Mimika, gestikulace, postoj těla a vzdálenost mezi lidmi, oční kontakt nebo doteky. To je soubor neverbálních signálů, o kterém už každý někdy slyšel. K čemu jsou dobré a jak si vyložit různé postoje a gesta? Pojďme se na to podívat.
Tipů a triků, jak na základě neverbální komunikace odhadnout, co si myslí kolega, partner, nadřízený a vlastně každý, s kým se setkáváme, je plný internet. Ale pozor – vyvozování čehokoliv o druhém pouze z neverbální komunikace může být ošemetné.
Asi už jste zaslechli, že je dobré sledovat výraz v obličeji, postoj, gesta či způsob podání ruky. Když vám někdo podá ruku shora, je to povrchní člověk, pohrdá vámi. Opravdu to tak je?
Sledování neverbální komunikace je mnohem náročnější disciplína. Joe Navarro, bývalý agent FBI a expert na neverbální komunikaci, ve svých pracích zdůrazňuje důležitost porozumění řeči těla pro efektivní komunikaci a doporučuje:
Pozorujte základní chování Nejprve si všimněte, jak se člověk běžně chová. To vám pomůže identifikovat odchylky od normálu, které mohou naznačovat stres nebo neupřímnost.
Sledujte nohy a chodidla Tyto části těla často odrážejí skutečné pocity. Například směřování chodidel k východu může naznačovat touhu odejít.
Věnujte pozornost mikrovýrazům Krátké, mimovolné výrazy obličeje mohou odhalit skutečné emoce, i když se je někdo snaží skrýt.
Ruce jako indikátor Skrývání rukou nebo jejich nervózní pohyby mohou signalizovat diskomfort nebo neupřímnost.
Zrcadlení Lidé často nevědomky napodobují řeč těla těch, s nimiž se cítí komfortně. Pokud někdo zrcadlí vaše pohyby, může to znamenat souhlas nebo sympatii.
Oční kontakt Přiměřený oční kontakt naznačuje zájem a upřímnost, zatímco jeho nedostatek nebo naopak nadbytek může působit podezřele nebo vzbuzovat nejistotu.
Prostorová vzdálenost Respektování osobního prostoru je klíčové. Přílišná blízkost může vyvolat nepohodlí, zatímco velký odstup může signalizovat nezájem.
Navarro zdůrazňuje, že je důležité vnímat neverbální signály v kontextu a nekoncentrovat se pouze na jeden izolovaný projev. Kombinace více indicií poskytne přesnější obraz o skutečných pocitech a úmyslech druhých.
Seznamáčtí trenéři Katka Žáčková a Michal Suchý.
Jak neverbální komunikace ovlivňuje naše emoce a názory?
Možná se vám stalo, že se na vás partner, kolega nebo třeba šéf díval s výrazem, který pro vás mohl být zvláštní, nejasný či nepříjemný. A vám se v hlavě roztočil vír myšlenek, že jste něco provedli nebo že vám divně trčí vlasy.
Podobné myšlenky můžou mít negativní dopad jak pro vás, tak i pro druhou stranu, protože si díky nim začnete utvářet domněnky, které vás v přímé komunikaci můžou později ovlivňovat. Proto se místo toho, abyste si význam nejasné neverbální komunikace domýšleli, radši přímo zeptejte, jestli se něco děje.
Když prezentujete na poradě, meetingu nebo řešíte něco doma, můžete na základě výrazu v obličeji, gest či postoje adresáta vypozorovat, jestli rozumí tomu, co říkáte. Často se ale stává, že se víc soustředíme na to, co chceme říct, než na reakce ostatních. Na to, jak se tváří a jak přijímají to, co říkáme.
Přitom pozornost soustředěná na publikum vám může pomoct udržet jeho pozornost. A vy díky tomu můžete upravit svůj přednes tak, abyste pro posluchače byli více zajímaví. Spolupráce s publikem vám zároveň pomůže zvládnout vlastní emoce.
A co názory?
Ten máchá rukama, chvilku neposedí a mluví jak kulomet. Je to chodící ADHD. Ta se pořád tváří jako kakabus. Je takovej nemastnej neslanej.
Tak schválně – kolikrát už jste si v duchu vytvořili podobné soudy o druhých jen na základě domněnek? Není důvod si to vyčítat – dělá to každý, protože je to přirozený způsob, jak náš mozek vyhodnocuje svět kolem nás.
Podle jedné z předních českých odbornic na neverbální komunikaci, profesorky Noemi Zárubové, nás nejvíc ovlivňuje právě neverbální projev. Pokud si nejsme jistí, jestli věřit slovům druhého, rozhodujeme se podle řeči jeho těla.
Řídit se jen jedním faktorem ale není rozumné. Má dotyčný založené ruce a vážný výraz, protože nesouhlasí, nebo proto, že poloha, ve které sedí, je pro něj nepříjemná nebo je mu třeba jen zima?Proto při vytváření názoru zkuste nasbírat více podnětů než jen neverbální komunikaci.
Dobrý ukazatel, který berte s rezervou
Čím více lidí potkáváme a mluvíme s nimi, tím více také zjišťujeme, jak různorodě mohou neverbální projevy působit. A i když je „neverbálka“ důležitou součástí komunikace, která nám pomáhá odhadnout lidi, měli bychom se vyhnout předsudkům.
Když otevřeme pusu a zeptáme se, projevíme se nebo jen začneme obyčejný dialog, může nás reakce druhého vyvést z omylu, který jsme si vytvořili na základě špatně čtených neverbálních signálů.
Máte za sebou náročný rok? Cítíte, že přes Vánoce potřebujete „vypnout“? Plánujete strávit svátky s nejbližšími u oblíbených pohádek? Užijte si rodinné chvíle naplno – bez neustálého prohlížení sociálních sítí. Díky tomu pro své blízké budete přítomní nejen fyzicky, ale i duchem. Jak na to?
Komunikace je základním stavebním kamenem mezilidských vztahů. A příliš nezáleží na tom, jestli jde o rozhovor s kolegou, jednání s klientem nebo řešení dovolené s partnerem. Způsob, jakým komunikujeme, může mít zásadní vliv na výsledek našeho úsilí. V tomto článku se podíváme na to, jak naši vzájemnou komunikaci můžeme zlepšit a proč je lepší upřednostnit řešitelský přístup před obrannou komunikaci.
Co je networking a proč je dobré se mu věnovat? To jsou otázky, nad kterými se na následujících řádcích zamyslel náš trenér Lukáš Pirný. Přečtěte si o tom, proč je důležité rozšiřovat síť kontaktů a jak o ni pečovat.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.