Z jednoho výzkumu nám vyšly zajímavé obrázky a řekli jsme si, že jich sem pár pro ilustraci dáme.
Možná jste již slyšeli o tzv. click trackingu. To je metoda při které se zaznamenávají jednotlivá kliknutí návštěvníků stránek a z nich se pak usuzuje na atraktivitu toho kterého odkazu, obrázku a podobně. Jak ale rozpoznat, co hledajícího nezajímá? Případně, co jej upoutá, ale nač nakonec neklikne?
Zde nastupuje na řadu metoda eye trackingu, neboli hezky česky sledování očí. V našem případě jsme dobrovolníky usadili u speciálního monitoru vybaveného několika infrakamerami a zaznamenáváli jsme, kam se na monitor dívají. Víme tedy, i kam se respondenti nedívají, což může být neméně důležité. S vyhodnocením pak pomůže speciální software.
![](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2009/07/bata-gazeplot-300x300.png)
Záznam pouze od jednoho respondenta,
čísla udávají pořadí pohledů.
Software zvládne nejen interpretovat záznamy od jednotlivých uživatelů, ale i slučovat více záznamů dohromady a z nich pak generovat velmi zajímavé teplotní mapy. Naměřili jsme několik desítek různých výsledků hledání u nás i u konkurence s 19 respondenty, abychom mohli srovnávat a poučit se. Další obrázky ukazují agregované výsledky od více respondentů.
![](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2009/07/bata-s-nahledy-300x300.png)
Teplotní mapa složená ze záznamů od všech respondentů.
Více červené znamená delší pozornost,
červené křížky ukazují kliknutí.
Jistě jste si všimli, že screenshotům chybí hlavička, upoutávky, Sklik a podobně. Není to omyl, snažili jsme se soustředit na samotný výpis a zároveň potlačit vliv značky vyhledávače. Měření s kompletními výsledky hledání budeme dělat později.
![](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2009/07/bata-bez-nahledu-300x300.png)
Pro srovnání stejný výsledek vyhledávání, který
respondenti dostali bez náhledů stránek.
Již z této první fáze měření jsme načerpali mnoho nových poznatků. Za zmínku stojí například vliv obsahu náhledu stránky či umístění klíčového slova v titulku.
![](https://blog.seznam.cz/wp-content/uploads/2009/07/video-300x300.png)
Takto ovlivní pozornost náhledy videí
vložené do výsledků Yahoo!
Jak jsem již zmínil, v měření hodláme pokračovat, tak abychom získali další podněty ke zlepšování vzhledu a použitelnosti stránky s výsledky hledání. Na zlepšování relevance výsledků se pochopitelně také stále pracuje nezmenšenou silou, protože tento výzkum zpracovalo oddělení návrhu uživatelského rozhraní.