Zatímco klasické maloobchody mívají největší tržby až v průběhu prosince, on-line prodejci zaznamenávají největší růst tržeb přibližně od poloviny listopadu do půlky prosince. Pokud umožňují osobní odběr, tak vánoční shon trvá až do poslední chvíle.
Pro běžného provozovatele e-shopu představují Vánoce většinou úplný vrchol celoroční sezóny. Právě úspěšnost v tomto období většinou rozhoduje o konečném provozním výsledku společnosti, mělo by dojít ke zhodnocení celoroční tvrdé práce a návratu vložených investic i s „úroky“. Všechny obchody tedy počítají s obrovským nárůstem tržeb právě v předvánočním období.
Nicméně už ne všichni přitom myslí na to, že by adekvátně měly růst i rozpočty do internetové reklamy. Mnoho provozovatelů on-line obchodů pak zapomene v těchto měsících navýšit rozpočty jejich PPC kampaní a sami tím přicházejí o další možné konverze kvůli vyčerpanému rozpočtu již v průběhu dne. Zákazníci pak většinou nakoupí u konkurence. Obchod by neměl ztrácet možnost prezentovat svoji nabídku kvůli omezeným rozpočtům. Je třeba počítat i s možností, že k přečerpávání může začít docházet i u kampaní, které mají jinak během roku dostatečnou peněžní rezervu v průměrném denním čerpání (více o práci s rozpočty se dočtete zde) a to hlavně z důvodu obrovského nárůstu poptávky. Pokud máte rozpočty nějaký způsobem omezené, nezapomeňte si pečlivě naplánovat rozložení Vašich finančních zdrojů tak, aby to bylo co možná nejefektivnější.
Před Vánoci platí, že každý z nás potřebuje koupit nějaké dárky a hledanost klíčových slov roste raketovým tempem. Vzrůstá hledanost nejen slov úzce spojených s Vánocemi, jako jsou vánoce, vánoční dárky, dárky a hračky, ale i dalších slov. Z grafu je patrné, že Vánoce představují většinou vrchol ve vyhledávání napříč odvětvími.
TOP dny v TOP sezóně
Čistě pro zajímavost jsme připravili tabulku, kde znázorňujeme dny v listopadu a prosinci loňského roku, jejž zaznamenaly nejvíce konverzí. Nejvíce jich tedy bylo ve dnech 20 – 21. 2011 a nejvíce konverzním obdobím pak byl druhý prosincový týden. To co přehled napovídá, je to, že kampaně by se na sezónu neměly připravovat až během listopadu.
Trend růstu konverzí on-line obchodů během celého roku je na následujícím grafu.
Co ještě můžete pro Vaše kampaně udělat, kromě přizpůsobení denních rozpočtů? To se dočtete v brzkém pokračování tohoto článku.
Za celý tým Skliku Ondřej Smékal