Pro dlouhodobý růst značky v online světě nestačí jen zařazení výkonnostních kampaní. U klienta Čerpadla Vrchlabí jsme proto vyzkoušeli různá cílení pro podporu brandu. Které z nich bylo nejefektivnější?
O klientovi Čerpadla Vrchlabí
Společnost Čerpadla Vrchlabí na trhu působí už přes 20 let. Její specializací je čerpací technika, svým zákazníkům poskytuje kompletní péči od návrhu řešení na míru přes prodej a montáž až po následný servis. Své služby Čerpadla Vrchlabí nabízejí firmám i koncovým zákazníkům z celého Česka včetně odborného poradenství, které je dostupné na novém e-shopu a ve dvou kamenných prodejnách.
O marketingové agentuře maveb
Agentura maveb s klienty řeší strategie opřené o data, kreativu i selský rozum. Hlavní doménou mavebu jsou PPC kampaně, zbožové srovnávače a grafika. maveb pomáhá značkám dostat se do povědomí lidí, a to nejčastěji skrze kampaně, které podporují jejich růst. Za největší závazek maveb považuje důvěru klientů.
Které cílení přinese nejlepší výsledky?
Naším cílem bylo zjistit, jaké bude nejlepší cílení pro dlouhodobou brandovou kampaň našeho klienta Čerpadla Vrchlabí. Na které metriky typické pro brandové kampaně jsme se soustředili?
Frekvence zobrazení, které můžeme u vybraných cílení u uživatelů dosáhnout.
Celkový zásah a cena za 1 000 impresí (CPT).
Cena za proklik (CPC) jako doplňkový ukazatel.
Kampaně jsme následně rozdělili podle:
Typu zařízení: mobilní a desktopové zařízení,
Vybraných cílení: Zájmy o koupi, Zájmy a Témata.
Abychom kampaně co nejlépe otestovali, spustili jsme také Jednoduchou obsahovou kampaň (JOK). V rámci testování jsme následně založili 8 kampaní se souhrnným rozpočtem 30 000 Kč. Každá z nich byla spuštěná 28 dní, během kterých jsme vyčerpali stanovený budget. V kreativě jsme pracovali se dvěma verzemi bannerů.
Ukázka kreativ, které jsme využili v kampani.
Optimalizovali jsme s ohledem na brandové cíle
V testu jsme měli optimalizaci rozdělenou na dvě části. První z nich proběhla ještě před spuštěním samotné kampaně, kdy jsme ladili její strukturu, rozdělovali ji podle typu zařízení a pak skládali jednotlivá cílení:
Zájmy o koupi: Zahrada + Čerpadla
Zájmy: Řemeslníci, Dům a zahrada, Zahrada a pěstitelství a Instalatérské služby
Témata: Zahrady a Hobby
V tuto chvíli jsme chtěli především otestovat, jaké výsledky mohou jednotlivá cílení přinést ve vztahu k metrikám důležitým pro brandové kampaně. V ideálním případě jsme chtěli dosáhnout frekvence zobrazení 8–12 za den.
Ve druhé fázi jsme už sledovali konkrétní výsledky, které mohly ovlivnit jednotlivá cílení ve vztahu k brandovým metrikám šlo o:
průměrnou frekvenci zobrazení na uživatele,
celkový zásah jednotlivých cílení,
cenu za 1 000 oslovených uživatelů,
cenu za 1 000 zobrazení (CPT),
čerpání denních limitů u jednotlivých kampaní,
CTR na úrovni kampaní, sestav a jednotlivých bannerů.
Jak si vedla jednotlivá cílení?
Průměrná frekvence na uživatele byla nižší, než bychom si představovali. Pohybovala se v rozmezí 1,5–3 zobrazení na uživatele. A plánovali jsme se pohybovat v rozmezí 8–12 zobrazení.
Kampaň
Zobrazení
CTR
Unikátní uživatelé
Frekvence zobrazení
Cena za 1 000 oslovených uživatelů
CPT
Zájmy o koupi – Bannery [PC]
261 040
0,04
89 449
2,92
11,64
3,99
Zájmy o koupi – Bannery [MOB + TAB]
15 310
0,03
7 458
2,05
3,24
1,58
Zájmy – Bannery [PC]
266 858
0,07
172 056
1,55
11,29
7,28
Zájmy – Bannery [MOB + TAB]
225 505
0,5
146 440
1,54
48,31
31,37
Témata – Bannery [PC]
157 331
0,1
100 322
1,57
14,87
9,48
Témata – Bannery [MOB + TAB]
173 773
0,67
117 364
1,48
60,4
40,79
Jednoduchá obsahová kampaň – Bannery [PC]
579 901
0,27
315 439
1,84
16,26
8,84
Jednoduchá obsahová kampaň – Bannery [MOB + TAB]
545 464
0,29
305 184
1,79
23,09
12,92
U zvolené strategie nákupu reklamního prostoru na CPC je důležité sledovat i metriku CTR. Ta se obvykle pro vyhodnocování brandových kampaní nepoužívá, ale má zásadní vliv na dlouhodobý běh kampaní. Při velmi nízkém CTR se může kampaň úplně zastavit.
Zájmy o Koupi
Toto cílení se ukázalo jako nejpřesnější a přineslo nám nejvyšší frekvenci na uživatele. Byť jsme u obou kampaní měli velmi obdobné CTR, ta, která cílila na mobilní zařízení, se bez výrazného navýšení CPC téměř zastavila. Obecně přitom CTR kampaní pro mobilní zařízení bývá výrazně vyšší než u počítačů.
Kampaň cílená na PC se rozeběhla dobře, cenu za 1 000 oslovených uživatelů jsme stáhli lehce nad 10 Kč jako u ostatních cílení. Podařilo se nám oslovit téměř 90 tisíc unikátních uživatelů.
Zájmy
Publikum u cílení na Zájmy bývá větší než u Zájmů o koupi, což platilo i v našem případě. Projevilo se to na výsledcích frekvence, které byly až o 50 % nižší než u kampaně s cílením na Zájmy o koupi. Potvrdilo se i pravidlo s CTR, kdy podobný počet zobrazení generuje u mobilních zařízení výrazně vyšší počet prokliků než u desktopu. Cena za 1 000 oslovených uživatelů proto výrazně vzrostla.
Na desktopech se cena za 1 000 oslovených uživatelů pohybovala těsně nad 10 Kč, ale díky velikosti publika se nám podařilo zasáhnout přes 170 tisíc uživatelů. Na mobilních zařízeních kampaň běžela podle předpokladů s násobně vyšší cenou za 1 000 oslovených uživatelů než u počítačů, ale zároveň podobným počtem unikátních uživatelů.
Témata
U této kampaně se nejvíce projevil dopad vyššího CTR u mobilních zařízení na cenu za 1 000 oslovených uživatelů. ta byla nejvyšší ze všech testovaných cílení. Zároveň ale věříme, že cílení na Témata může být v cookieless době klíčové, a proto ho využíváme už teď.
Na počítačích jsme zaznamenali o něco méně unikátních uživatelů než u cílení na Zájmy s mírně vyšší cenou za 1 000 oslovených uživatelů. U mobilních zařízeních byl výsledek velmi podobný tomu u cílení na Zájmy.
Jednoduchá obsahová kampaň
Výjimkou v našem testu byla Jednoduchá obsahová kampaň (JOK), kde jsme nepracovali s žádným cílením na relevantní publika uživatelů. Nastavení a spuštění kampaně je velmi jednoduché a zároveň s ním máme dobré zkušenosti, a to hlavně u akvizičních kampaní. Výsledky se oproti ostatním cílením výrazně lišily, a to především v cílení na mobilní zařízení.
Na desktopech vycházela cena za 1 000 oslovených uživatelů podobně jako u ostatních cílení, ale podařilo se nám oslovit přes 300 tisíc unikátních uživatelů. Na mobilech byla cena za 1 000 oslovených uživatelů velmi příznivá, někdy o více než polovinu nižší. I v tomto případě jsme zasáhli přes 300 tisíc unikátních uživatelů.
NÁŠ TIP:
Při spuštění brandových obsahových kampaní v Skliku je důležité zvážit, jestli kampaně nastavit na platbu za proklik (CPC), nebo platbu za 1000 zobrazení (CPT). Každá z variant totiž vyžaduje odlišný přístup. Ačkoliv častěji využíváme platební model CPC, z testu plyne, že pro dlouhodobou kampaň by v tomto případě bylo vhodnější využít model CPT. U tohoto modelu není CTR kritériem úspěšnosti kampaně a nijak neovlivňuje objem impresí.
Z výsledků kampaně jsme si vzali tipy pro zlepšení
Při testování se nám u žádného z cílení nepodařilo dosáhnout dostatečné frekvence zobrazení na uživatele. Abychom se dostali k požadované frekvenci, museli bychom pro následující dlouhodobou kampaň zvolit alespoň jednu z těchto úprav nebo jejich kombinaci:
výrazně navýšit rozpočet kampaní,
omezit kampaně na regiony např. na ty, které nám aktuálně tvoří nejvíce objednávek,
začít využívat reklamní formát Branding, kde díky vysoké vizibilitě postačí výrazně nižší frekvence,
spustit vybrané kampaně se strategií nákupu na CPT.
Pokud bychom nezačali intenzivněji řešit online prodej, asi bych nad problematikou znalosti našeho brandu nikdy nepřemýšlel. Teď si díky tomu uvědomuju, že i já raději nakupuju u známějších e-shopů a značek. Nemusím nic prověřovat, prostě očekávám, že nákup proběhne bez problémů a dané zboží bude splňovat potřebnou kvalitu. A to je i náš cíl, takže jsem rád, že teď víme, jakou cestou jít při využití bannerové propagace, a kolik nás to bude stát.
Klient si uvědomuje, že by se neměl spoléhat pouze na výkonnostní kampaně, ale myslet také na brand, což nás těší. Prostřednictvím našeho testu se dozvěděl, jaké cílení zvolit, pokud se rozhodne do dlouhodobé podpory své značky investovat.
Za maveb Michal Brada a Jiří Randula, za Sklik Lukáš Herzáň
Cookies třetích stran postupně končí – jejich omezování stále pokračuje. Abyste mohli dál efektivně cílit reklamu a měřit její výsledky v Skliku a Zboží.cz, připravte se včas. Sklik nabízí řešení, která fungují i bez cookies.
Hledáte další způsob, jak v Skliku upoutat pozornost potenciálních zákazníků? Možná už jste použili kombinované reklamy, video nebo bannery, ale co takový dynamický banner?
Nově máte možnost vstupovat do rozhraní Skliku i Zboží.cz jediným loginem jako vlastník účtu i jako uživatel, pokud jste správce účtu. Přesun mezi rozhraními tak bude naprosto plynulý.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.