Jak se Seznamu vlastně daří? Proč byl dobrý nápad spustit blogovací službu Médium.cz? A jaké to je prodávat inzerci v tištěném deníku? To je jen část otázek, na které v závěru Seznam fóra odpovídal Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznamu. A vy si teď jeho odpovědi můžete přečíst.
Jak je na tom publikum Seznamu z pohledu věku?
Podle údajů NetMonitoru se návštěvnost Seznamu pohybuje kolem 7,6 milionu uživatelů měsíčně a 61 % z nich patří do věkové skupiny 19–48 let. Z toho plyne, že nám v průběhu let přibývají noví uživatelé. A to, že k nám chodí 91 % české internetové populace, vnímám jako důkaz, že se nám pořád daří dělat naše služby dobře.
Jak lidé Seznam nejčastěji využívají?
Největší návštěvnost generuje naše Homepage, kam lidé zdaleka nechodí jen kvůli e-mailu, ale hlavně kvůli obsahu, který najdou na jednom místě. Naše data ukazují, že 1,8 milionu lidí navštíví prostřednictvím našeho seznamáckého feedu v průměru 7,5 článku denně. A nejde samozřejmě jen o články, které vznikají pod hlavičkou Seznamu. Proto dbáme na to, aby obsah, který se v našem feedu zobrazuje, odpovídal přísným žurnalistickým standardům a nebyl tendenční nebo vylhaný. Zároveň 20–25 % příjmů Seznamu tvoří samotné Vyhledávání. To znamená, že hledání na internetu, i když se to v poslední době občas říká, rozhodně není mrtvé. Oblíbenost Seznamu podporuje i naše Aplikace, kterou aktivně využívá přes milion lidí.
Podílí se na návštěvnosti Seznamu i zpravodajství?
Jak už jsem zmínil, skoro dva miliony lidí si k nám denně chodí pro zprávy, jak seriózní, tak i bulvární. A stále se ukazuje, že když se u nás nebo ve světě stane něco zásadního, lidé chtějí čerstvé a důvěryhodné informace, a proto je role zpravodajství velmi důležitá. A my tomu samozřejmě jdeme naproti – průběžně posilujeme redakce Seznam Zprávy a Novinek o špičkové novináře. I díky tomu mají Seznam Zprávy a Novinky.cz v rámci pětice nejčtenějších online médií celkem 60 % page views. Češi jsou ale také velcí sportovní fanoušci, a proto nám letos, kdy kromě domácího hokejového mistrovství proběhl i evropský šampionát ve fotbale a olympiáda v Paříží, miliony návštěv vygenerovaly právě sportovní události, na které se zaměřuje hlavně Sport.cz.
Jak se daří blogovací službě Médium.cz?
Když jsme Médium.cz na podzim 2022 představili, celý trh si ťukal na hlavu s tím, že podobný formát už má nejlepší roky za sebou. 60 milionů page views měsíčně, které Médium.cz generuje, dokazuje, že jsme se rozhodli správně. Aktuálně máme na Médium.cz téměř pět tisíc registrovaných autorů a 300 z nich je v našem partnerském programu. Těm jsme vyplatili už 16,4 milionu korun. Takže jsme v podstatě vedle Seznam Zpráv a Novinek vytvořili další velkou „redakci“, která nám tvoří obsah. Díky týmu editorů, kteří články od blogerů kontrolují a připomínkují, dokážeme uhlídat, aby byl obsah kvalitní a důvěryhodný. Na Médium.cz navíc dostávají prostor i okrajovější témata, která ve zpravodajství jednoduše nedokážeme pokrýt. Z obchodního hlediska je pro nás skvělé, že cílovka Médium.cz je stejná jako na naší domovské stránce, a proto chceme pro inzerenty rozšířit možnosti, jak jejich reklamu zobrazovat právě tam.
Seznam je technologická firma a zároveň mediální dům. Loni do jeho portfolia přibyl i tištěný deník Právo. Jak do toho všeho zapadá?
Díky tomu, že se 27 let pohybuji v onlinu, jsem se naučil nic nepovažovat za definitivní. Proto mě nazaskočilo ani to, když jsem se dozvěděl, že mám prodávat reklamu v tištěném deníku. Díky tomu, že máme online, televizi, rádia a relativně nově i papírový deník, připravujeme pro klienty strategické a crossmediální projekty, což nás s nimi ještě více provazuje. A myslím, že za rok 2024 budeme jediný mediální dům na českém trhu, který v printu meziročně poroste o více než 20 %. Právo je navíc třetí nejčtenější deník v Česku s bezmála milionem čtenářů měsíčně, takže je určitě potřeba s ním počítat.
Jak si v digitální době vedou rádia?
Nejsilnější jsme v Praze a středních Čechách, kde máme kolem 280 tisíc posluchačů měsíčně. Zároveň naše vysílání rozšiřujeme i do dalších regionů, aktuálně máme 12 vysílačů v 8 krajích. Ale není to jen o rádiích, díky AI se nám daří rozšiřovat audio inventory. Díky umělé inteligenci můžeme týdne publikovat 200 načtených článků ze Seznam Zpráv, zatímco dříve jich byly jen jednotky. Naše nové audioformáty navíc oslovují mladší generaci, což nás moc těší.
A jaké novinky v Seznamu chystáte?
Velkou novinkou je, že Mapy.cz míří i za hranice Česka – do střední Evropy, do Evropy jako celku a pak možná i dál. Mapy mají už teď tisíce fanoušků z celého světa, a proto chceme jejich globální potenciál využít. V příštím roce se chystáme ve větší míře pustit do praktické implementace našich jazykových modelů SeLLMa do našich produktů a služeb. V následujících letech také chceme pokračovat cestou demokratizace. To znamená, že naše technologie a systémy chceme co nejvíc „otevřít světu“, zpřístupnit je našim partnerům, e-shopům i médiím.