K mikrofonu jsme si pozvali Lukáše Behúňe, který v Seznamu řídí divizi e-commerce. S moderátorem Martinem Jandorou si povídali třeba o komplexitě segmentu online nakupování, jaké výhody mají cenové srovnávače pro e-shopy nebo jak se změnilo chování uživatelů za poslední roky.
Dokázal bys nám přiblížit, jak složité jsou vlastně procesy za celým fungováním Zboží?
Zboží je obrovská mašinérie. Například za produktovou databází stojí velká část týmu, aby zabezpečila zakládání a škálování databáze produktů v dostatečné kvalitě i kvantitě. Hodně věcí se týká zpracování nabídek, které na Zboží proudí. V současné chvíli jich je 200 milionů, přes robot proteče denně miliarda nabídek, proto v současné chvíli spoléháme na strojové učení a vytváření modelů.
Mají cenové srovnávače na internetu své pevné místo?
Srovnávače už nejsou jen o tom, že srovnají zákazníkovi cenu. Tvoří mentální zkratku během nakupování. Snaží se agregovat nabídky z celého internetu, dávají systém a pomáhají orientovat se v produktech. A tím nákup lidem ulehčují.
Proč bych jako e-shop měl chtít být součástí cenového srovnávače?
Cenový srovnávač je velmi konverzní marketingový nástroj. Je to forma, jak se propagovat a zvýšit si obrat. Z pohledu nákladů se hodně vyplácí.
Jaké jsou rozdíly mezi srovnávači na trhu?
Největší rozdíl je v přístupu na lokálním trhu. Zboží a Heuréka jdou do hloubky v kvalitě dat, Google nákupy jdou spíše do šířky, aby oslovily co největší počet uživatelů.
Představ nám Zboží v číslech, jak se Zboží daří?
Ve srovnání s rokem 2018 jsme se výnosově zdvojnásobili, v listopadu 2021 jsme atakovali hranici 4 mil. RU měsíčně. Celkem máme 30 000 obchodů a samotných nabídek, které nám tyto obchody posílají, je 200 mil. Ty zpracováváme každý den, a měsíčně vyrábíme desítky tisíc produktových karet. Co se týká párovače, ten je založený na strojovém učení a velká většina nabídek se páruje na produktovou kartu automaticky, zbytek řešíme ručně. Primární úkol administrátorů je vytvářet produktové karty.
Jak se vás dotkla novela zákona o elektronické komunikaci?
Je pravda, že dat máme k dispozici velké množství a novela zákona o elektronické komunikaci přístup k nim částečně omezil. V současné chvíli je pro mnoho inzerentů těžší měřit výkon kampaní. My jsme v důsledku toho museli změnit nastavení několika procesů. Například pracujeme na modelování konverzí tak, aby inzerenti dostali co nejpřesnější odhadovaný výkon.
Co dále uslyšíte:
- Jak se osvědčily nové formáty v poslední kampani
- Jak ve Zboží.cz pracují s uživatelskými daty
- Jaké jsou plány pro další měsíce
Kdo je Lukáš Behúň
Lukáš působí v Seznamu od listopadu 2016, kdy začínal na pozici produktového manažera Zboží.cz. Od července 2018 pak byl zodpovědný za produktové směřování celé služby. Svou kariéru začínal jako business analytik ve firmě 3A.cz, od roku 2013 se pak začal věnovat produktovému návrhu, především pro klienty v retailu a e-commerce. Volné chvíle tráví Lukáš s rodinou, v přírodě nebo u dobré knihy.