlivé literární útvary a jaký to má pak vliv na zobrazování ve feedu.  

Zpravodajství vs. publicistika

Otázky, na které autor odpovídá v úvodu běžného novinového článku, jsou: kdo, co, kdy, kde, jak a proč. Přesně v tomto pořadí. Což není náhodné, protože odráží strukturu zprávy a začíná tím nejdůležitějším. Dále by ve zprávě neměl chybět aktualizační moment, což znamená objasnit důvod, proč tu zprávu vůbec píšeme.

Na druhou stranu publicistické texty (story, reportáž, rozhovor, glosa) mají volnější stavbu než zpráva, mohou mít méně formální jazyk a také mohou být emocionálnější. Také se liší se i výběrem témat, která mohou být nadčasová. Ve feedu není potřeba mít na tyto útvary rating.

Co však má zpravodajství i publicistika společného je důkladná práce při hledání informací, ověřit si informace nejlépe u živých zdrojů a důkladně téma zpracovat.

Zdrojování informací

Dále se Tereza věnovala tématu využívání zdrojů a správného zdrojování. Mluvila o tom, že novinářská práce je postavená především na živých, primárních zdrojích – lidech, kteří o tématu mají informace „z první ruky“.

Zajímá vás, co dalšího zaznělo v Terezině příspěvku? Pusťte si záznam její prezentace.

Na co jste se ptali

V podzimní vlně bude NFNZ nově hodnotit a udělovat rating regionálním a publicistickým webům. Do budoucna by ale měly mít rating všechny weby, takže i bulvární.

Neplatí, že čím lepší rating, tím lepší místo ve feedu. Nám stačí, že rating získáte. Ve feedu se pak o vyšší příčky, lepší pozice a zájem čtenářů bojuje kvalitou článků.

Nemá, všechny žánry mají stejnou startovací pozici, opět pak rozhoduje kvalita textů a zájem uživatelů.

Veronika Geltner

PR specialistka

Sdílet na sítích