9. 5. 2006

Dobyl internet z ložnice

Hospodářské noviny – 9. května 2006

 Dobyl internet z ložnice

Když se Ivo Lukačovič rozhodl pro podnikání na internetu, mělo možnost připojení půl procenta populace. Slovo web bylo skloňováno jen v souvislosti s hackery a pornografií a na internetové nadšence se pohlíželo jako na “prodavače teplé vody”.
Tehdy dvaadvacetiletý student se přesto nenechal odradit a v květnu roku 1996 vytvořil internetový portál Seznam.cz. “Začínal jsem sám a všechno jsem si také sám programoval,” říká Ivo Lukačovič. Od známého si vypůjčil modem, obětoval peníze vydělané na brigádách a zbytek peněz potřebných k provozu portálu mu půjčili rodiče. Protože první rok “podnikal” z jejich ložnice, byly další náklady na rozjezd firmy minimální.
Přestože za firmou stál sám, už od počátku byl Seznam nejnavštěvovanější stránkou na českém internetu a budil dojem velké firmy. “Od začátku jsem plánoval, že Seznam bude komerční projekt, který bude vydělávat peníze. Nikdy mě však nenapadlo, že to bude vydělávat tolik peněz a že internet bude tak rozšířený,” tvrdí Lukačovič.
Dnes je Seznam.cz nejnavštěvovanější stránkou českého internetu a firma provozuje i dalších šest serverů v první desítce. Každým rokem společnost znásobuje svůj zisk i tržby o desítky procent. Za loňský rok očekává tržby zhruba osm set miliónů korun.
Stejně jako je tomu u zahraničních portálů Yahoo či Google, také v čele Seznamu stojí programátor. Ivo Lukačovič s programováním začínal už jako desetiletý.

     Česká firma, český název

    "První počítač, na kterém jsem programoval, byl ZX 81. Na něm jsem sestavoval první hry, například let vesmírné rakety. Později jsem používal PC mého otce,“ vzpomíná Lukačovič. Také během prvních čtyř let fungování Seznamu.cz byl jediným programátorem firmy a jak sám říká, programátorsky se "zcela vyčerpal”.
O názvu internetového portálu dlouho nepřemýšlel. “Seznam byla jasná volba. Nelíbí se mi, když se Češi snaží dávat svým výrobkům zahraniční názvy,” říká Lukačovič.
Peníze začal portál vydělávat hned od začátku. Zhruba dva měsíce po jeho vzniku se přihlásili první inzerenti a měsíční zisk stránky se pohyboval mezi patnácti až dvaceti tisíci korun.

     První milión

    Za půl roku vydělal Seznam prvních sto tisíc a za další dva roky první milión. Zhruba po půl roce přišel do firmy první zaměstnanec, postupem času k němu přibývali další. V současné době jich má společnost okolo dvou set.
“Ivo je vnímavý šéf, který svým zaměstnancům dává svobodu a svými názory jim většinou vyjádří podporu,” říká jeho nejbližší spolupracovnice Rita Gabrielová.
Přestože od začátku byla firma zisková, většinu vydělaných peněz dále investovala. “Z počátku jsme také hodně měnili. Firmy reklamě na internetu moc nevěřili, takže jsme třeba mobilní telefony pro zaměstnance vyměňovali za reklamu na našich stránkách,” vzpomíná Lukačovič, jehož vzorem vždy byly americké vyhledávače.
Dnes je Seznam s tržbami okolo osmi set miliónů korun a největším podílem na vyhledávání jedničkou českého internetu.

     Česká jednička

    "Snažíme se být inovativní,“ vysvětluje tajemství úspěchu Lukačovič. Portál Seznam sází hlavně na kvalitní technologie, ve kterých zatím převyšuje tuzemskou konkurenci.
"Internetové služby lidé nepoužívají proto, že je viděli v televizi, ale proto, že jsou dobré,” říká Lukačovič. Každou novinku proto rozjíždí v testovací verzi a naslouchá požadavkům internetových uživatelů. Sám je jedním z nich. Nakupuje on-line, na internetu čte zprávy, odesílá e-maily i vyhledává informace.
Šéf Seznamu se už těší, až na český trh vstoupí americký Google. “Alespoň se ukáže, že našimi konkurenty nejsou Centrum a Atlas,” říká. Přesto si vedení firmy postavení a oblibu těchto českých portálů každý den poctivě hlídá.
“Seznam bereme jako rovnocenného partnera, který pomáhá rozvíjet český internet tak, že je lepší než v okolních zemích. Vztahy na českém internetu jsou dobré, nicméně Ivo Lukačovič se jich neúčastní,” hodnotí pozici konkurenta Oldřich Bajer jednatel firmy NetCentrum, která provozuje portál Centrum.cz.

     Volný čas u počítače

    Šéf Seznamu tráví v práci zhruba osm hodin denně a zbytek času věnuje rodině.
“Po práci spěchám domů, na pivo proto nechodím ani s obchodními partnery, natož s konkurencí,” vysvětluje Lukačovič. Ve svém volnu se věnuje své partnerce Markétě nebo chodí na procházky se svým rok a půl starým synem Ondřejem.
Od počítače si však neodpočine ani doma. Večery tráví chatováním a přípravou Blogu. Tento internetový deník považuje za velmi cennou zpětnou vazbu.
“Každý vrcholový manažer by měl mít svůj blog. Já díky němu dostávám dobré rady,” říká Lukačovič, který pomocí Blogu našel i bezpečnostního experta. Bývalý hacker šéfa Seznamu upozornil na možná rizika stránek a dnes s firmou spolupracuje na bezpečnostních auditech.

     Omezení růstu

    Seznam.cz zatím každým rokem výrazně zvětšuje svůj zisk. Ivo Lukačovič však ví, že takto to nepůjde do nekonečna.
“Růst je nebezpečný, protože je návykový a podnikatel pak nemá potřebu hledět na efektivitu. Musíme však počítat s tím, že zhruba za pět let se raketový růst zisků na internetu zastaví a porosteme stejným tempem jako česká ekonomika,” říká Lukačovič.
Přestože na tuzemském poli se společnosti daří, za hranice nemíří. “Jsme lokální firma a nechceme to měnit. Navíc neznám žádnou českou internetovou firmu, které by se podařilo výrazně prorazit v zahraničí,” dodává Lukačovič.

URL| http://HN.IHNED.CZ/?m=d&article[id]=18401210