Při plánování brandových online kampaní můžeme sledovat mnoho metrik. Jednou z těch nejdůležitějších je frekvence zobrazení. Co ale znamená frekvence v online marketingu? A která je tou ideální? Na to se zaměříme v tomto článku.
Definice frekvence v online marketingu nám říká, že jde o počet zásahů naší cílové skupiny určitým sdělením za určité období. Jinými slovy kolikrát se (například za měsíc) uživatel s reklamou setkal.
Existuje také pojem efektivní frekvence. Ten vyjadřuje počet zásahů, při kterém je reklama nejúčinnější. Účinnost se klasifikuje například tak, že si uživatel reklamní sdělení zapamatoval.
Příklad:
Uživatel A se setkal s impresí videa 2×. Na dotaz, co si z videa pamatuje, odpovídá, že si nepamatuje ani samotné zobrazení videa.
Uživatel B se setkal s impresí videa 6×. Při stejném dotazu dokáže říci, co ve videu viděl a co si z něj pamatuje.
Jaká je tedy efektivní frekvence, kterou se vyplatí aplikovat v kampaních? Jednoduchá odpověď na tuto otázku neexistuje. Ideální frekvence záleží na mnoha proměnných.
Lepší představu nám poskytne následující tabulka:
Hlavní roli hrají tři skupiny faktorů: Tržní, komunikační a mediální. Důležité je při plánování brandových kampaní mít na paměti každý z nich. Jiným způsobem budeme například uvažovat nad frekvencí u zavádění nového produktu než při podpoře už zavedeného a známého.
Mimo jiné je potřebujeme v souvislosti s frekvencí zohlednit také vizibilitu, lépe řečeno vizibilní frekvenci. Jestli zobrazíme 10 impresí s 30% vizibilitou či 10 impresí s vizibilitou 70 %, je totiž zásadní rozdíl. Průměrný uživatel má v jednom případě možnost postřehnout pouhé tři imprese, zatímco ve druhém případě až 7 impresí.
A roli samozřejmě hraje také výběr formátu. U videa budou nároky na frekvenci logicky jiné než v případě statického banneru.
Byť tedy neexistuje univerzální aplikovatelná hodnota, je dobré si alespoň nastínit obecný rámec efektivního zásahu. K tomu nám pomůže následující graf, který uvažuje cca měsíční kampaň.
Na křivce v grafu vidíme, že frekvence zobrazení 0–3 je neefektivní, jelikož uživatel může na svém monitoru zaregistrovat například jen jedno zobrazení z požadovaných tří, a má tak malou šanci si cokoliv zapamatovat.
Rozmezí frekvence 4–7 je obecně považováno za nejefektivnější. Uživatel již pravděpodobně danou kampaň zaregistroval a v ideálním případě si z ní i něco odnesl. Zároveň by ho v těchto mantinelech reklama neměla obtěžovat.
Závěr
Při plánování brandových kampaní je potřeba zamyslet se nad množstvím proměnných, které do ideální frekvence promlouvají. Ať už jde o dosavadní povědomí o značce, složitost reklamního sdělení či například dlouhodobost kampaně.
V pořadí pátý ročník konference Seznam.cz forum 2019 se uskutečnil 19. 9. v Divadle Archa. Řeč byla nejen o buzzwordech, ale i o aktuálních trendech v digitálním světě. Kromě marketingově komunikačních a mediálních témat se mluvilo o hoaxech, fake news nebo objektivním i dezinformačním zpravodajství.
Seznam Garant nabízí všem klientům nákup garantované online reklamy za předem známou cenu na vybraných reklamních plochách na webech Seznamu i jeho partnerů. Nespornou výhodou systému je možnost zadání a spuštění kampaně bez asistence obchodníka, třeba i o víkendu. Reklama objednaná přes Seznam Garant se zobrazuje například na domovské stránce Seznam.cz, na webech Novinky.cz, Seznam …
Přečtete si, jak Woldoshop ve spolupráci se specialisty ze Seznamu podpořil prodej produktu, který získal cenu redakce v soutěži Kosmetické hvězdy 2022 na Proženy.cz. Vítězný kolagen se objevil jak na bannerech v rámci RTB kampaně, tak i v článku na Super.cz.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.