30. 8. 2004

Seznam.cz proti “desperátním” dialerům

Lupa.cz, 30.8.2004 – Dialer je platební nástroj. Pokud uživatel internetu nemůže zaplatit platební kartou, nabídne mu webová stránka dialer jako způsob platby. “Vyúčtování” mu pak přijde v rámci výpisu z telefonního účtu.

Problém nespočívá v obchodním modelu. Problém spočívá v tom, že EGI a některé další (převážně zahraniční) firmy se nechovají korektně ani k uživatelům, ani ke státu. Za prvé, tito provozovatelé dialerů nedodržují žádné zásady slušného chování. Nikde není patrné, že se jedná o službu se zvláštním tarifem. Cena je uvedena někde uprostřed textu nazvaného DOHODA – PROSÍM ČTETE, který má asi pět tisíc znaků. Podle pravidel telekomunikačních operátorů musí být ale minutová sazba uvedena vedle tlačítka, stejně jako tam musí být zaškrtávací boxík “souhlasím s podmínkami” apod. Na toto počínání samozřejmě doplácejí především uživatelé, kteří neumějí zacházet s Internetem. Ti jsou pochopitelně snadnou kořistí podobných triků. Několik seriózních provozovatelů dialerů se snažilo tlačit na Český telekomunikační úřad, aby se příslušná omezení stala součástí licenčních podmínek. A tak jedinou firmou, která “desperátním” dialerům vyhlásila válku, je

Seznam.cz. Ten je totiž přesvědčen, že dialery mohou odradit uživatele od používání Internetu. Proto začal postupně vyřazovat z katalogu odkazy na webové stránky nabízející “desperátní” dialery. (Pokud má někdo zaplaceno dopředu, budou se mu dokonce údajně vracet platby). Seznam dokonce zavedl zvláštní pravidla pro zařazování webových stránek obsahujících dialery.