28. 5. 2015

Lockheed 10A Electra Jana Antonína Bati se vrátil do Česka

Oznámení pro média

Po náročné rekonstrukci v USA se dnes na Letiště Točná u Prahy vrátil původní Lockheed 10A Electra. Stroj v letech 1937-1939 patřil firmě Baťa – létal v něm především sám podnikatel Jan Antonín Baťa a management jeho společnosti. Letadlo je naprostým unikátem – jde o jediný letuschopný stroj tohoto typu na světě. Po boku replik Avia BH-1 a BH-5 nebo poválečného Sokola M1C se stane součástí sbírky historických letadel na Letišti Točná.

image

Obrázek v plném rozlišení

Lockheed 10A Electra byl vyroben v roce 1937 a leteckému oddělení firmy Baťa sloužil jako náhrada za jiný letoun stejného typu, který byl poškozen při nouzovém přistání v Chicagu na cestě kolem světa. S letounem registrace OK-CTB pak Jan Antonín Baťa cestu dokončil a začátkem května 1937 přistál ve Zlíně.

new StreamEmbedBuilder(“streamemb10005824”, 10005824); Posádku letadla tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie a vstoupili do RAF. Za války letadlo plnilo cvičné a transportní úkoly v Kanadě. Po válce vystřídalo několik soukromých majitelů, včetně jedné holywoodské hvězdy nebo mexických pašeráků drog, než ho zakoupilo Letecké muzeum Točná. Faktická hodnota stroje se dá počítat v desítkách milionů korun, jeho historická hodnota je nevyčíslitelná.

image

Obrázek v plném rozlišení

Letoun 10A Electra, první dvoumotorový model společnosti Lockheed, byl koncem třicátých let absolutní špičkou v civilní letecké technice. Dva motory Pratt & Whitney Wasp Junior SB o výkonu 298 kW umožňují letadlu vyvinout cestovní rychlost až 306 km/h při doletu 1304 km. Letouny se dodávaly vybavené pro dvoučlennou osádku a 8-10 cestujících. Stejný typ letounu použila Amelia Earhartová pro svůj nedokončený let kolem světa. Letoun, který dnes v ČR přistál, byl údajně vyroben právě pro ni, avšak Jan Antonín Baťa jej přednostně zakoupil, protože při své cestě kolem světa nechtěl čekat na dodávku dalšího stroje.

image

Obrázek v plném rozlišení

Technická data:

Lockheed 10-A Electra
Rozpětí křídel: 16,764 m
Délka: 11,760 m
Výška: 3,073 m
Nosná plocha: 42,577 m²
Hmotnost prázdného stroje: 2926 kg
Vzletová hmotnost: 4762 kg
Maximální rychlost: 325 km/h ve výšce 1524 m
Cestovní rychlost: 306 km/h ve výšce 2926 m
Počáteční stoupavost: 347 m/min
Dostup: 6462 m
Dolet: 1304 km

image

Obrázek v plném rozlišení

Další detaily naleznete zde:
http://www.tocna.cz/letadla-na-tocne/lockheed-electra-10a/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-10_Electra
http://www.international-pilot.com/bata-lockheed-electra-returns-home-to-czech-republic/

Reportáž z příletu historického stroje do ČR pak přinášel zpravodajský server Novinky.cz.

Materiály z přeletu z USA do ČR od Leteckého muzea Točná k dalšímu použití najdete na www.tocna.cz/wp-content/uploads/electra.zip.