3. 11. 2015

Genderové stereotypy na internetu neplatí: muži jsou spíše pečliví „sběrači“, ženy „intuitivní lovkyně“

Kdo viděl slavné divadelní představení Caveman, má zakódováno následující: „Muži mají lovecký pud: vtrhnou do obchodu, koupí první vhodnou věc, která jim padne do ruky, a utíkají ven. Ženy jsou sběračky: bloumají mezi regály a pečlivě vybírají, co by se mohlo hodit.“ Na internetu to ale tak úplně neplatí. Podle výzkumu společnosti Seznam.cz a dat z portálu Zboží.cz jsou to naopak muži, kdo při výběru zboží projevují „sběračské“ vlastnosti a ženy se často chovají jako „lovkyně“. Muži tráví výběrem zboží na internetu hodně času, téměř polovina (47 %) si při brouzdání konkrétní produkt teprve vybírá. V případě technologického zboží (počítače, telefony, tablety, foto-video…), kde zhruba 80 % nakupujících tvoří muži, podle průzkumu výrazně ovlivňuje výběr zboží čtení recenzí ve 44 %. Naopak v typicky ženských kategoriích (dětské zboží, kosmetika, zdraví a léky, potraviny a nápoje) recenze významně ovlivňují výběr zboží jen v 36 %. Kromě toho ženy na internet chodí „rychle lovit“: vědí, co chtějí, rychle koupí a příliš se nerozhlížejí.  

Muži vybírají

V jiném ohledu však genderové stereotypy platí. O mužích se dá říci, že si nejčastěji na internet chodí pro elektroniku a auto-moto výrobky. Rekordmanem je kategorie auto-moto, kde muži tvoří 89,8 % nakupujících. V kategorii počítačů je to 83,1 % a také další kategorie (telefony, navigace, foto-video, jiná elektronika) se pohybují kolem 80 %.

„Osm z deseti nakupujících, tedy hlavně mužů, před nákupem vyhledává recenze. V případě kategorie elektroniky se nechá recenzí výrazně ovlivnit rovná polovina nakupujících, u počítačů na doporučení spoléhá 42 %,“ doplňuje Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz. Nákup v těchto segmentech tedy není téměř nikdy spontánní akcí. Jako zajímavost dodává jasný trend pořizování tabletů dětem pro roli pomocníka se studiem: „Pro notebooky je vedle Vánoc hlavní sezonou jaro, kdy jsou na trh uváděny nové modely, ale o tablety se Češi mnohem častěji zajímají se začátkem školního roku.“

V kategorii auto-moto jsou hlavním tématem celého roku pneumatiky – představují zde 55 % veškerých prokliků v kategorii na Zboží.cz. Zajímavé je, že druhou příčku obsadily motorové oleje. Podstatnou část vozového parku v ČR stále tvoří staré automobily (podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu bylo k 31. 6. 2015 průměrné stáří osobních automobilů v ČR 14,73 roku) a Češi si motorový olej evidentně rádi kupují a mění individuálně,“ říká Milan Šmíd. Zajímavé je, že recenze v kategorii auto-moto v porovnání s ostatními „mužskými“ kategoriemi mají nejnižší význam. Lidé zřejmě kupují oblíbené výrobky a značky. I tak se ale pro konkrétní výrobek díky recenzím rozhodne 40 % z nich.

 

Ženy si jdou za svým

I když genderový stereotyp by hlásal, že jsou ženy nerozhodné, v on-line nákupech to neplatí. Na recenze spoléhají mnohem méně často než muži. Z údajů Seznam.cz Výzkumníka vyplynulo, že když už se rozhodnou na internetu nakupovat, vědí, co chtějí, a recenze je moc neovlivní. Recenze v „ženských“ kategoriích zboží významně ovlivňují výběr jen ze třetiny.

Ženským rekordmanem je logicky kategorie dětského zboží: 80 % nákupů na internetu zde uskuteční ženy. Zajímavé je, že v šesti případech z deseti se nakoupené zboží stává dárkem. „Zdaleka největší oblibu má věčný šlágr – stavebnice Lego, ta tvoří 28 % prokliků mezi deseti nejoblíbenějšími produkty kategorie. Za nimi jsou na druhém místě s 16 % dětské kočárky a pak s odstupem následují další kategorie s jednotkami procent,“ doplňuje Milan Šmíd a dodává: „Překvapil nás přístup k nákupům dětského zboží. Dva nejdůležitější parametry pro výběr zde jsou cena a vzhled. Mezi klíčové pro rozhodování je zařadilo 75, respektive 56 % dotázaných. I přesto, že bezpečnost dětí je asi to nejdůležitější v našich životech, mezi klíčové parametry pro výběr zařadilo pozitivní recenze zboží jen 22 % dotázaných.“ Podle zjištění Seznam.cz Výzkumníka v kategorii dětského zboží čte recenze sotva polovina nakupujících, směrodatné jsou pouze pro 37 %. Dalších 59 % se jimi řídí alespoň rámcově.

Druhou nejoblíbenější kategorií pro on-line nákupy u žen je kosmetika a drogerie – ženy zde představují 77 % nakupujících. „Na špičce zájmu jsou dámské parfémy – tvoří 51 % prokliků mezi deseti nejoblíbenějšími produkty kategorie. Logicky mají svou sezonu v předvánočním období – nárůst zájmu je extrémní a svědčí zřejmě o tom, že na jedné straně českým mužům chybí invence při výběru dárků a na straně druhé je kvalitní parfém stále pro řadu z nás luxusním zbožím, které si můžeme dovolit výjimečně pod stromeček. V prosinci zájem v této kategorii na Zboží.cz roste oproti zbytku roku téměř čtyřnásobně,“ komentuje Milan Šmíd.

Věci pro radost a do domácnosti nakupují muži i ženy podobně

V jakých kategoriích muži a ženy nakupují zhruba půl na půl? Je to dům, byt a zahrada, dále kultura, zábava a cestování a trochu překvapivě také domácí spotřebiče. Posledně jmenovaná kategorie je zároveň rekordmanem ve významu recenzí – hledá je 86 % lidí a podle průzkumu zásadně ovlivňují nákupní rozhodnutí v téměř 54 % případů. A jaké produkty zde vedou? „Pětina lidí vyhledávala lednice, dále pak vysavače a pračky. Zájem o ně je v průběhu ročních období vyrovnaný s výjimkou podzimu, kdy počet hledání klesá až o polovinu,“ doplňuje Milan Šmíd.

 

Seznam.cz spojil data ze služby Zboží.cz a z výzkumu na reprezentativním vzorku 1 437 lidí uskutečněném prostřednictvím Seznam.cz Výzkumníka.

První část infografiky ke stažení.

Druhá část infografiky ke stažení.

image

Seznam.cz spojil data ze služby Zboží.cz a z výzkumu na reprezentativním vzorku 1 437 lidí uskutečněném prostřednictvím Seznam.cz Výzkumníka.