Tři čtvrtiny Čechů budou kupovat vánoční dárky na internetu

26. listopadu 2012

Průzkum, který provedla společnost Seznam.cz, ukazuje, že oproti loňsku vzrostl podíl těch, kdo budou vánoční dárky shánět přes internet. Jen pětina lidí se obejde při koupi vánočních dárků bez internetu.

Internetové nákupy se čím dál tím více stávají součástí našeho běžného života.  Minimálně jednu zkušenost s nákupem on-line má už 93 % uživatelů české internetové jedničky. Z čehož jsou téměř všichni (91 %) s nákupem přes internet spokojeni. Zajímavostí je, že o letošních Vánocích má v plánu internetové obchody navštívit i 25 % uživatelů, kteří na internetu doposud nenakupovali. Z výsledků dotazování je zřejmé, že při koupi konkrétního výrobku hraje hlavní roli jeho nabízená cena a reputace daného e-shopu. Není tedy překvapením, že se i při výběru vánočních dárků posiluje role srovnávačů zboží, kde pohodlně najdou vše, co k nákupu potřebují.

Zboží.cz

„Nedávná studie E-commerce 2012 ukázala, že Češi svůj nákup začínají ve vyhledávačích, jakým je třeba Seznam.cz. Než si výrobek skutečně koupí, hledají o něm co nejvíce informací. Náš výzkum toto jen potvrzuje. Oproti minulému roku jsme zaznamenali 10% nárůst v počtu uživatelů, kteří mají zkušenosti s využíváním on-line srovnávačů. Je jich nyní 86 %. Navíc 73 % respondentů našeho průzkumu plánuje srovnávače využít pro své vánoční nákupy,“ řekl Michal Buzek, vedoucí oddělení analytiků společnosti Seznam.cz.

Lidé začínají na Vánoce myslet už v září
Už na přelomu září a října, kdy průzkum probíhal, mělo již 15 % respondentů průzkumu alespoň nějaké dárky nakoupeno. Třetina sice zatím nic nekoupila, ale už promýšlela, co by se mělo pod stromečkem objevit. Pro polovinu lidí je však říjen ještě příliš brzo, aby o Vánocích přemýšleli.

„Výrazně aktivnější jsou při včasném nakupování vánočních dárků ženy. Čtvrtina z nich již v září započala s vánočními nákupy a dvě pětiny už o dárcích přemýšlely. Naopak více než dvě třetiny mužů o tom, co pořídí pod stromeček, v říjnu zatím vůbec nepřemýšlely,“ popsala chování uživatelů Štěpánka Kovaříková, manažerka serveru Zboží.cz a doplňuje: „Pánové však dělají chybu. Obzvlášť pokud budou chtít nakupovat na internetu. Musí totiž počítat, že se před vánoci tradičně prodlužuje doba dodání zboží. Pokud si jej budou chtít nechat zaslat poštou, měli by už mít na konci listopadu nejen rozmyšleno, ale i vybráno a objednáno.“

Pod stromečkem nalezneme hlavně kosmetiku a knihy
Krása a zdraví, to jsou kategorie, o které lidé na Vánoce nejvíce stojí a kam tedy spadá nejvíce potenciální vánočních dárků. Pod stromečkem kosmetiku, parfémy a léky najde asi téměř každý. Je to jasně nejčastější kategorie vánočních dárků, které hodláme kupovat. Stejně jako loni. Oproti loňskému roku, ale druhým nejčastějším dárkem budou knihy (ty se posouvají ze třetího místa, kam sesunuly vybavení pro volný čas). Oproti loňsku bude pod vánočními stromečky o něco více drobné elektroniky (telefonů a podobně), přičemž počítačů a jiné elekroniky nepřibude.

„Z našeho průzkumu také vyplývá, že oproti loňskému roku nebudeme na dárcích nijak výrazně šetřit, ani více utrácet. I letos bude většina utrácet za dárky do 10 000 korun. Konkrétněji, necelá třetina plánuje utratit do 3 000 korun, přesně třetina lidí mezi třemi a pěti tisíci korunami, a 20 % mezi pěti a deseti tisíci korun. Podíl dárků nad 10 000 korun, ale oproti loňsku mírně stoupne na necelých 10 %,“ doplňuje z výsledků průzkumu Štěpánka Kovaříková.

Průzkum společnosti Seznam.cz probíhal na přelomu září a říjnu 2012 formou on-line dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 748 respondentů starších 15 let z celé ČR. Na našem blogu se můžete podívat na srovnání s výsledky z loňského roku. http://seznam.sblog.cz/2011/11/07/

Jakub Šumanský 
Jakub

Sdílet na sítích