15. 7. 2009

Tři sloupce v návrhu

Problém tří sloupců v návrhu webových stránek spočívá v tom, že jsou tři.

Když v Seznamu diskutujeme některé grafické návrhy služeb, často se rozčiluju  nad třemi sloupci. Pořád říkám, že  webová stránka není novinová nebo katalogová stránka.

V případě novin/katalogu máme poměrně omezený rozsah informací v jednom balení, proto je vcelku přirozené, že po vyčerpání nejlákavějších témat máme ochotu vracet se zpět a zkoumat, zda není nějaká zajímavá informace, která unikla naší pozornosti.

V případě webových stránek ať už obsahových nebo jiných  je problém ten, že motivace vracet se zpět  a scanovat co nám zajímavého mohlo uniknout je daleko menší, ne-li nulová (lehce nadsazeno). Minimálně z toho důvodu, že když na první pokus nenajdu to co hledám, jdu jinam. Dalším důvodem je čas, který rozdělujeme na:

  1. chci to rychle najít… a jít pryč = našel jsem / nenašel
  2. cestou  mě něco zaujalo = jééé ja se ale zasekl / našel jsem / nic jsem nenašel , ale za to jsem něco jiného objevil / nenašel jsem co jsem hledal a ztratil svů drahocenný čas

Nicméně je pozoruhodné, jak moc se tvůrci stránek orientují na bod 2.

Z mnoha uživatelských testů, které jsme v Seznamu dělali vyplývá, že tři sloupce je pro orientaci a vstřebání informací prostě příliš mnoho. (Neberte to jako dogma)

Zkušený návrhář ví,  že když staví stránku na jeden sloupec, není „co řešit“. Musí se rozhodnout, jak budou za sebou informace následovat. Mobilní zobrazení stránek je tomu zářným příkladem.

Pokud má k dispozici 2 sloupce, pak stanovuje, který ze sloupců bude širší a který užší, tak aby dal uživateli vizuální vodítko na to, co je “důležitější”.

V případě tří sloupců je to obdobné, jen s tím rozdílem, že skoro vždy jeden sloupec zůstane k uživateli písemnou fasádou, kterou chtě nechtě zaignorujeme. Fasádou se stane  na chvíli 1, 2 nebo 3 sloupec. Záleží na mnoha faktorech.

Důvody k takovému chování jsou natolik rozmanité, že by to vystačilo minimálně na dva články.

Závěr

Pokud je to jen trochu možné a podstata webové stránky to umožňuje, vyhněte se třem sloupcům.

Plus:

  • méně obsahu, který mate nebo dělá vizuální kulisu (manager, ochodník koulí očima)
  • srozumitelnější architektura stránky (to se bez měření blbě vysvětluje 🙂
  • stránka vypadá jednoduše – dojem, který lze vyvážet zlatem (těšte se, že vás manager/ klient spraží za to, že nic neděláte 🙂
  • zvyšujete pravděpodobnost, že uživatel vstřebá více informací (všichni jásají! Jo? Když uživatel zkousne dva sloupce, co takhle mu nasadit třetí? )

Dodatek

  • Problém návrhu tří sloupců není závislý na stanoveném rozlišení stránky (800×600, 1024×768, apod.) Pamatujme, že stejně jako ve filmu o básnících vnímá uživatel informace skrze maličké filmové okénko, které si posunuje.
  • Uživatelé stránky nečtou, jdou po tom, co je jim povědomé nebo by mohlo dát odpověď na jejich otázku. Každý „užitečný šum“ prezentovaný na stránce snižuje šanci, že uživatel odpověď najde.
  • Nesnažte se zaplnit zuby nehty prázdná místa, která vám na stránce vzniknou.
  • Myslete na to, co je pro uživatele v danou chvíli nejdůležitější.


Karel