Při plánování brandových online kampaní můžeme sledovat mnoho metrik. Jednou z těch nejdůležitějších je frekvence zobrazení. Co ale znamená frekvence v online marketingu? A která je tou ideální? Na to se zaměříme v tomto článku.
Definice frekvence v online marketingu nám říká, že jde o počet zásahů naší cílové skupiny určitým sdělením za určité období. Jinými slovy kolikrát se (například za měsíc) uživatel s reklamou setkal.
Existuje také pojem efektivní frekvence. Ten vyjadřuje počet zásahů, při kterém je reklama nejúčinnější. Účinnost se klasifikuje například tak, že si uživatel reklamní sdělení zapamatoval.
Příklad:
Uživatel A se setkal s impresí videa 2×. Na dotaz, co si z videa pamatuje, odpovídá, že si nepamatuje ani samotné zobrazení videa.
Uživatel B se setkal s impresí videa 6×. Při stejném dotazu dokáže říci, co ve videu viděl a co si z něj pamatuje.
Jaká je tedy efektivní frekvence, kterou se vyplatí aplikovat v kampaních? Jednoduchá odpověď na tuto otázku neexistuje. Ideální frekvence záleží na mnoha proměnných.
Lepší představu nám poskytne následující tabulka:
Hlavní roli hrají tři skupiny faktorů: Tržní, komunikační a mediální. Důležité je při plánování brandových kampaní mít na paměti každý z nich. Jiným způsobem budeme například uvažovat nad frekvencí u zavádění nového produktu než při podpoře už zavedeného a známého.
Mimo jiné je potřebujeme v souvislosti s frekvencí zohlednit také vizibilitu, lépe řečeno vizibilní frekvenci. Jestli zobrazíme 10 impresí s 30% vizibilitou či 10 impresí s vizibilitou 70 %, je totiž zásadní rozdíl. Průměrný uživatel má v jednom případě možnost postřehnout pouhé tři imprese, zatímco ve druhém případě až 7 impresí.
A roli samozřejmě hraje také výběr formátu. U videa budou nároky na frekvenci logicky jiné než v případě statického banneru.
Byť tedy neexistuje univerzální aplikovatelná hodnota, je dobré si alespoň nastínit obecný rámec efektivního zásahu. K tomu nám pomůže následující graf, který uvažuje cca měsíční kampaň.
Na křivce v grafu vidíme, že frekvence zobrazení 0–3 je neefektivní, jelikož uživatel může na svém monitoru zaregistrovat například jen jedno zobrazení z požadovaných tří, a má tak malou šanci si cokoliv zapamatovat.
Rozmezí frekvence 4–7 je obecně považováno za nejefektivnější. Uživatel již pravděpodobně danou kampaň zaregistroval a v ideálním případě si z ní i něco odnesl. Zároveň by ho v těchto mantinelech reklama neměla obtěžovat.
Závěr
Při plánování brandových kampaní je potřeba zamyslet se nad množstvím proměnných, které do ideální frekvence promlouvají. Ať už jde o dosavadní povědomí o značce, složitost reklamního sdělení či například dlouhodobost kampaně.
V pořadí pátý ročník konference Seznam.cz forum 2019 se uskutečnil 19. 9. v Divadle Archa. Řeč byla nejen o buzzwordech, ale i o aktuálních trendech v digitálním světě. Kromě marketingově komunikačních a mediálních témat se mluvilo o hoaxech, fake news nebo objektivním i dezinformačním zpravodajství.
Pro rychlejší orientaci si shrneme hned v úvodu, jak jsme v poslední době vylepšili Firmy. V dalších odstavcích se dozvíte, jak vám mohou být novinky užitečné. Nejvýznamnější zprávou v této souvislosti je oživení webu Volná místa. Pracovní nabídky teď můžete najít ve firemních profilech stejně jako nabídky z Sauto, Sreality či Zboží. Na Firmy.cz se …
V srpnu jsme vás informovali, že na nejnavštěvovanějším firemním portálu Firmy.cz, můžete nově zákazníkům nabídnout své konkrétní služby. Možnosti založit si zdarma profil své konkrétní služby využilo již tisíce klientů. Dnes na portálu firmy.cz/sluzby najdete více než 9 500 služeb. Na jeden firemní zápis lze vložit až 25 služeb, které si zákazníci mohou najít přes …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.