Náklady na vánoční svátky a oslavu nového roku výrazně přesáhnou to, co lidé v různých průzkumech uvádějí jako své plány. Podle údajů o nejčastěji vyhledávaných produktech a modelových propočtech dat ze serverů Zboží.cz a Kupi.cz totiž částka, která díky svátkům zmizí z našich účtů, může bez problému přesáhnout 30 000 korun. Přitom v průzkumu STEM/MARK před Vánoci 2015 Češi uvedli, že v průměru hodlají za svátky utratit jen 7 700 korun. To je nereálně nízká suma a je třeba se připravit, že naše peněženky budou po svátcích podstatně hubenější.
Podle toho, jaké dárky jsou na Zboží.cz nejvíc vyhledávané, vznikl dárkový koš čtyřčlenné české rodiny. Kupi.cz pak vytvořilo koš potravin a nápojů na celé sváteční období.„Hodnota balíčků pod stromečkem u jedné rodiny bez problémů překoná hranici 20 000 korun,“ říká Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. V supermarketech pak necháme 13 500 korun i víc, samotná Štědrovečerní večeře pro čtyřčlennou rodinu vyjde na 2 230 korun.„Pokud ale člověk využívá akční ceny, může ušetřit třetinu rozpočtu. Řada výrobků před Vánoci totiž prudce zlevňuje. Klasické suroviny, jako třeba majonézy, až o 50 %,“ uvádí Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz
Radost pod stromečkem
„Rodina se dvěma dětmi za dárky vydá částku přesahující 10 000 korun. To se ale týká jen třetiny lidí, kteří vyhledávají dárky za spíše nižší ceny, ostatní utratí ještě víc,“ uvádí Milan Šmíd, který přitom vychází z dat o nejvíce vyhledávaných dárcích na Zboží.cz v předvánočním období. Do dárkového koše jsou přitom započítány dárky pro konkrétní členy rodiny v různých typických cenových hodnotách. (Počítáno tedy je s dárky pro rodiče, dvě děti, a prarodiče). Takto sestavený dárkový koš obsahuje například herní konzoli, tablet, parfém nebo náušnice (tabulka s nejvyhledávanějšími produkty v příloze).
V okamžiku, kdy se lidé rozhodnou investovat také do tzv. společného dárku, jako je třeba televize, výdaje rodinného rozpočtu na vánoční dárky bez problému přesáhnou 20 000 Kč. „Dárek pro celou domácnost na Zboží.cz vyhledává více než polovina lidí vždy v té nejnižší cenové kategorii, tedy maximálně do 10 000 Kč. Další třetina pak přemýšlí až o dvojnásobné investici,“ upřesňuje Šmíd, manažer Zboží.cz. Podle žebříčku nejčastěji prohlíženého zboží jde typicky o televize, notebooky, lednice či pračky. Bohužel není výjimkou, že cenou za bohatého Ježíška je zatížení rodinného rozpočtu půjčkou. Po té v nějaké míře podle výzkumné agentury Ipsos letos sáhne každý osmý Čech.
Nespornou popularitu mají každoročně dárky na poslední chvíli. „Čím méně času zbývá do Štědrého dne, tím spíše lidé nakupují levnější drobnosti. Jde například o knihy nebo deskové či počítačové hry. Cena takového dárku se pak pohybuje mezi 500 až 1 000 Kč,“ říká Milan Šmíd a dodává: „Ukazuje se ale, že v takových chvílích jsou lidé ochotni investovat i na horní cenové hranici.Klasickým příkladem jsou parfémy. Podle ceny je u nás vybírá pouhých 6 % lidí, a polovina z nich naopak sleduje ty dražší. Pro třetinu lidí je rozhodující značka a 16 % volí podle objemu lahvičky.“
Češi přes svátky projedí a propijí násobně víc, než si myslí
Ať už stavíme svůj rozpočet na pečlivém nákupním seznamu, zkušenosti nebo jej odhadujeme od oka, realita nakonec vždy překročí plánovaný rozpočet. „Během přípravy rodinných oslav tak utratíme v supermarketechpři zachování střídmosti až 8 326 Kč. Při sledování akčních cen je možné ušetřit více než 2 600 Kč. Když si chceme dopřát štědřejší variantu pokrmů a nápojů, náklady se mohou vyšplhat až na 13 512 korun. Peněžence pak díky slevám můžeme polepšit až o 4 300 Kč. V obou případech jde díky slevám o třetinu rozpočtu, kterou je možné místo do potravin investovat například do vánočních dárků,“ komentuje Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz.
Štědrovečerní večeře
Večeře na 24. prosince spojuje u rodinného stolu několik generací. Je to příležitost, která vybízí připravit něco extra. Jak rozpočet zatíží tradiční české menu včetně nápojů a dalších klasických dobrot? „Zjistili jsme, že pouze sváteční večeře pro čtyřčlennou rodinu vyjde na 2 230 Kč v případě, že nakupujeme za běžné ceny. Při pečlivém sledování slev v supermarketech, může rodina ušetřit třetinu nákladů, tedy téměř 700 Kč,“ říká Miklík a dodává: „Vloni Češi v průzkumu očekávali výdaj za jídlo a pití za celé svátky, tedy včetně 25. a 26. prosince, nákladů na cukroví atd. jen 2 300 korun. To ukazuje, jak nejsme schopni reálně odhadnout, kolik nás co bude stát.“
Kdy se sleva opravdu vyplatí?
Na cestě do obchodu je snadné být optimistou. Nakonec ale zjistíme, že si v tašce odnášíme zboží za mnohem víc peněz, než jsme předpokládali. Cesty za úsporou mohou být různé. V případě, že člověk nemá vlastní „zahrádku, slepičky a prasátko“, přichází na řadu slevy. „Neuvědomujeme si, kolik se dá na akčních cenách ušetřit a možná si říkáme, že to nestojí za námahu. Čísla ale nelžou – standardní ceny potravin a nápojů jsou proti cenám akčním v průměru o 40 až 50 % vyšší,“ vysvětluje Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz. Podle statistiky ČSÚ přitom potraviny a nealkoholické nápoje v roce 2015 tvořily 20 % spotřebních výdajů domácností. Na osobu to činí zhruba 2 000 Kč měsíčně. Kdyby čtyřčlenná rodina ušetřila za jídlo a pití jen pětinu výdajů, je to dvacet tisíc ročně. „Během roku se na jídle a pití dá ušetřit třeba podstatná část výdajů na dovolenou u moře, na kterou se pak často dávají peníze těžce dohromady, případně si na ni půjčujeme,“ dodává Miklík.
Listopad pro mnohé představuje čas, kdy pořizují adventní kalendáře svým blízkým. Zatímco děti ocení tradičně čokoládové, dospělí budou mít radost spíše z něčeho nápaditějšího. Podle dat Seznam.cz Vyhledávání a nákupního srovnávače Zboží.cz jsou hitem letošního roku vedle čokoládových kalendářů také čajové, kosmetické nebo alkoholové. Do větší obliby se ale dostávají také ty s erotickou tématikou, zájem o ně je letos dvakrát vyšší než loni.
S blížící se zimní sezónou roste na Zboží.cz zájem o kategorii zimních pneumatik. Data ukazují, že největší poptávka je po pneumatikách v cenové relaci 1 000 až 2 000 Kč za kus, přičemž mediánová cena těchto produktů činí 2 140 Kč. Jak cena stoupá, zájem o pneumatiky naopak klesá. V září byl na Zboží.cz největší zájem zejména o levnější modely. Ceny zimních pneumatik bývají nejnižší na jaře a v létě, zatímco v období od října do března jsou ceny nejvyšší.
Telefon iPhone se od svého prvního uvedení na trh stal bezpochyby jedním z nejvíce rozpoznatelných chytrých telefonů vůbec. Jeho uživatelé jsou mu věrní, a když už si ho jednou pořídí, u značky zůstanou. Jak dokazují data Seznam.cz, každý čtvrtý uživatel navštěvuje stránky tuzemské internetové jedničky právě z mobilních zařízení iPhone. Brzy bude na trh uveden nový model této značky a může se zdát, že starší telefony klesnou na hodnotě. Jak se lidé staví ke starším modelům a nákupům iPhonů z druhé ruky a co na těchto telefonech nejvíc oceňují jsme se podívali společně se Seznam.cz Výzkumníkem a Zboží.cz.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.