5. 11. 2008

Seznam chce letos 750 tisíc uživatelů přes mobil

20.10.2008 Marketing & Media str. 27 Média

Portály a servery brzy dostanou ucelený obrázek o přístupu uživatelů na internet přes mobilní zařízení.

Měření návštěvnosti internetu z mobilů je vedle snahy o podchycení konzumace videa výzkumnou prioritou Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) v letošním roce. Proto možná již od nového roku budou k dispozici první data z testovacího provozu výzkumu návštěvnosti z mobilních zařízení, jako jsou telefony nebo PDA. Provozovatelé zatím disponují vlastními statistikami z vlastních analytických nástrojů, které sice nezohledňují celý trh, ale ukazují alespoň základní trendy v oblasti návštěvnosti z mobilních zařízení. Díky široké nabídce služeb optimalizovaných pro mobily, bude zřejmě i na tomto poli významným hráčem portál Seznam.cz.

Osm milionů stránek

Podle Ivana Mikuly, produktového manažera služby Seznam na mobil, představoval počet zhlédnutých stránek u klíčového portálu necelých 8 mil. za letošní září. Kvůli zatím neexistující metodice nechce uvést počet uživatelů, kteří se na portál připojili, ale jako velmi realistické vidí navýšení jejich počtu až na 750 tis. do konce letošního roku. „Na používání mobilních služeb je dobře vidět denní rytmus, ve kterém se uživatelé na služby přihlašují,“ doplňuje mluvčí Seznamu Rita Gabrielová. Např. propad mezi víkendem a pracovním týdnem není tak výrazný, jak jsme zvyklí u standardní návštěvnosti.
Nejpoužívanější službou Seznamu je z tohoto pohledu e-mail a stránky komunitního projektu Lidé.cz. Mezi další oblíbené služby patří podle statistik mapy. cz, novinky.cz a sport.cz. Jako velmi perspektivní, a to i vzhledem k možné monetizaci,se vedle map ukazuje i katalog firem. „Zatím prodáváme inzerci v katalogu pro klasický internet, ale příští rok se chystáme nabídnout reklamní formáty i pro mobilní služby,“ říká Ivan Mikula. Míní tím třeba možnost lokalizačních služeb pro uživatele a vyhledání firmy nebo obchodu v nejbližším okolí.

Slabší podíl wi-fi

Podle zkušeností seznamu je nejčastější přístup k internetu prostřednictvím mobilních zařízení zejména přes datové služby operátorů. Připojení v rámci lokálních bezdrátových sítí wi-fidosahuje u Seznamu prý jen asi 13% podíl. Mikula očekává růst internetu přes mobil ruku v ruce s podporou transparentnosti ceny za připojení k internetu. Za nejlepší cestu považuje jednotné tarify operátorů za přístup k mobilnímu internetu, aby uživatelé nebyli překvapeni vysokou fakturou. „Nejdříve musíme uživatele naučit, aby se prostředí internetu na mobilech přestali bát a osvojili si služby které znají z webového prostředí,“ vysvětluje. S tím souvisí i objem a forma reklamy pro mobilní telefony, která nemá alespoň v oblasti bannerových formátů tak komfortní rozhraní (display vs. monitor). Ucelený obraz o připojování přes mobily dá zmiňovaný výzkum SPIRu, který odhalí, jak silné jsou v této oblasti portály mobilních operátorů. *