6.11.2008    Lidové noviny  str. 20  Byznys
 Pokud firmy budou v důsledku finanční krize hledat  efektivní způsoby marketingu, mohou najít řešení na internetu, říká produktový  manažer databáze Firmy.cz Tomáš Vyskočil ze Seznamu.cz.
* LN Prakticky  každé hospodářské odvětví je v současné době do určité míry ovlivněno světovou  finanční krizí. Představuje tato krize pro internetovou reklamu a vyhledávače,  jako jsou Seznam. cz, respektive Firmy.cz, hrozbu? Nebo je to spíše  příležitost?
Nás krize zatím nepostihla. Marketingové rozpočty na  reklamu, včetně internetové, se plánují na několik měsíců dopředu, a bude tedy  ještě delší dobu trvat, než se to projeví v číslech. My se však krize bát tolik  nemusíme. Společnosti budou omezovat svoje rozpočty na reklamu, ale internet  umožňuje velmi efektivně prodávat a nakupovat reklamu oproti ostatním běžným  médiím. Internet má na rozdíl od ostatních médií, například televize, vzestupnou  tendenci sledovanosti. Vzrůstá počet připojení k internetu domácností v rámci  České republiky. Pokud firmy budou v důsledku finanční krize hledat efektivní  způsoby marketingu, mohou najít řešení na internetu.
* LN Je to tedy  příležitost přetahovat klienty, kteří omezí výdaje na dražší reklamu v  televizích, rozhlasu a tištěných médiích?
Přímé přetahování není na  pořadu dne. To by nastalo pouze tehdy, kdyby samotný internet procházel krizí a  my chtěli náš byznys nějak „nakopnout“. Internet již prošel před lety vlastní  krizí, která postihla zejména Ameriku, a nyní stojí na pevném základě. Budeme  doufat, že mu krize v nejbližší době nehrozí. Navíc český internet je poměrně  uzavřený, a proto by ho ani případná světová krize neměla výrazněji  zasáhnout.
* LN V souvislosti s finančními trhy se traduje okřídlené  rčení, že když si Amerika kýchne, Evropa dostane rýmu. Platí to i v internetovém  byznyse?
Hraje se s americkými penězi, protože největší firmy působící na  evropském trhu, jako jsou Yahoo či Microsoft, jsou amerického původu, ale podle  evropských pravidel. Zde je zajímavé upozornit, že Seznam.cz je zvláštností na  světě, protože nebyl převálcován na domácím trhu globálním hráčem. Kromě České  republiky se taková tržní situace vyskytuje pouze v Rusku, Číně a Jižní Koreji.  Seznam. cz vede v regionalitě poskytovaných služeb, kam patří například  Firmy.cz. Do těchto regionálních služeb globální hráči z obchodního hlediska  nepůjdou, protože se tomuto trhu neumějí přizpůsobit. Navíc služby jako Firmy.cz  si obsah tvoří převážně samy, zatímco velcí hráči jako například Google pracují  s agregovanými údaji z jiných webů.
* LN Jenže v porovnání s ostatními  zeměmi čeští podnikatelé stále internetovou prezentaci podceňují.  Proč?
Je pravda, že internet nebyl zpočátku pro malé a střední podniky  příliš důležitý. Nyní si ale čím dál více z nich uvědomuje, že je třeba být na  internetu. Význam tištěných médií klesá a lidé, když dnes potřebují vyhledat  specifickou informaci, obracejí se převážně na internet. Inzerentům proto  dochází, že na internetu musí být alespoň v nějaké formě zastoupeni.
* LN  Máte zkušenost s tím, že by firmy po vstupu na internetový reklamní trh  odcházely zpět do jiných médií?
Nejsem si toho vědom. Pakliže se takové  případy vyskytnou, jsou výjimečné. Internetová forma prezentace je finančně  výhodnější, což je podstatné zejména v této době. Internet totiž umožňuje  podnikatelům zaregistrovat se ve firemních katalozích zdarma, případně si za  poplatky dokupovat další služby a rozšířené formy prezentace. Nově je možné  otestovat efektivitu zápisu v našem internetovém katalogu formou zlevněného  zkušebního zápisu, kde se po třech měsících lze rozhodnout, zda je tato  prezentace pro firmu výhodná, a tudíž v ní chce pokračovat.
* LN Kolik  firem využívá rozšířenou formu prezentace, a tudíž je ochotno využívat placené  formy zápisu?
Z více než 460 tisíc zápisů, které registrujeme, jich je  placeno něco přes deset procent. Zdá se to málo, ale je to skoro padesát tisíc  firem. Očekáváme, že toto číslo se bude zvyšovat jak z řad nově se  registrujících firem, tak i ze stávajících, již zaregistrovaných  společností.
* LN Existuje i na internetu efekt tzv. snobské spotřeby,  tedy že placený zápis má větší kredibilitu než neplacený?
Do jisté míry  ano, i když firmy stále spíše porovnávají, co dostanou a za jakou cenu.
*  LN Na začátku rozhovoru jste zmínil, že internetová prezentace může pro firmy  být cenově efektivnější. Jaké jsou tedy ceny placených zápisů?
Cena za  dvanáct měsíců je pět tisíc korun. To vám zajistí nepřetržitou přítomnost po  celý rok. Prakticky každý podnikatel má dnes e-mail a připojení ADSL. Chceme je  přesvědčit, že využívat i internetovou inzerci je pro ně výhodné.
* LN Je  podmínkou k zalistování firmy do internetových katalogů firemní  web?
Není. Před časem jsme se setkávali s případy, že firmy nechtěly být  v katalogu, protože neměly vlastní web. My ale neříkáme, že mít web je  povinnost. Už informace obsažené v zápisech v katalogu postihují základní  informace o firmách. Ze současných zaregistrovaných společností nemá vlastní  webovou stránku zhruba osmdesát procent firem.
* LN Jak byste reagoval na  možnou námitku drobných podniků, že na internetu mají kontinuální prezentaci,  avšak je na něm obrovské množství firem a „malí“ se na něm  ztratí?
Internet je soubor mnoha mikrosvětů, ve kterých spotřebitelé  hledají cíleně podle toho, co potřebují najít. Firmy.cz na Seznamu jsou jedním  takovým mikrosvětem, kde jsou informace tříděné jak podle předmětu činnosti  firmy, tak podle regionu. To zaručuje, že se tady žádná firma ani uživatel  neztratí.