Hlavní křižovatka českého internetu hlásí start provozu druhého sálu
5. dubna 2016
Jeden rok od uvedení do provozu prvního sálu hlásí datacentrum Kokura společnosti Seznam.cz start provozu ve druhém. Kokura je výjimečné místo, kterým doslova proudí český internet: každý den alespoň jednou navštíví některý ze serverů Seznam.cz tři čtvrtiny uživatelů internetu v ČR. Denně zde totiž některou ze služeb společnosti využije zhruba čtyři a půl milionu lidí a měsíčně si zde zobrazí neuvěřitelných téměř pět miliard webových stránek.
„Každým rokem se přistihnu, jak jsem překvapen z dynamického růstu provozu Seznam.cz. Ještě před zahájením stavby datového centra jsem počítal s tím, že druhý sál bude skutečně potřebný až tak za 5 let po výstavbě. Během prvního roku provozu Kokury se však díky výkonům produktového a vývojového oddělení predikce růstu natolik změnily, že už dnes spouštíme druhý sál. Já jsem rád, že se investice do Kokury vrátí mnohem rychleji, než jsme čekali,“ vysvětluje Vlastimil Pečínka, technický ředitel Seznam.cz.
Měsíčně datové centrum pošle a přijme dohromady na desítky petabajtů dat. A protože Seznam.cz sází do budoucna zejména na videoobsah, pro který je nezbytná i vyšší kapacita, očekáváme u přenášených a ukládaných dat exponenciální růst. „Proto už dnes, kdy je zatím kapacita dostatečná, začínáme přemýšlet o zvětšování Kokury,“ doplňuje Vlastimil Pečínka.
Kokuru obsluhuje tři sta tun hardwaru v budově o ploše 2 500 m2, celý areál má rozlohu 10 500 m2, tedy více než jedno fotbalové hřiště. Srdce českého internetu měsíčně spotřebuje přibližně 330 MWh, což odhadem odpovídá roční spotřebě 70 domácností. Na základě smlouvy s dodavatelem je datacentrum společnosti Seznam.cz stoprocentně poháněno zelenou elektřinou.
Jednou z klíčových otázek každého datacentra je co nejlepší energetická efektivita objektu. Vypočítává se podle mezinárodní metodiky PUE. „Naše sály mají vysoce moderní způsob chlazení. Tzv. nepřímý freecooling je založený na uzavřeném oběhu vzduchu, a nejen díky němu se daří udržet hodnotu PUE kolem výborné úrovně 1,2,“ vysvětluje technický ředitel Seznam.cz Vlastimil Pečínka. K tomu podle něj přispívá i vlastní zdroj elektrické energie ze solárních panelů, který pokrývá podstatnou část spotřeby administrativní části datacentra.
Dalším z důležitých témat je zabezpečení datacentra. Do sálů se servery je přístup povolen pouze na základě kontroly krevního řečiště dlaně biometrickou čtečkou. Jde o jednu z nejbezpečnějších metod na světě. Spolehlivé propojení se světem zajišťují dvě optické přípojky a v samotném datacentru je v provozu několik desítek kilometrů kabelů a 70 kilometrů optických vláken. „Jsme také připraveni na výpadky elektřiny – k dispozici máme čtyři obří dieselové generátory, každý o výkonu téměř tisíc koňských sil,“ přiblížil detaily o zabezpečení Kokury Pečínka. Jak doplnil, Kokura zatím musela generátory zapnout jen dvakrát. „Není nad ostrou zkoušku. Uživatelé nic nepoznali, a to je pro nás nejcennější zpráva,“ dodal Pečínka.
Rychlá a efektivní investice
Kokura byla otevřena loni v březnu po pouhých deseti měsících od položení základního kamene. Stěhování všeho hardwaru a jeho opětovné zapojení v novém datecentru pak trvalo měsíc a půl. Také rychlost s jakou bylo třeba zprovoznit druhý sál datového centra podle Vlastimila Pečínky předčila původní předpoklady: druhý sál se původně měl začít využívat až v roce 2017. Náklady na výstavbu a provoz se pohybovaly pouze kolem 200 milionů korun, a to v desetiletém horizontu fungování Kokury. „To dokládá, jak dokáže být soukromý sektor efektivní. Vždyť například Státní zemědělský a lesnický fond hodlá v roce 2016 utratit na ICT téměř 800 milionů korun, z toho jen provoz a rozvoj informačního systému pro rozdělování dotací EU vyjde na více než půl miliardy,“ zasazuje vše do perspektivy Vlastimil Pečínka.
Společnost Seznam.cz nově nabízí uživatelům možnost zobrazení svých stránek bez display, video a audioreklamy. Produkt Seznam bez reklam, který nahradí a rozšíří stávající službu Seznam Premium, je možné předplatit za měsíční poplatek 179 korun. „Na službách Seznamu pracujeme s reklamou velmi šetrně tak, aby byla pro naše uživatele co nejvíce přívětivá a nerušila jejich zážitek. …
Blogovací platforma známá jako Seznam Médium mění svůj název na Médium. Jde o veřejně dostupnou službu, na které mohou přihlášení uživatelé Seznam.cz svobodně vyjadřovat a publikovat své názory. Nejedná se o obsah či postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.
Od 11. března každý týden čeká na fanoušky hokeje nový dvacetiminutový videopořad Sport.cz nazvaný Zaostřeno na play off. Redaktoři Jan Škvor, Martin Kézr a Robert Sára s renomovanými osobnostmi tuzemské hokejové scény analyzují konkrétní sestřihy a momenty z dění na ledě v bojích o extraligový titul. Mezi tradiční hosty budou patřit bývalí hokejisté Jaroslav Bednář a …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.