6. 3. 2007

Nejlepší čas na prodej portálu je pryč

Dokončení:

* HN: Google má také své vlastní reklamní systémy, jak moc kanibalizují váš Sklik?

Adword funguje na tom, že pokud máte návštěvníky, ti vám vyhledávají, klikají a vy máte peníze. Řekl bych, že Adwords nám pomohl edukovat trh. Když jsme spustili Sklik, nastavili jsme uživatelské rozhraní tak, aby se i stávající uživatelé Adwords lehce zorientovali. Využili jsme toho, že naši koncoví zákazníci i agentury, které spravují klíčová slova, znali Adwords. Google nám v tomto směru pomohl.

* HN: Jak úspěšný je váš Sklik, přesouvají se na něj zákazníci?

Když jsme Sklik spustili, očekávali jsme, že to bude kanibalizovat naše zápisy na Firmy.cz. Přitom za leden jsme měli na Firmách rekordní obrat. Také platby za kliknutí roste. Jsou to totiž trošku odlišné cílové skupiny. Model platbu za klik využívají lidé, kteří na internetu provozují nějaký internetový obchod a hlídají si efektivitu každé vložené koruny. Naopak pro klasický kamenný obchod, který nemá na internetu zastoupení a má jen obyčejné webové stránky s nabídkou a kontaktem, není vhodný. Pro ně je lepší využít Firmy. cz, kde si zaplatí prezentaci na rok.

* HN: Kolik firem Sklik využívá?

Na pěti tisících aktivních účtech se nám zobrazuje více než 40 tisíc aktivních inzerátů.

* HN: Je možné dnes začít na zelené louce?

Rozhodně je to možné, ale nesmíte přijít s něčím, co už tady někdo dělá. Dobrý příklad je YouTube. Stalo se největší jenom proto, že dělá to, co nikdo před tím nedělal. Pokud se rozhodnete, že na internetu otevřete obchod a vidíte, že jich je tu už pět, pochopitelně budete ten šestý. Pokud jdete do oboru, který tu nikdo neprovozuje a máte dobrý nápad, tak můžete začít od nuly a z ničeho vybudovat firmu s miliardovou hodnotou. Bohužel to není příklad Česka, kde si spousta lidí, co tu chtějí podnikat na internetu, stěžuje, že už je trh obsazený a všichni jenom koukají, jak udělat něco, co dělá kolega, ale trošku jinak.

* HN: Kam chodíte pro nápady, koukáte, co je venku?

Dlouhou dobu jsem koukal, co je venku, a to se ukázalo jako špatná strategie. Pokud bychom měli kopírovat globální trendy, tak se staneme lokální společností, která poskytuje globální služby a globálním hráčům dokážeme jen těžko konkurovat.

* HN: V čem se liší zahraniční uživatelé od těch českých?

 Český internet se liší diskusemi. Na zahraničních serverech, například běžné zpravodajské servery nemají diskuse pod články. V Česku se diskutuje na různých diskusních fórech na internetu, v Americe se více používá e-mail a různé e-mailové konference. Navíc zahraniční internet je hodně věnován prodeji. Jsou tam desítky serverů na porovnání cen a zboží, český internet není tolik komerční. Na zahraničním internetu dominují blogy, tady se blogy teprve pomalu rozvíjejí.

* HN: Vy mezi své zaměstnance rozdělujete zisk, ale přetahují se programátoři mezi firmami?

Co se týče vývojářů, tak nemáme problém, že by nám je někdo přetahoval. Máme spíš problém s tím, že programujeme v jazyku C + +, což je taková vysoká škola programování a ty programy jsou nesmírně efektivní, ale samotné programování je velice obtížné. Na tomto trhu je programátorů C + + velice málo a děláme různé akce, abychom co nejvíce těchto programátorů získali. Například šéfové vývojového oddělení přednášejí na univerzitách a vybíráme si lidi přímo na univerzitách.

***

HN – příloha PODNIKY A TRHY