21. 4. 2016

Seznam.cz nabídne zajímavá analytická data ze svých služeb

Seznam.cz se rozhodl nabídnout nový pohled na data z vlastních služeb. Úkolem Seznam.cz Reportera je přinést další pochopení chování českých uživatelů internetu. A to vše díky datům posbíraným na vybraných službách společnosti. Zjistit půjde například, jaká auta považují Češi za vzájemně nahraditelná, nebo jaká turistická místa patří v daném období k nejčastěji zobrazovaným. Výhodou Seznam.cz Reportera je, že nenabízí statická data, ale okamžitě je přepočítává podle zvolených parametrů. Některá data bude přitom možné dohledat i zpětně od roku 2015.

Chceme Seznam.cz začít datově otevírat. Máme služby, které jsou lídry ve svých oborech, a můžeme si díky tomu dovolit tvrdit, jak se daná odvětví vyvíjí, respektive, co v nich Čechy zajímá. Jsou to data, která na trhu chybí. Věřím, že naše data mohou pomoci nejednomu autobazaru či e-shopu lépe se zorientovat v tom, co Čechy zajímá a podle toho případně vylepšit své podnikání. Ostatním mohou třeba jen ukázat, o jaká turistická místa se Češi v posledním týdnu zajímali,“ popisuje základní cíle projektu Michal Buzek, vedoucí analytického oddělení v Seznam.cz, jenž je odpovědné i za Seznam.cz Reportera.

image

Grafika ke stažení

Seznam.cz Reporter chce ukázat, co Čechy zajímá a v jakých souvislostech. Nabízí proto analytické reporty ze služeb Sreality.cz, Sauto.cz a Mapy.cz. Chybět nebudou ani podíly jednotlivých zařízení, na kterých si lidé čtou on-line zpravodajství. K dispozici budou i informace o tom, jaké kategorie na Zboží.cz momentálně nejvíce rostou, stejně jako o denních skokanech Seznam.cz Vyhledávání. Z dat vyčtete, o co mají Češi zájem, a to nejen v daný okamžik, ale i například u některých služeb v časových řadách.

Základní nástěnka jednotlivých služeb nabízí rychlý pohled na vybraná data dané služby. Pro bližší rozpady je možné využít další reporty. Například na základní nástěnce služby Sauto.cz najdete informace o nejzobrazovanějších osobních či užitkových vozech. Podrobnější reporty dovolí porovnat, při kolika hledání lidé vyplnili, že hledají auto na benzín a při kolika pak na naftu. Podívat se lze i na konkrétní hledané roky výroby, či nejčastější žádané stavy tachometrů. Ze Seznam.cz Reportera jde zjistit i to, jaká další související auta si Češi nejčastěji prohlíží, pokud původně začali hledat například Fábii. Data do Seznam.cz Reportera přibývají denně z interních měření společnosti Seznam.cz. U jednotlivých reportů se přepočítávají vždy instantně po zadání konkrétních požadovaných parametrů a filtrů.

Seznam.cz Reporter je vychází z interního řešení pro měření a zobrazování dat o službách společnosti Seznam.cz. Do veřejných reportů se ale dostávají jen vybraná data, která mají být primárně užitečná pro inzerenty v daných oborech. „Protože se jedná o betu, nabízíme zatím základní data jen z některých vybraných služeb. Začali jsme od těch, u kterých víme, že zajímají oborové novináře a některé klienty. Rozhodně se nebojíme data doplňovat. Nyní si chceme ověřit, jaký je o podobná data zájem a postupně můžeme na základě poptávky další pohledy doplňovat,“ uzavírá Michal Buzek.

Podrobnější informace k tomu, jak interpretovat zobrazovaná data, nebo jak si „naklikat“ požadovaný report lze získat v Nápovědě služby.

Simona

image