Více než polovina dětí mezi 11 a 17 lety se setkalo s kyberšikanou, obětí vydírání se stalo 8 % z nich. Jak mohou rodiče své děti chránit? „V první řadě by si měly děti uvědomit, že internet jim neposkytuje žádnou anonymitu. A proto by se měly na sociálních sítích chovat stejně, jako v reálném světě třeba při komunikaci se svými přáteli,“ říká Martin Kožíšek, autor projektu Seznam se bezpečně. Ten spolu se Studiem Ypsilon stojí i za inscenací #jsi_user, která vypráví tragický příběh kyberšikany pravděpodobně první české internetové celebrity. Od dnešního dne je lidem k dispozici zdarma ke zhlédnutí na internetové televizi Stream.cz.Na domovské stránce Seznam.cz na něj upozorňuje speciální Krasty s falešnou identitou.
Jedním z nejrozšířenějších projevů kyberšikany jsou verbální útoky, s nimiž se setkalo 34 % dětí. „Internet – a to nejen u dětí – vzbuzuje zdání anonymity. Ta posiluje sebevědomí především těch agresorů, kteří by si v reálném světě na žádný atak netroufli, nebo by je to dokonce ani nenapadlo. A právě to jsme chtěli ukázat s Braňem Holičkem v inscenaci #jsi_user. Její text je z 99 % procent složený z reálných komentářů, které lidé adresovali pravděpodobně první české internetové celebritě Michalu Kolesovi,“ popisuje Kožíšek a dodává: „Šlo o duševně nemocného člověka, který nedokázal žít běžný život. Proto mu internet nahrazoval běžný sociální kontakt, kamarády, hospody či výlety. A nakonec nejspíš kvůli pozornosti, již mu jeho takzvaní přátelé věnovali, skončil jeho život tragicky.“
Režisér inscenace #jsi_user Braňo Holiček doplňuje podstatu společné vize, která stála na úplném začátku spojení Ypsilonky a Seznam.cz před více jak třemi lety: „Chceme ukázat, že i venku, mimo interner, je hezká grafika. Aby si lidé uvědomili, že čím dál tím méně žijí reálný život a čím dál tím více žijí ten virtuální. Chceme inscenací upozornit na to, že svět není složený jen z jedniček a nul, ale rozhodně jsme nevytvořili ani školní besídku na téma děti na internetu. Představení #jsi_user v tomto smyslu není jemné nebo korektní, protože svět kolem internetu sám takový není.“
Podle výzkumů je v nebezpečí každé druhé dítě
Počet chytrých telefonů s připojením na internet, které děti nosí ve svých kapsách, neustále narůstá. V současnosti je u sebe nosí přes dvě třetiny žáků pátých tříd. V deváté třídě je to dokonce 84 % dětí. Úměrně tomu je delší i doba, kterou tráví na internetu a nad níž nemají rodiče vůbec žádnou kontrolu. Z Výzkumu rizikového chování českých dětí v prostředí internetu UP Palackého v Olomouci a společnosti Seznam.cz vyplývá, že 51 % dětí ve věku mezi 11 a 17 lety má osobní zkušenost s některým z projevů kyberšikany. „Jedním z nejzávažnějších je vydírání, se kterým se setkalo 8 % z nich. Jde o vysoce alarmující číslo, protože nejbližším člověkem, kterému by se děti svěřily, jsou jejich kamarádi. Teprve až v okamžiku, kdy si nevědí rady, se svěřují dospělým, tedy učitelům či rodičům,“ upozorňuje Martin Kožíšek.
Věděli jste, že:
50,90 % dětí má zkušenost s kyberšikanou
54,30 % dětí komunikuje na internetu s neznámými lidmi
26,20 % dětí by vyhovělo nabídce neznámého člověka o přidání do přátel na Facebooku
26,92 % dětí bylo požádáno, aby probíhající komunikaci udrželo v tajnosti
Kyberšikana má několik jevů, více a méně závažných
7,91 % dětí se setkalo s vydíráním na internetu
34,33 % dětí se setkalo s verbální útoky na internetu (středně)
11,82 % dětí má zkušenost s krádeží identity (= falešný profil, který vystupuje mým jménem)
34,80 % dětí má zkušenost s tím, že se jim někdo dostal na účet = přihlásil se na jejich účet
a 11,82 % se kvůli tomu dostalo do problémů = například, když jim útočník změnil heslo a oni se ke svému účtu už nemohli dostat
V rámci programu Seznam Grant, který je určený výhradně pro zástupce neziskového sektoru, už darovala společnost Seznam.cz online reklamní prostor v celkové hodnotě 3 600 000 Kč. Nyní od ledna podpoří dalších 20 neziskových organizací.
Ceny soutěže Agenturní spolupráce roku udělované českou internetovou jedničkou Seznam.cz znají své vítěze. V kategorii Cross-mediální spolupráce roku se cenou pyšní agentura Mindsquared. Odborná porota ocenila její skvělou práci pro klienta Sazka. Nejvíce cen pak patří agenturní skupině Omnicom Media Group (OMG). Cena za cross-mediální spolupráci roku patří agentuře Mindsquared. Ta do komunikace zahrnula široké …
Česká internetová jednička Seznam.cz letos prostřednictvím nového programu Seznam Grant a svého reklamního systému Sklik poskytne prostor pro zviditelnění hned dvacítce neziskových organizací. Každá z nich bude mít možnost po celý rok využívat reklamní prostor v hodnotě 10 000 Kč měsíčně. Celkem tedy podpora jednomu subjektu činí 120 000 Kč. Do projektu se mohou zapojit …
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.