19. 5. 2004

Nejsme agresoři

Strategie, 3. 5. 2004 – Seznam vystoupil z řad oborového Sdružení pro internetovou reklamu a spoluzaložil pobočku Internet Advertising Bureau (IAB) v Česku. Naposledy oznámil plán nakupovat mediální prostor jménem agentury Mediaedge:cia.

 

Tomáš Kapalín, člen představenstva Seznam.cz a jeho obchodní ředitel, však odmítá jakékoli spojování s agresivními praktikami, které by poškozovaly složitě a dlouhodobě budované mechanismy jemného fungování online byznysu.

S: Na začátku institucionalizace internetu byl Seznam.cz ve Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), teď jste loď opustili. Nebude to pro ostatní média námětem k napodobení?

T.K.: Nemyslím si, že by nastal nějaký masivní odliv. IAB se obsahově od SPIR liší. Každopádně věřím, že subjekty, které podnikají v oblasti internetu (a nejedná se pouze o internetová média) uvidí v IAB větší přidanou hodnotu a na základě vlastního uvážení si vyberou členství v tom kterém sdružení.

Založení IAB nevnímáme nijak konkurenčně, ani vůči SPIR, ani vůči dalším subjektům. Seznam.cz je společnost, která, chce-li si udržet vedoucí postavení na trhu, potřebuje informace. Tam, kde se dají čerpat zkušenosti ze zahraničí, nemá cenu “znovu objevovat Ameriku”. Právě v tomto ohledu může českému trhu IAB pomoci. Jedná se o čerpání know-how z USA. Máme zájem o další výzkumy, které se v ČR neuskutečňovaly. Jde například o monitoring internetové reklamy, nový sociodemografický výzkum nebo výzkum spotřebitelského chování.

S: V čem je podle Seznamu největší výhoda projektů IAB?

T.K.: IAB výzkum je realizován jako výzkum peoplemetrový. Několik tisíc respondentů má instalovaný software, který monitoruje jejich pohyb. Na základě výsledných dat je IAB schopno sestavit výsledky i serverům, které nejsou členy IAB. To je mílový posun dopředu. Navíc výzkumy jsou pouze doplňkovou záležitostí. Stěžejní je business kruh, který se okolo IAB vytváří. Jeho členy jsou lidé, kteří mají tah na branku a mohou celý trh posunout zase o kus dále.

IAB má pomoci celému trhu. Díky jeho aktivitám je možné nashromáždit více peněz, které půjdou na doposud chybějící výzkumy. Je potřeba přitáhnout další subjekty, které mají s internetem něco společného (právníky, znalce, radia, televize, mobilní operátory). Pak dokážeme za interaktivní média efektivněji lobovat u klientů nebo u zákonodárců. Cílem je, aby interaktivní média oproti jiným mediatypům vyrostla na úroveň, kterou si zaslouží.

S: Je marketingová strategie Seznamu.cz agresivní?

T.K.: Myslím si, že Seznam.cz dělá úplně to samé, co dělají deníky, televize a rádia. Snažíme se agregovat rozpočty mediálních agentur a tím dosáhnout toho, že vrátíme klientům co nejvíce peněz zpátky. Samozřejmě nesmí to být na úkor efektivního plánování.

S: Jaký je deficit v online reklamě?

T.K.: Nebál bych se říci, že kdyby v internetové reklamě bez segmentu SME byla miliarda korun, namísto letos oznámených necelých čtyř set milionů korun, byly by to rozhodně efektivně investované peníze, které by mnohdy klientům přinesly větší užitek, než v jiných mediatipech.

Celý článek najdete na www.istrategie.cz