1. 10. 2012

Podniky se naučily využívat internet

Inzerovat na internetu se dnes považuje za naprostou samozřejmost. Ne vždy tomu však tak bylo. Některá netradiční „off-linová“ řemesla, jako například kominictví, si cestu ke své internetové prezentaci nalezla až během několika posledních let.

Přesun od klasické inzerce do on-line světa je dobře vidět například i u oboru „instalatérství a topenářství“, kde jen mezi roky 2008 a 2009 živnostníci na Seznam.cz proinvestovali na svou propagaci o 37 % prostředků více než v letech minulých (zájem se týkal například služeb Sklik.cz a Firmy.cz). Doba se tedy mění. Ukazuje se, že kromě klasické inzerce, jež má většinou podobu malého inzerátu v místních novinách, sází malí živnostníci v současnosti hlavně na Internet.

Úplně naopak je tomu u tradičních internetových hráčů, jako jsou například e-shopy, kde investice do internetové prezentace rostou každý rok v průměru o 39 %. Zásadní rozdíl je zřetelný i u cestovního ruchu. Cestovní kanceláře a agentury zvýšily své investice za poslední tři roky do prezentace na internetu o 67 %.

Nové obory a řemesla si nacházejí cestu k Internetu
Velké nárůsty investic do inzerce lze také zaznamenat například u oborů, které na trhu teprve vznikaly nebo ještě vznikají. Za příklad dobře poslouží služba „hodinový manžel“, kde investice do vlastní prezentace narostla za poslední 3 roky o 2962 %. V řemeslných oborech, přesněji třeba instalatérství a topenářství, byl v internetové inzerci nejsilněší rok 2009. V té době zadavatelé na Seznam.cz utratili o 37 % více než rok minulý. Zajímavým příkladem je i kominictví. Zde podnikatelé na Seznam.cz v posledních třech letech zvýšili inzerci o 144 %.

Vývoj investic do reklamy (obory a řemesla)

                                                                                    Zdroj: Seznam.cz

Cestovní ruch – od papírového katalogu až k srovnávači cen
Zásadní rozdíl je zřetelný i u cestovního ruchu. Cestovní kanceláře a agentury zvýšily své investice za poslední tři roky o 67 %, což oproti minulým rokům znamená rapidní přesun od tisku k on-linu. Objednat si dovolenou přes internet dnes není nic neobvyklého. Ještě před pár lety tomu bylo úplně jinak. „Manažeři cestovních kanceláří a agentur si dlouhá léta vystačili až na výjimky s papírovými katalogy cestovek a o svoje weby a internetový marketing neměli zájem. Zlomem byl rok 2009, kdy na trhu přibylo velké množství srovnávačů a specializovaných internetových serverů. Začala se pořádat řada konferencí o internetovém marketingu a zájem o on-line prodej mezi lidmi začal výrazně růst. To vedlo i ke změně smýšlení o internetovém marketingu u zarputilých „printařů“ mezi majiteli cestovek – zjistili, že webovou reklamu snadno změří a mohou ji měnit dle aktuální situace i během kampaní,“ řekl Petr Čermák, manažer serveru Sdovolená.cz. Rok 2009 byl v investicích do reklamy v cestovním ruchu opravdu významný. Ze statistik společnosti Seznam.cz vyplývá nárůst o 35 % a velmi podobný růst pokračoval i v roce 2011. Podle Čermáka by i letošní sezóna mohla být rekordní.

Vývoj investic do reklamy v oblasti cestovního ruchu

                                                                                         Zdroj: Seznam.cz

Internetový obchod vládne
Jedny z největších investic do internetové reklamy lze zaznamenat mezi subjekty, které na internetu přímo podnikají. „V posledních několika letech na českém internetu vyrostly tisíce obchodů. Na našem srovnávači je nyní zaregistrováno více jak 25 000 z nich. To samozřejmě rozpoutalo boj o zákazníka, který se odrazil i v investicích na prezentaci,“ řekla Štěpánka Kovaříková, manažerka Zboží.cz.

Vývoj investic do reklamy v oblasti internetového nakupování

                                                                                    Zdroj: Seznam.cz

 
Jakub, Mirek