Jak funguje Seznam.cz Panorama? Celkem 8 snímků za vteřinu a samostatný akumulátor v kufru

24. září 2014

image

Na konci června letošního roku (2014) spustily Mapy.cz svoji ostrou verzi, kde nesměla chybět ani nová funkcionalita Seznam.cz Panorama. S kvalitou fotografií pořízených na trhu dostupným systémem však Seznam.cz nebyl spokojen. Pustil se proto do vývoje vlastního systému. 15 kamer, rozlišení 72 Mpix a datový tok 3,5 Gbit za vteřinu. Tak funguje focení Seznam.cz Panorama nyní.

Vývojový tým se musel vypořádat hlavně s tvorbou zcela nového kamerového systému. Základním požadavkem na nový systém přitom bylo, aby zvládl pořizovat snímky každé tři metry při rychlosti 70 km/h. „Velice brzy jsme přišli na to, že průmyslové kamery neumějí fotit 10 snímků za vteřinu v plném rozlišení (cca 5-6 Mpix). O dalších funkcích, jako jsou ethernet, či možnost synchronizace času ani nemluvě. Nakonec jsme se rozhodli pro typ kamery Prosicilica GT od společnosti AVT,“ řekl Miroslav Talášek, vedoucí týmu vývoje Mapy.cz. image

Automobil je nově opatřen 15 kamerami (dříve 6) tohoto typu, což v praxi znamená finální rozlišení fotografií 72 Mpix (původně 12 Mpix). Každá kamera má svoje vlastní 1 Gbit ethernet připojení. „Ve finále tak kamery posílají do automobilu přibližně 3,5 Gbyte za vteřinu. Snímky následně z formátu RAW digitálně vyvoláme a kvůli snížení datového objemu převedeme do JPG. Takto upravené fotografie se ukládají na 4 SSD disky s celkovou kapacitou 2400 Gbyte,“ řekl Talášek. image

Zajímavá je i práce s geolokací. Automobily mají tzv. autonomní navigační jednotku. Ta pomocí dvou antén s technologií GPS/GLONASS zaznamenávají přesnou polohu. Ta je upřesněna ještě pomocí IMU (inerciální jednotka měřící náklony a zrychlení automobilu ve všech osách) a odometru (zařízení přimontované na kolo auta měřící vzdálenost, kterou ujelo). Za pomoci těchto dat je možné spočítat polohu auta i v případě slabého či žádného GPS signálu. image

Každý automobil jako samostatná jednotka

Každý automobil má svůj vlastní 3G modem. Ten posádce umožňuje připojení k internetu nahlašování polohy či vzdálený přístup za účelem diagnostiky celého systému. Kromě řidiče, je v automobilu přítomen ještě operátor s počítačem, který díky webové aplikaci ovládá kamerový systém (spouští a zastavuje snímání) a detekuje možné poruchy v něm, ovládá navigační jednotku, nebo navádí auto po předem naplánované trase.

Aby automobil mohl zvládnout zátěž všech elektrických zařízení, je vybaven posíleným 180 ampérovým alternátorem, který kromě běžného akumulátoru dobíjí i druhý akumulátor. Druhá baterie má za úkol napájení systému, a to i během nočního kopírování dat. „Posádka automobilu na konci jejich cesty napojí 2 velkokapacitní disky do počítače a zahájí kopírování dat. Fotografie jsou z důvodu bezpečnosti na disky kopírováni ve 2 kopiích. Na konci kopírování se systém automaticky vypne. Datová kapacita auta je přibližně 600 km. To jsou přibližně 3 dny snímání při příznivých podmínkách,“ řekl Martin Fuks, manažer produktového týmu Mapy.cz.    image

Mysleli jsme i na design

Kromě nových technologií lze na novém Seznam.cz Panorama autu nalézt i kousek umění. „Nevyhovovalo nám, jak po finálním sestavení hlava kamerového systému vypadala. Proto jsme požádali pracovníky VUT v Brně, obor Průmyslového designu, zda by pro nás dokázali vytvořit kryt snímací hlavy, který vedle ochrany kamer zaujme také esteticky. Po schválení navrženého modelu jsme využili 3D tisku, celou plastovou hlavu vytiskli v reálné velikosti a nasadili na původní pevný kryt,“ doplnil Fuks.image

Více informací o projektu Seznam.cz Panorama se dozvíte v naší Nápovědě.

Porovnání starého a nového kamerového systémuimage

image

Porovnání starého a nového kamerového systému “ZOOM”

image

image

Automobil Seznam.cz Panoramaimage

image

Petr

Sdílet na sítích