Seznam Médium je platforma pro autory, kteří mají chuť a odvahu veřejně publikovat své texty. A podle Pavly Veverkové, šéfeditorky domovské stránky Seznam.cz, se projektu, který byl spuštěn loni v listopadu, daří. Chcete na Seznam Médium přispívat i vy? Nebo si tím dokonce i vydělat? V našem rozhovoru zjistíte, jak na to.
Jak si po necelém roce od spuštění vede blogovací platforma Seznam Médium?
Troufnu si říct, že jsme se vypracovali téměř z nuly na platformu, která u nás prakticky nemá konkurenci. Tolik rozmanitých textů denně prostě jinde nenajdete. Kdybych měla úspěch Seznam Média vyjádřit čísly, dohromady už u nás vyšlo přes 17 tisíc článků, registrovalo se víc než 2 000 autorů, kteří vydali aspoň jeden článek, přičemž 500 z nich publikuje na platformě pravidelně. V poslední době čísla hodně stoupají hlavně díky reklamní kampani. Denně nám přibývá už více než stovka textů. A to nám dělá radost. Těší nás i rostoucí návštěvnost Seznam Média, která byla v srpnu rekordní. Podle oficiálního měření Netmonitor (SPIR/Gemius) jsme v srpnu dosáhli měsíčního výkonu 40,8 milionu zobrazení stránek a na Seznam Médium přišly 3 miliony reálných uživatelů.
Zmiňuješ reklamní kampaň, která aktuálně běží, na čem je postavená?
Cílem naší online kampaně je pro Seznam Médium získat nové autory, kteří se chtějí podělit o svůj pohled na témata a události, které hýbou společností. S jistou mírou nadhledu a provokace tedy necháváme v kampani zaznít různé postoje v duchu hlavní myšlenky „Co Čech, to názor“. Vybíralo se z různých oblastí, které vzbudí pozornost všeobecně (např. „cyklisté do města patří/nepatří“, „konopí má být legální/nelegální“, „škoda každé facky, která padne vedle“), případně mohou rezonovat se specifickými cílovými skupinami, jako jsou třeba mladší lidé („sociální sítě jsou zlo“) nebo zájemci o gastronomii („ananas na pizzu patří/nepatří“). Kampaň měla lidi vyprovokovat, aby se nestyděli a napsali nám svůj názor.
Zafungovalo nějaké z témat jako „hadr na býka“?
Kampaň měla skvělý efekt a přivedla nové blogery, kteří o nás třeba ještě nevěděli, a s nimi texty, o které stojíme nejvíce – názorové, osobité. Ale zajímavé je, že nakonec pak noví autoři většinou psali o něčem jiném, o aktualitách, které v české společnosti rezonují právě teď.
Třeba?
Během léta se vynořila řada témat. Hodně se řešilo, jestli byl nedávno zesnulý Milan Kundera opravdu tak velký spisovatel, úplně nejvíc ale lidmi zahýbal výrok herce Jaroslava Duška o rakovině v pořadu Čestmíra Strakatého. Zaregistrovali jsme kolem čtyřiceti textů, z nichž některé mu spílají, jiné se ho zastávají či ho alespoň omlouvají. Vděčnými letními tématy byly i ceny dovolené v Chorvatsku či (ne)možnost platit v mnoha podnicích kartou. Aktuálně lidé reagují na seriál TV Prima Eliška a Damián a nevyčerpatelným tématem se zdá být (ne)úcta ke stáří.
Takže se dá říci, že Médium stojí na názorech, příbězích? Že je to blogovací platforma v pravém slova smyslu?
Myslím, že dneska už ano, ale prošli jsme si různými etapami. Hlavně v prvních měsících k nám lidé rádi sepisovali tzv. „hluboké lidské příběhy“, často z doby holocaustu. Pak se začaly objevovat články, kterým přezdívám „muzeum kuriozit“ – od příběhů různých bizarních rekordů přes osudy vousaté ženy, opičí ženy, ptačí dívky, velbloudí dívky a dalších po perličky a ústřelky ze života historických osobností. Oblíbené byly i všemožné záhady, třeba vlak, který vjel do tunelu a už nikdy nevyjel, zmizelá letadla, bludičky, mimozemšťané. Nechci, aby to vyznělo, že o takové texty nestojíme, je jasné, že mají potenciál udělat vysokou čtenost, ale ne vždycky je můžeme umístit na lepší pozice nebo poslat do Newsfeedu Seznamu. A nakonec se ukazuje, že největší dosah mají silné autorské věci – ať už jde o cestopisy s vlastními fotkami, otevírání důležitých témat, o kterých se obecně málo píše, silné, vyargumentované názory nebo i poutavě napsané postřehy z každodenního života. Lidé na sítích už takové články dokonce sdílejí a citují. Těší nás, že si u nás nyní může najít „to svoje“ opravdu každý.
Když se Médium spouštělo, byl to přece jen krok do neznáma. Obávali jste se něčeho?
Popravdě jsme se trochu báli, jakou kvalitu budou mít texty, které se u nás začnou objevovat. Před spuštěním Seznam Média jsme pro jistotu sami oslovili dvě stovky autorů, kteří nám připadali zajímaví a kteří nám dopředu připravili svoje články. Nakonec se ale ukázalo, že obavy byly zbytečné. Vlastně nejvíc se čtou autoři „z ulice“, kteří se sami přihlásili a přišli se zajímavým tématem, takoví blogeři stále přibývají. Prvním článkem, který překročil hranici čtenosti 100 tisíc, byl například text o tom, jak se zvýší cena chleba, když ho v supermarketu nakrájí a prodávají na půlky.
Čtenost přesahující 100 tisíc je hranice k tomu, aby autor vstoupil do monetizace. V čem monetizace spočívá a o jakých částkách se bavíme?
Autoři mohou na svých textech získat podíl z reklamy zobrazené u svých textů. Pokud články jednoho autora získají dohromady přes 100 tisíc zobrazení, může se zapojit do partnerského programu Seznamu a svůj obsah monetizovat. Rozdělíme se s ním o příjmy z reklamy zobrazené u jeho článků v poměru 50:50. Největší čtenosti autoři samozřejmě zpravidla dosáhnou, když se jejich články dostanou na domovskou stránku Seznamu. Konkrétní čísla výdělků samozřejmě prozrazovat nebudeme, ale za ty nejčtenější články dostanou naši autoři částky, které se obvykle v redakcích za autorské honoráře nevyplácejí.
Jaká jsou kritéria pro to, aby se tam článek dostal?
Článek musí splňovat podmínky služby Newsfeed, stejně jako ostatní partnerské weby. Měl by být dostatečně dlouhý, informace i fotky musí být správně zdrojované, nesmí se v něm objevit manipulativní praktiky, jako je třeba clickbait, nesmí obsahovat chyby nebo vulgarity. Posuzujeme texty velmi komplexně, a když vidíme potenciál, snažíme se případně autorům pomoci texty vylepšit, aby měly šanci na co nejlepší umístění a dosah.
Existují nějaká doporučení, jak napsat čtenářsky co nejatraktivnější článek?
Pro autory Média jsme sepsali několik „manuálů“, kde se dozvědí, jak napsat dobrý text, jak správně zdrojovat fotky i jak zazářit na domovské stránce Seznamu. Tyto návody jsou dostupné všem. Editoři kontrolují každý text a s některými autory pravidelně komunikujeme a poskytujeme jim zpětnou vazbu. Řada autorů se pod vedením našich editorů vypracovala, našla si svou stálou čtenářskou základnu a sledující. Uspořádali jsme také několik workshopů pro vědce a členy akademické obce, aby si osvojili srozumitelnější styl psaní přístupný i běžným čtenářům.
Plánují se v blízké době v rámci Seznam Média nějaké novinky?
Před několika dny jsme spustili autorské polemiky. Co si pod tím představit? Jde o jednoduchou možnost, jak mohou autoři v článcích přímo reagovat jeden na druhého. Blogeři si brzy budou moci také o něco víc upravit profil a samozřejmě pokračujeme i v dalším průběžném vylepšování administrace, protože se snažíme vytvářet co nejpřátelštější prostředí pro nové i zavedené autory.
Chcete se i vy podělit o své názory, myšlenky a příběhy? Stačí se zaregistrovat na Seznam Médium a začít můžete třeba hned.
Agentura Omnicom Media Group (OMG) přichází s inovativními postupy, které umožňují cílení a měření kampaní bez závislosti na cookies třetích stran. Jindřich Jiráček v rozhovoru popisuje, jak OMG díky vlastnímu kontextovému cílení a pokročilým identifikátorům přináší svým klientům efektivní a udržitelná řešení pro budoucnost digitálního marketingu.
Jak se Seznamu vlastně daří? Proč byl dobrý nápad spustit blogovací službu Médium.cz? A jaké to je prodávat inzerci v tištěném deníku? To je jen část otázek, na které v závěru Seznam fóra odpovídal Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznamu. A vy si teď jeho odpovědi můžete přečíst.
Domovská stránka Seznamu se neustále vyvíjí a proměňuje. Vedle novinářských článků se na ní objevuje čím dál více uživatelského obsahu. Součástí tohoto trendu je i projekt Médium.cz. Ondřej Tolar vysvětluje, jak blogovací služba funguje a proč má její existence v zahlceném informačním prostoru smysl.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.