Newsletter Seznam se s médii: Kde hledat dobré zprávy

Barbora Sedláčková 8. října 2025

Minulý měsíc jsme začali se seriálem o dobrých zprávách –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ po volbách obvykle bývají potřeba ještě víc než obvykle. Nastávají bouřlivá politická vyjednávání a potom ještě bouřlivější funkční období. V jakém stavu najdeme česká média za čtyři roky? Kdo bude v mediálním výboru sněmovny? Jak na tom budou veřejnoprávní média? V našem newsletteru to budeme samozřejmě bedlivě sledovat – a začneme rovnou pokračováním našeho seriálu: jak si (nejen v této době) najít své dobré, kvalitní a konstruktivní médium?

Newsletter Seznam se s médii provede začátečníky i pokročilé světem médií, sociálních sítí a žurnalistiky. Sledujte jej na blogu Seznamu nebo se registrujte k odběru a dostávejte novinky jednou měsíčně do e-mailu. 

Ze světa médií 

Nová vláda a veřejnoprávní média. Všechny tři strany, které se nejspíš budou podílet na nové vládě, měly ve svém programu zásahy do fungování České televize a Českého rozhlasu. Zatímco ANO a SPD je chce slučovat nebo dokonce zestátnit, Motoristé navrhují jim spíše omezit příspěvky. Obě veřejnoprávní média dlouhodobě zůstávají mezi nejdůvěryhodnějšími médii v Česku, uvidíme tedy, nakolik budou nové vládě trnem v oku. „Může to být rychlé.“ Rodí se vláda, která chce řešit existenci České televize (Seznam Zprávy) 

Ruská propaganda na Tiktoku. Rusko skrze velké množství placených příspěvků šířilo předvolební propagandu na Tiktoku. To nás moc nepřekvapuje, že? Jak to ale může ovlivnit nás, kteří Tiktok vůbec nemáme? Zaprvé, Čechů je na této sociální síti už celá třetina a další rychle přibývají. Tiktoková témata pak také ovlivňují celou veřejnou debatu, nastavují agendu, polarizují uživatele, mobilizují voliče extrémních stran anebo naopak – v těch nerozhodných vzbuzují nechuť vůči politice obecně a odrazují je pak od toho, aby k volbám chodili. Stovky účtů na českém TikToku před volbami systematicky šíří ruskou propagandu (Seznam Zprávy) 

Co funguje a nefunguje jedné redakci? Zajímavý vhled do fungování jednoho média, které si netradičně drží i tištěnou verzi, nabídl minulý měsíc rozhovor s šéfem Deníku N Janem Simkaničem. Ředitel vydavatelství poměrně otevřeně mluví o návštěvnosti, trendech i dalších konkrétních detailech. Deníku N pomohlo k zisku zpoplatnění podcastů (Mediaguru) 

Lež má dlouhé nohy. Originální experiment proběhl minulý měsíc médii – ve fiktivních volbách kandidovaly dvě fiktivní politické strany, z nichž jedna mohla říkat jen pravdu, zatímco ta druhá směla operovat s jakkoli lživými výroky. Využila tak, co mohla: migranty, strach, falešné sliby i nereálné zvyšování důchodů. Asi nepřekvapí, že právě tato strana na celé čáře vyhrála –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ manipulace prostě znějí mnohem lépe než pravda. Experiment testoval odolnost seniorů k volební manipulaci. Populisté vyhráli (Seznam Zprávy) 

Dobré zprávy: Jak si najít své dobré médium 

Celý podzim věnujeme náš pravidelný seriál dobrým zprávám. V úvodním čísle jsme se snažili zodpovědět věčnou otázku: proč média vydávají pořád jen špatné zprávy? Jak bylo našim pravidelným čtenářům asi předem jasné, odpověď nebyla tak jednoduchá. Často je přemíra katastrofických zpráv jen v naší hlavě –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ protože ty pozitivní zprávy náš mozek odfiltruje jako nedůležité. 

Psali jsme ale také o tom, že média samozřejmě nejsou úplně bez viny: špatné zprávy se prostě víc čtou a mnoho redakcí na tuto poptávku s oblibou reaguje. My ovšem nejsme bezmocní –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ můžeme se sami rozhodnout, co budeme číst, sledovat a komu věnujeme svou cennou pozornost. Kam si tedy chodit pro věcnou, nekatastrofickou žurnalistiku? 

Jak si najít svá dobrá média 

  1. Hlídejte si titulky 

První bod je jasný: právě titulky byly odjakživa hlavním zdrojem informací. V době sociálních sítí (kde se nám zbytek článku ani nezobrazí), to pak platí dvojnásob. Říká se, že více než titulek si přečte jen pět procent lidí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pro zajímavost zkuste chvíli sledovat své vlastní chování na internetu a asi tuto statistiku potvrdíte. Titulek vám zároveň napoví nejvíce o důvěryhodnosti celého média.  

  • Dozvíte se z něj vše podstatné, nebo se vás snaží jen nalákat? (Vláda schválila nový zákon x Neuvěříte, co vláda schválila)  
  • Popisuje události věcně, nebo vám napovídá, jak se máte cítit? (Vláda schválila nový zákon x Šokující rozhodnutí vlády)  
  • A jednoduchá nápověda nakonec: vidíte v titulku vykřičník? Tak to hledejte věcnou žurnalistiku jinde. 
  1. Dejte pozor na emoce 

Emoce prodávají. Emoce se dobře čtou. Emoce dodávají našim životům vzrušení. Pečlivě ale zvažme, jestli na sebe opravdu chceme nechat každý den působit emoce právě z médií. Mezi jednotlivými redakcemi je obrovský rozdíl právě v tom, jak s emocemi pracují. Vybírejme si tedy ta věcná, která nám i špatnou zprávu naservírují bez zbytečných pocitů, se skutečnou analýzou příčin a ideálně s nabídkou řešení. Jak takové zdroje poznáme?  

  • U emocí rozhodně platí: čím méně, tím lépe. A pozor, každé jednotlivé slovo může posunout význam a úplně změnit náš pocit po přečtení (Letos přichází více uprchlíků z Ukrajiny x Žene se na nás vlna migrantů
  • A vůbec, volba slov napoví hodně hned na první pohled. Věcné, konstruktivní médium nebude vzbuzovat pocit hrozby volbou pojmů jako: cenzura, kolaborant, skandál, ohrožení nebo vlastizrada. 
  • Přečtení, zhlédnutí nebo poslech nám má přinést novou myšlenku či informaci –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ určitě ne pocit ohrožení. (V září vzrostla inflace x Blíží se nám velké problémy
  • Jednoduchý test na závěr: zamyslete se, jak se po přečtení cítíte. Zůstal vám jen špatný pocit, nebo naopak jasnější představa o realitě a náznak řešení? Narazili jste na dobrý zdroj.  (Rekonstrukce D1 skončí v roce 2027 x Hrozivé kolapsy dopravy nás čekají i v dalších letech.) 
  1. Přestaňte číst krimi 

Muž při rodinné hádce zapálil dům a uhořel. Je nám to líto –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ale tohle není zpráva. Není tu ani jeden důvod, proč bychom měli tuto informaci vědět –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kromě naší podvědomé lačnosti po katastrofách (o které jsme psali minule). Přesto se objevila minulý týden na prominentním zpravodajském serveru. Podobné zprávy nám dodávají pocit vzrušení. Jenomže jsou to právě ony, které pak způsobují pocit neustálých katastrof a všudypřítomných špatných zpráv. Přestat číst prosté kriminální svodky, a ideálně celé médium, které nám je dodává, je nejjednodušší cesta ze začarovaného kruhu katastrofických informací. 

  1. Sledujte práci s fakty 

Hledáme média, která nám budou poskytovat servis věcně a konstruktivně. Sledujme tedy, jak redakce pracují s fakty.

  • Uvádí jasně zdroje, čísla, odkazy na studie? Když si všimnete, že článek odkazuje na konkrétní výzkum nebo cituje jménem, víte, že jste na správné stopě. Ta nejlepší média pravidelně vydávají analýzy nebo mají dokonce svůj datový tým.
  • Skvělá pomůcka je také práce s chybou. Omyly, chyby, nesprávné údaje vydá občas každý. Seriózní média ale chybu přiznají, opraví a omluví se –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zatímco jiná ji zamlčí, tiše přepíšou –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ anebo dokonce nesprávný údaj zveřejní zcela záměrně.
  • A pokud médium přizná i nejistotu (Zatím není jasné, kdy… / Je potřeba počkat na rozhodnutí soudu…), můžete si gratulovat –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ nejspíš jste našli ideální zdroj😊  
  1. Kombinujte 

A na závěr –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zárukou objektivního a seriózního informačního servisu je nespoléhat se jen na jediné médium. Koneckonců, i základním novinářským pravidlem je mít nejméně dva zdroje. Tak tedy kombinujme: zdroje domácí a zahraniční, textové a audiovizuální, zpravodajské a inspirativní. Ideální je vytvořit si mediální mix zcela sobě na míru. Co nejraději sleduji? Co mě baví? Kdy a v jaké formě si zpravodajství dopřávám? Sledujte svoje návyky a na základě nich si vytvořte souhrn kvalitních zdrojů. Jak by takový mix mohl vypadat? 

  • Rychlý přehled: krátké zpravodajství, každodenní informační servis 
  • Kontext: hlubší analýzy, delší texty, podcasty 
  • Inspirace: nadčasová témata, exkurze mimo vaši sociální a názorovou bublinu, newslettery, magazíny, blogy 

Co přesně tedy číst? 

Váhali jsme, jestli přidat i konkrétní tipy. Obecně dáváme přednost tomu, když si naši čtenáři najdou svá média sami na základě našich obecných doporučení. Malý přehled jsme však vydávali v seriálu loňský podzim, kdy jsme sepsali ta největší česká média, jejich vlastníky i nezávislé projekty. Teď tedy přidáme jen několik tipů: 

  • Jako základní prostředek je dobrým nástrojem MediaRating ⁠⁠⁠⁠⁠⁠ přehled českých médií seřazený podle jejich formálních kvalit, práce se zdroji a dalších ukazatelů důvěryhodnosti. Má sice své metodické chyby, ale obecně vám pomůže se v českých médiích dobře zorientovat. 
  • Veřejnoprávní média – Česká televize, Český rozhlas i Česká tisková kancelář (ČTK) – si stále drží vysokou laťku kvalitního, objektivního zpravodajství s velkým domácím i zahraničním zásahem. 
  • A na závěr nemůžeme nedoporučit i jedno naše seznamácké médium, a to Seznam Zprávy. Redakce dělá skvělou práci, vede ji dobrý šéfredaktor, nabízí analýzy, výzkumy, studie, investigativní i datovou žurnalistiku. Pro začátek se přihlaste třeba k odběru newsletteru Pětka, který vám každý den v 17 hodin do e-mailu pošle přehled pěti nejdůležitějších událostí dne. 

Čtěte více: 

Tip měsíce:  

Několik z českých médií nabídlo během voleb i pohled do svého zákulisí. Co dělají novináři mezi jednotlivými vstupy? Kdo z politiků se s nimi baví, a kdo vůbec? Která strana ve svém štábu nabízela pravicový řízek? Podívejte se pod pokličku volebního týdne v České televizi, na Nově nebo v Respektu

Co se chystá  

Každý měsíc shrnujeme to nejpodstatnější, co se děje u nás v Seznam se s médii

  • Začaly dlouhé podzimní večery, je tedy čas odstartovat nový cyklus bezplatných online kurzů pro učitele a knihovníky. Tentokrát především k novým technologiím a jak je využívat tak, aby neubližovaly nám ani ostatním.  
  • Odstartovali jsme čtvrtý ročník Akademie mediálního vzdělávání. Jedná se o bezplatný roční program pro ty z vás, kteří s mediálním vzděláváním začínáte, chcete se do tématu intenzivně ponořit a sdílet zkušenosti s ostatními. 
  • Právě dnes probíhá také další z oblíbených celodenních mediálních seminářů pro seniory přímo u nás v Seznamu pod názvem Seznam se s médii 60+. Příště se k nám můžete přijít podívat i vy
Sdílet na sítích