3. 1. 2007

Seznam a Google stupňují souboj o trh

Souboj o příjmy z reklamního trhu na internetu se v Česku stupňuje. Poté, co světoznámý vyhledávač Google spustil i českou verzi své reklamní služby, založenou na vyhledávání, rozhodl se od nového roku něco podobného nabízet i český Seznam.

Stále absolutní jednička tuzemského internetu se tak snaží udržet si svou pozici. Seznam začal tento týden nabízet v běžném komerčním provozu novou reklamní službu Sklik, kterou předtím několik měsíců testoval.
    »Při testech se na Sklik zaregistrovalo šest tisíc inzerentů,« říká mluvčí Seznamu Rita Gabrielová.

Miliardy na internetu

Je o co bojovat. Na internetu se podle odhadů totiž točí v reklamách více než jedna miliarda korun. Další necelou miliardu korun vynese přednostní zobrazování odkazů při vyhledávání na internetových portálech.
    Nové reklamní služby Googlu a Seznamu by měly přinést na internet další peníze. Z počátku se odhaduje zhruba dvě stě milionů korun.
    Inzeráty Skliku se po zadání klíčového slova do nejpoužívanějšího českého vyhledávače zobrazují na všech stránkách výsledků vyhledávání Seznamu. Oproti jiným formám reklamy oslovují inzeráty Skliku uživatele podle toho, co zrovna hledá. V novém reklamním systému mají inzerenti své reklamní kampaně vždy plně pod kontrolou. Sklik totiž účtuje platbu za každý jednotlivý proklik, takže inzerent přesně ví, za co své peníze v kampani utratil. Odtud také pochází zkratka PPC (Pay Per Click) – platba za klik.
    S reklamou na internetu založenou na platbách za jednotlivá kliknutí přišel před koncem roku na český trh i americký vyhledávač a světová jednička Google. Ten v rámci služby AdSense uživatelům nabízí příjem za umístění tematické reklamy na jejich stránky nebo k výsledkům vyhledávání.
O příjmy z reklamy se bude Google s provozovateli webových stránek dělit. Podle informací, které firma pravidelně posílá na burzu, ve světě vyplácí v průměru okolo třiceti procent celkové částky. Stejně tak jako Google, má i Seznam svou novou reklamu zabezpečenou. Sklik je například chráněný proti takzvanému falešnému klikání. Při vícerém kliknutí na jeden inzerát stejným uživatelem se tak bude započítávat pouze jediný proklik.
    Pokud se přece jen v systému objeví podezřelé aktivity, je možné je zpětně dohledat v uchovaných datech a nesprávně utracené peníze inzerentovi v plné výši refundovat.

Zájem inzerentů roste

Dvojka českého internetu, společnost Centrum.cz, spustila svůj reklamní systém adFox už na podzim roku 2005.
    »Tento rok jsme překonali naše očekávání a zaznamenali jsme prudký nárůst zájmu inzerentů o PPC modely. Meziměsíční nárůsty se pohybovaly zhruba kolem 20 procent. Podle předběžných čísel se naše loňské tržby z adFox vyšplhaly téměř k 20 milionům korun za rok,« říká Miroslav Čepický, tiskový mluvčí Centrumu.
    V Česku se ale inzerenti zatím učí, jak pracovat s cenou a relevancí odkazů.
    Stále častěji navíc internetovou reklamu financují i z jiných peněz než pouze z těch, které jsou určeny na marketing.

Foto popis| Majitel Seznamu Ivo Lukačevič čelí dravému nástupu amerického Googlu na český internetový trh. Firma i proto přichází s podobným systémem prodeje reklamy.
Foto autor| FOTO: HN – ZUZANA ŠMAJLEROVÁ

O autorovi| Jan Cizner, Zuzana Luňáková, www.ihned.cz/autori