Optimalizace produktové inzerce v Skliku dle výkonu jednotlivých produktů

23. října 2018

Ve spolupráci s Lukášem Kenjou z ověřené agentury Besteto marketing, s.r.o. jsme řešili, jakým způsobem ještě více optimalizovat produktovou inzerci v Skliku.

Pokud se orientujete v rozhraní Skliku, tak víte, že Sklik neposkytuje informace o výkonu jednotlivých produktů. Máte zde možnost vidět pouze informace o výkonu jednotlivých produktových skupin a dotazů, na které se produkty zobrazily. Díky následujícím krokům ale zjistíte způsob, jak získat data ohledně výkonnosti jednotlivých produktů a jak s daty můžete pracovat dále.

Bez čeho se neobejdete

Samozřejmě potřebujete přístup do Skliku, poté do Google Analytics a možnost provádět úpravy ve feedu – doporučujeme přes aplikaci Mergado.

Hledání cesty

Jak tedy na to? První myšlenka byla, že budeme brát tato data přes statistiky v Skliku. Do Skliku však není možné posílat data o konkrétně zakoupených produktech, tudíž jsme museli pátrat dále. Správnou cestou se ukázala data v Google Analytics – upozorníme, že budeme tedy měřit výkon produktů na základě atribučního modelu z Analytics.

Není to tak složité

V Analytics nejprve vybereme období, za které chceme sledovat výkon produktů. Poté přejdeme do přehledů Akvizice, do Kampaní a do Všech kampaní. Zde si rozklikneme kampaň, která nás zajímá. V našem případě tedy „B: PI“ a přidáme sekundární dimenzi Vstupní stránka. Zobrazit si můžeme až 5000 řádků. Nyní máme přehled výkonu jednotlivých produktových stránek dle URL adres. Tento přehled si vyexportujeme do Excelu.

V excelu si otevřeme list Datová sada. Vedle sloupce Návštěvy si vytvoříme nový sloupec Náklady. Přejdeme do Skliku, do produktové kampaně a podíváme se na průměrnou cenu za proklik v daném období. Přejdeme do Excelu, průměrnou cenu za proklik vynásobíme sloupcem „Návštěvy” a dostaneme náklady. (Tento způsob výpočtu nákladů jednotlivých URL však není přesný. Další možnou cestou je úprava scriptu od Standy Jílka.) Pokud potřebujeme, přidáme si ještě sloupec PNO, případně ROAS. Nyní dle cílů vyhodnotíme výkon jednotlivých URL. Ponecháme jen ty řádky, které nesplňují naše cíle.

Úprava dat

Nyní když víme, které URL jsou nákladné, je na čase, abychom zjistili ID produktů a tyto produkty si označili ve feedu pro Zboží.cz. Nejprve je ale třeba připravit data pro Mergado.

Na začátek všech URL adres doplníme doménu e-shopu včetně HTTPS. Poté odmažeme z každé URL adresy část od otazníku (včetně), například pomocí regulárního výrazu \?.*.

Mergado

V Mergadu vytvoříme výběr pomocí URL a funkce neobsahuje ve výčtu. Výsledný výběr použijeme pro vytvoření pravidla – vytvoření štítku, protože Sklik se štítky umí pracovat.  Zvolte si název obsahu štítku – například „Nenákladné produkty” a přegenerujte feed.

Štítky v produktové inzerci

V produktové inzerci, v úpravě produktových skupin, vyberte štítek „Nenákladné produkty” do každé produktové skupiny. Hotovo! Nyní máte z produktové inzerce vyloučené nákladné produkty.

Pár slov závěrem

Je opravdu třeba vybrat klienta a časový úsek tak, abyste měli dostatek dat. My jsme tento příklad testovali na produktové kampani, která měla 6000 prokliků, což se nakonec ukázalo jako hraniční vzorek dat. Z exportu jsme vyčetli, že jen přibližně 15 produktů nesplňovalo stanovené cíle a z nich jen 7 bylo momentálně v nabídce, ostatní již byly vyprodané.

Doufáme, že vám náš návod pomůže k lepší práci s produktovou inzercí. Pokud budete mít jakýkoliv dotaz, neváhejte se na nás obrátit.

Návod připravili Lukáš Kenja, Besteto marketing, s.r.o. a Jan Řičánek, Seznam.cz

Sdílet na sítích