Jediný seznam dodržuje zákony

9. května 2006

Strategie – 9. května 2006

První desetiletí největší české dotcom firmy je pasé. Seznam.cz oslavil své působení na trhu na čele pelotonu internetových firem řadou ocenění. Ivo Lukačovič, většinový vlastník, si věří i dál -nástupu nadnárodního kolosu Google se nebojí.

* S: Změnil byste něco za těch deset let, co fungujete na českém trhu?

Ne, asi bych nic neměnil.

* S: Jak se podle vás změnil internetový byznys za tu dobu?

Hodně. Když jsem začínal a řekl jsem, že podnikám v internetu, všichni si představili podvodníka, který prodává “teplou” vodu. Slovo internet představovalo porno či nelegální software, to se rozhodně změnilo. Další pokrok je v tom, že se změnila podstatně k lepšímu kultura podnikání.

* S: Proč vás konkurence za deset let nedohonila? A je vůbec reálné, aby se tak stalo?

Já myslím, že reálné to není. Seznam.cz je pětkrát větší než jeho konkurence a rozdíl se ještě zvětšuje. Poslední data o tom, jaký je podíl vyhledávačů, tedy, když chce někdo nejen na nějakém vyhledávači najít nějaký výraz, ale daný vyhledávač i používá, jednoznačně hovoří pro Seznam.cz. Druhým mým argumentem pro takové tvrzení je ukazatel Návštěvnost emailových serverů. Ze statistiky například vyplývá, že v listopadu minulého roku jsme měli na našem emailu návštěvnost půl milionu unikátních uživatelů za den, zatímco dnes jich máme téměř milion. Centrum se v tomto ukazateli posunulo z téměř dvou set tisíc uživatelů za den na dvě stě padesát čtyři tisíc. Takže vidíte, že nůžky mezi námi a konkurencí se otevírají dost rychle.

* S: Čemu to přisuzujete? Marketingové poučky říkají, že reklama dokáže divy

Začnu od lesa. Naší konkurencí podle mě není ani Centrum.cz, ani Atlas.cz, ale Google. Ten je, ať se to někomu líbí či ne, dvojkou českého trhu. Všichni si ale myslí, že je tady Seznam, Centrum a Atlas. Google ale nedal na vlastní reklamu v Česku ani dolar a ani to nepotřebuje. Důvod je prostý -jeho služby jsou pro jeho obchodní partnery a uživatele dokonalé, takže žádnou reklamu ani nepotřebuje. A tím bych odpověděl na vaši otázku. Centrum sice má krásnou a kreativní reklamu, ale náš email roste o to rychleji i bez reklamy. Lidé jsou s ním zkrátka více spokojeni. Tečka.

* S: Změnila se za tu dobu, co podnikáte, internetová reklama?

Bannerová reklama v současné době tvoří zhruba šestnáct procent našich tržeb. Podle mého má bannerová reklama i svou budoucnost. Nepopírám ale, že jsou tu i jiné obchodní modely, třeba kontextová reklama.

* S: Máte pověst razantního podnikatele, proč?

To netuším. Přitom podle mě jediný Seznam dodržuje všechny zákony a předpisy, což, s dovolením, o naší konkurenci nemohu vždy říct. Například nedodávají výroční zprávy a účetní závěrky Obchodnímu rejstříku.

* S: Čemu to přisuzujete?

To se musíte zeptat jich, ale řekl bych, že je to zkrátka kvůli tomu, že jsme nejlepší a největší. Řekl bych to tak: funguje stará pravda, že když se někomu daří, všichni sousedi si přejí, aby vám ta vaše koza chcípla.

* S: Jak byste to řešil vy?

Já to nechci řešit, ale svědčí to o tom, že v Česku je špatná vymahatelnost práva. Nechápu, proč všichni ti, kteří evidentně porušují zákony, protože se třeba za své hospodářské výsledky stydí, nedostanou pokutu nebo nepřijdou o licenci. Pokud zákon říká, že máte informační povinnosti k Obchodnímu rejstříku, pak byste je měl dodržovat. Jediným vysvětlením, proč to někdo nedělá, je to, že se za své hospodaření a výsledky stydí. Pak by ale neměl podnikat.

*

S: Jste hodně aktivní na poli charitativních akcí. Není ale charita způsob, jak závistivým sousedům ukázat, že máte i vlídnou tvář?

Ne, tak to rozhodně ne. Z naší strany to rozhodně není žádný kalkul, když podporujeme charitativní projekty. Navíc si neuvědomuji, že by se za celou dobu existence portálu Seznam.cz naši konkurenti věnovali nějakému charitativnímu projektu.

* S: Změní vstup Google na český trh nějak mapu internetového byznysu?

Google bude blíž svým klientům. Ale nevím, s čím konkrétně přijde. Je pravděpodobné, že přinese reklamu na proklik a nasadí-li své ceny za reklamu, řada firem, která se v Česku zabývá prodejem reklamy, skončí.

* S: Ovlivní to nějakým způsobem vaši obchodní strategii?

My máme kancelář v každém okresním městě, takže mám-li odpovědět, my jsme našim klientům ještě blíž.

* S: Všechno směřuje k tomu, že díky globalizaci bude i na internetovém trhu jen několik firem, je to podle vás dobře?

Je to rozhodně lepší, než kdyby tu byla jen jedna firma. Globalizace funguje tak, že v každém segmentu je jeden megahráč, který na sebe váže většinu byznysu.

* S: V poslední době vítězíte v nejrůznějších anketách, třeba v kategorii dotcom firem Podnikatel roku. Dá se podle vás využít potenciál, který z takového ocenění můžete získat?

Myslím, že ano. Marketing firmy pak může stát na tváři takového člověka. Já sám píšu vlastní blog a komunikuji přímo s lidmi.

* S: Mají podle vás smysl start-upy, tedy nové společnosti, na internetu?

Jistě, pokud nabídnou nějakou ze služeb, která dneska na českém internetu, a že jich je, chybí, pak určitě ano.

* S: Oslovuje už internet široké spektrum zadavatelů?

Internet oslovuje širokou vrstvu zadavatelů. Uvědomte si, že internet už oslovuje stejný počet lidí jako tištěná média, rozhlas či televize. To, že z hlediska objemu celkových výdajů do reklamy tvoří online jen několik procent znamená jediné – e-reklama je strašně levná. Nemyslím si, že by se někdy mohlo v internetu točit tolik reklamních peněz jako třeba v tisku.

* S: Existuje optimální cena za banner?

My prodáváme na homepage tisíc shlédnutí za padesát čtyři koruny. To znamená, že za tuto cenu můžete oslovit tisíc unikátních uživatelů.

* S: Proč neroste cena e-reklamy tak dramaticky jako v jiných mediatypech?

To je snad dobře, že neroste, ne?

* S: Tak jinak, čemu za to vděčíme?

Hm, zřejmě tomu, že na internetu jde všechno levně.

* S: Je mediální konkurence dobrá věc nebo by měla média spolupracovat?

No, kdyby asi začala více spolupracovat, tak je to spíš na šetření antimonopolního úřadu… Já myslím, že konkurence je dobrá, protože tlačí firmy dopředu.

* S: Takže se nemůže stát, že firma Seznam dostane chuť koupit třeba nějakou rozhlasovou nebo televizní stanici?

Ne, to rozhodně ne. Žádnou televizi ani rádio kupovat nebudeme. Jsme internetová firma a u internetu zůstaneme. Žádné jiné ambice nemáme.

***
HISTORIE SPOLEČNOSTI SEZNAM.CZ

Největší česká internetová firma začala fungovat jako one-man show v roce 1996, kdy ji založil Ivo Lukačovič. Jeho Seznam byl v podstatě první katalogový vyhledávač v tuzemsku. O tři roky později, tedy na sklonku roku 1999 Seznam už nabízí řadu služeb (například fulltextové vyhledávání či bezplatný email). Po světové hi-tech horečce začínají kolem roku 2000 okolo Seznamu kroužit investoři. Firma se však nejprve stává akciovou společností a na přelomu let 2002 a 2003 kupuje třicet procent podílu švédská společnost Spray. V témže roce spouští Seznam službu Novinky.cz. O rok později už firma vykazuje v žebříčcích návštěvnosti stabilně nejvyšší sledovanost a stává se lídrem českého online trhu. Mezi léty 2004 a 2005 posiluje firma nákupem služby Email.cz svou pozici v segmentu free e-mailových služeb. Po delší době dohadů se Sdružením pro internetovou reklamu ohledně metodiky jednotného výzkumu návštěvnosti internetových serverů však na přelomu let 2004 a 2005 dochází ke smíru. Ivo Lukačovič dnes říká: “Nemám dnes vůči SPIR žádnou výtku.” V roce 2006 eviduje Seznam 1,8 milionu uživatelů denně a ke dvěma free e-mailovým službám přidává svou zatím poslední akvizici -doménu Post.cz. (pda)

URL| http://www.istrategie.cz/scripts/detail.php?id=200881

 

Sdílet na sítích