Auta schopná jezdit bez řidiče, opasek upozorňující na váhu či kojenecká láhev, která dává pozor na to, jak rychle miminko pije. To je jen krátký výpis toho, co je v těchto dnech k vidění na největším veletrhu spotřební elektroniky CES 2015 v Las Vegas. Jak je na tom česká internetová populace ve sledování technologických novinek či ve znalostech a dovednostech z oblasti počítačů, tabletů a mobilů? Tím se zabýval průzkum Seznam.cz Výzkumníka.
Podle průzkumu téměř 75 % všech dotázaných sleduje novinky ze světa vědy a techniky (z toho většina spíše ano). Není překvapením, že skupina, která je v oblasti mobilních a počítačových novinek jako doma, jsou dnešní dvacátníci. Z odpovědí však vyplynulo, že stejný koníček má i 76 % seniorů starších 60 let. Informace o tom, co se doma i ve světě v technologické „branži“ děje, nejčastěji hledáme na internetu, a to na obecných webových stránkách (56 %), ale i na těch specializovaných (45 %). Jedním z dalších zdrojů informací jsou pro nás naši kolegové a známí (30 %).
Kde hledáme informace o technologických novinkách?
Češi jsou horší dvojkaři „V rámci průzkumu jsme se účastníků také ptali, jak by sami sebe oznámkovali ve znalostech a dovednostech v oblasti počítačů, tabletů a mobilů. Při zprůměrování všech odpovědí nám vyšlo, že by si internetově aktivní Češi dali za znalosti dva minus a za dovednosti v ovládání zmíněných technologií dvojku. Jako pozitivní fakt vnímám to, že 65 % dotázaných je se svými znalostmi a dovednostmi spokojeno, cítí však, že je co zlepšovat,“ řekl Michal Nosek, specialista výzkumu trhu ve společnosti Seznam.cz.
Jen 14 % lidí uvedlo, že je se svým uměním ovládat technologie spokojeno a nechce se dál vzdělávat. Větší vůli zlepšovat se mají muži a mladší respondenti, starší na učení nových věcí rezignují (26 % seniorů ve věku 60+ je se současným stavem nespokojeno, ale zároveň s tím nechce nic dělat). Z průzkumu také vyplývá, že chtějí-li se uživatelé zlepšovat, většinou jde o potřebu celkového vylepšení práce s IT s cílem získat maximální samostatnost.
Více jak polovina Čechů očekává od přechodu na DVB-T2 zlepšení kvality obrazu. Zhruba třetina dotázaných pak kvalitnější obraz ocení hlavně u dokumentů nebo sportovních pořadů. V souvislosti se změnou způsobu vysílání si většina lidí pořizuje spíš set-top box než nový televizor. S dostupností levnějších kusů je ale problém. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu* společnosti Seznam.cz.
Prostřednictvím internetu se budou letos na vánoční svátky nakupovat nejen dárky, ale i potraviny. Zatím se k tomu chystá zhruba desetina dotázaných. V Praze chce ale na Vánoce a Silvestra tímto způsobem nakupovat víc jak čtvrtina respondentů průzkumu* společnosti Seznam.cz. Zájem o online nákupy potravin v hlavním městě potvrzují i služby Košík.cz a Rohlík.cz.
Čeští zákazníci, kteří letos budou objednávat vánoční dárky online, plánují masivně využít tzv. externí výdejní místa. Vyplývá to z průzkumu* společnosti Seznam.cz, ve kterém to uvedlo 70 % dotázaných. Nejvíce budou externí sklady vytížené v Praze. Naopak v malých obcích s méně než tisíci obyvateli dotázaní častěji volí doručení domů kurýrem.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.