Češi se naučili nakupovat přes internet

7. listopadu 2011

Vánoce se blíží a Češi pomalu začínají nakupovat dárky. Z průzkumu společnosti Seznam.cz vyplývá, že letos využije k nákupu vánočních dárků internet 74 % Čechů.

Významně také roste počet lidí, kteří k nákupu využijí internetové srovnávače zboží (jejich podíl v populaci je 69 %).

Nakupování nejen vánočních dárků na internetu se již pomalu stává běžnou součástí nákupního chování Čechů. Letos bude Vánoční dárky na internetu kupovat většina Čechů. Nedůvěru k tomuto způsobu nakupování mají jen ti, kdo si ho ještě nevyzkoušeli. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz. Z dotázaných, kteří letos neplánují nákupy přes internet, jich celá polovina nikdy na internetu nenakupovala.  Naopak ti, kdo už svoje zkušenosti mají, je hodnotí pozitivně – konkrétně mluvíme o 91 % dotázaných.

Jak budou vypadat letošní Vánoce?
Průzkum společnosti Seznam.cz se také zaměřil na nákupní chování v období Vánoc. Celkem 21 % z dotázaných uvedlo, že s nákupy již začalo. Zajímavé je i to, že i když 41 % dotázaných ještě s nákupy nezačalo, už ví, co koupí. Nejvíce si Vánoční nákupy rozmýšlí ženy a starší lidé.

„Ptali jsme se i na to, kolik peněz mají lidé letos v plánu utratit za dárky. Skoro třetina dotázaných utratí mezi třemi až pěti tisíci korun. Asi čtvrtina lidí ale plánuje obdarovat své blízké zbožím za 5 – 10 tisíc korun. Podle výsledků našeho průzkumu asi budou letos největším hitem kosmetické výrobky doplňky pro zdraví, vybavení pro volný čas, knihy a oblečení. Nejméně naopak autodoplňky a elektronika,“ doplňuje k výsledkům průzkumu Štěpánka Kovaříková ze serveru Zboží.cz.

Kdo a jak nakupuje na internetu?
Z dat společnosti Seznam.cz vyplývá, že na internetu nejčastěji nakupují u ženy „Pokud se ale týká věku či jiných sociodemografických faktorů jako takových, nejsou patrné žádné zásadnější odchylky. Možná bychom si všimli, že například srovnávače zboží už nejsou tak vyhledávané lidmi nad 55 let věku, jinak moc rozdílů nenajdeme,“ dodává k výsledkům Kovaříková ze služby Zboží.cz.

Ve svém průzkumu se Seznam.cz zaměřil i na otázku, podle čeho se Češi rozhodují k nákupu na internetu. Pro 78 % dotázaných je hlavním kritériem cena vybraného zboží na prvním místě. V závěsu jsou faktory jako dobré jméno obchodu (62 %), nebo způsob doručení objednaného zboží (59 %).  Nejmíň dají Češi v tomto ohledu na doporučení kamaráda či známého. Tento faktor byl až na posledním místě s 19 % preferencí.

Lubomír Gazdoš
Lubomír Gazdoš

Sdílet na sítích